2013-12-22, 06:26
Medlem
Gameplayers avatar
Hur länge har ni varit utan snus? Nu menar jag inte när ni försökt sluta, utan medan ni håller på. Själv var jag utan det i 2-3 veckor. P.g.a. andra faktorer tänkte jag inte på hur det kändes.

För ett tag sen var jag dock utan det under en kortare period, kanske ett dygn. Kändes lite som att vara utan droger (enligt vad jag kan tänka mig). Samma känsla av att liksom vara fångad och inte kunna fly. Hur som helst är det inget jag tänker utsätta mig för igen. Blev förvånad av hur otäckt det kändes... Det blev dock bättre när jag accepterade det och slutade tänka på det efter ett tag.

Kan i denna tråd berätta om den absolut första gången jag provade snus. Det var på mellanstadiet en klasskompis fick mig att testa det. Han räknade ju med att jag skulle må dåligt av det, så jag låtsades göra det och spottade ut det. Kan tyckas underligt beteende men...

Senare på högstadiet bjöds jag på Gold River. Det är eller var ju egentligen tuggtobak men användes som snus. Tyckte redan från början det smakade gott. Starkt med en smak av honung. Så jag och en kompis kom fram till att vi måste ha tag på det. Han skrattade när jag berättade att jag på perfekt engelska sagt "Gold River" till gubben i tobaksaffären som svarat "Ok, en burk Gålden Rivårr!".

Sen träffades han och jag på kvällarna och snusade. Innan hade vi smygrökt cigariller på rasterna. Föredrog helt klart tuggtobak i denna form framför att röka. Senare upphörde detta snusande p.g.a. vissa skäl och det kändes lite sorgligt.

På gymnasiet jobbade jag på somrarna. Saker i mitt liv kändes inte så roliga och jag tyckte mig behöva något. Hade som tur var ingen tanke på droger då men började istället med tuggtobak. Picanell hette den och jag tyckte den smakade ganska gott. Provade även Oliver Twist under denna period. Senare blev det andra former av rökfri tobak. En produkt som var som små, hårda tobaksbitar i en plastdosa. Minns inte alls vad det hette. Använde också Skoal Bandits.

Vägen till riktigt snus var lång och hård, men det kulminerade när jag första gången testade Catch. Det var vakuum-förpackade mini-portioner som såldes i påsar. Fanns en röd och en blå. Minns att det var det absolut fräschaste snuset jag någonsin testat. Ändå hade jag nog inte börjat snusa på allvar vid denna tidpunkt...

I lumpen snusade jag Skoal Bandits ett tag. Några jag bjöd på detta, tyckte det var mes-snus och la in två på en gång. Sen på något höger började jag med Grov Portion. Minns att jag även testade Tre Ankare i lumpen men gillade det inte då. Det var Grov jag fastnade för då och som jag kört under huvuddelen av min snus-karriär. Detta hände för över 20 år sen och sedan dess har jag varit en snusare.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-12-22 kl. 06:59.
Citera
2013-12-22, 13:52
Medlem
olasvenssons avatar
Jag visste inte att golden river var tuggtobak. Finns den snusen kvar? Det fanns ett snus som hette Micks Mint.

Jag kan vara utan snus i en vecka, sedan kommer suget.
Citera
2013-12-22, 16:19
Medlem
Dimaks avatar
vairit utan snus i en månad i september till oktober, sen kändes det att jag inte hade något under läppen!
Citera
2013-12-22, 20:08
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag visste inte att golden river var tuggtobak. Finns den snusen kvar? Det fanns ett snus som hette Micks Mint.

Jag kan vara utan snus i en vecka, sedan kommer suget.

Ok. Kollade just och Gold river finns än, åtminstone i nätbutiker. Billigt också, typ 20 kr dosan. Vet inte om man får länka här så jag gör det inte.

Det som kanske gör det mindre lyckat än svenskt snus är att det nog förr i tiden innehöll socker. Tror knappast det gör det idag men är inte säker. Dessutom är svenskt snus mindre farligt än tuggtobak. Fast en och annan burk kanske man kan prova. Har för mig jag köpte en på 2000-talet för att testa.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-12-22 kl. 20:38.
Citera
2013-12-22, 21:25
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
För ett tag sen var jag dock utan det under en kortare period, kanske ett dygn. Kändes lite som att vara utan droger (enligt vad jag kan tänka mig).
Tro fan det då nikotin är en drog.
Citera
2013-12-22, 21:42
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Tro fan det då nikotin är en drog.

Nja... En ganska ofarlig "drog" i varje fall om den intas genom snus.
Citera
2013-12-22, 23:25
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Nja... En ganska ofarlig "drog" i varje fall om den intas genom snus.
Lika mycket drog för det. Alla droger är inte dödsknark som man blir en apelsin av.
Citera
2013-12-23, 01:32
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Lika mycket drog för det. Alla droger är inte dödsknark som man blir en apelsin av.

Det är lite av en definitionsfråga. Kaffe är i så fall också en drog.
Citera
2013-12-23, 06:38
Medlem
Gameplayers avatar
Beställde 5 burkar Gold River nu för gamla tiders skull. Det blev 32 kr dosan inkl frakt.
Citera
2013-12-23, 16:07
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Det är lite av en definitionsfråga. Kaffe är i så fall också en drog.
Japp, koffein är det, du lär dig snabbt.
Citera
2013-12-28, 03:00
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Japp, koffein är det, du lär dig snabbt.

Jag kanske väljer att inte definiera det som drog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in