Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-23, 22:29
  #13
Medlem
Ville bara säga att jag var hos veterinären idag! Han blev förvånad att katten var i väldigt bra skick trots åldern.
Jag var ganska rädd att ta den till veterinären, på grund av åldern samt att den inte är van att sitta i bur och färdas runt. Den blev helt utmattad av situationen och allt "jamande", jag trodde att den skulle svimma

När vi tog fram katten för veterinären, kände han på kattens höfter,organ m.m och konstaterade att den var i väldigt gott skick, och det glädje mig. Men det visade sig att katten hade väldigt högt blodtryck, 190slag/minut, normalt är 120-130 för katter sa han.

Det var verkligen inte bra med så högt blodtryck på en så gammal katt. Stor risk för hjärtinfarkt, blodpropp m.m. (Katten skulle MAX ha överlevt i 2 veckor till).

Eftersom katten hade så högt blodtryck så påverkades näthinnan i ögat och den höll på att lossna. Därför slutade hon att se. Men veterinären sa att det var bra att vi besökte dem så tidigt som vi gjorde för annars kunde HELA näthinnan lossna och då skulle den varit blind för evigt, men just nu "håller" den på att lossna. Så han skrev ut lite mediciner som skulle hjälp att få ner blodtrycket och katten kommer förhoppningsvis återfå 50-60% av sin syn

Blir så lycklig av att den redan nu är på bättringsvägen och att avliva katten fanns inte på långa vägar. Fler år blir det med min gamla älskade katt som är guld värd! Riktig kämpe.
Det är inte gratis att gå till veterinären. Med besök+mediciner+återbesök landar slutsumman nästan på 10.000kr.

Men pengar har ingen betydelse vid den här situationen. Inget gör mig lyckligare att se hur hon blir starkare och att synen sakta men säkert kommer komma tillbaka!

HA EN GOD JUL!
Citera
2013-12-23, 22:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Underbart att läsa. Vad tror veterinären ligger bakom det höga blodtrycket då?
Citera
2013-12-23, 22:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Ville bara säga att jag var hos veterinären idag! Han blev förvånad att katten var i väldigt bra skick trots åldern.

HA EN GOD JUL!

Åh vad härligt att höra.

Önskar dig också en riktigt god jul!

Vilken julklapp hörru du!
Citera
2013-12-23, 23:51
  #16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Härligt! Vad bra att du lät veterinären undersöka och inte bara avlivade direkt, som många nog skulle gjort i din sits.

Hoppas ni får många år tillsammans! Håll oss uppdaterade...?

och God Jul
Citera
2013-12-23, 23:57
  #17
Medlem
Erk Swedes avatar
Sköter man bara medicineradet så kan det fungera flera år faktiskt.
Ögonen brukar bli röda på katten när blodtrycket är för högt.
Men för våran del blev det inte så dyrt ändå.
__________________
Senast redigerad av Erk Swede 2013-12-23 kl. 23:59.
Citera
2013-12-31, 01:34
  #18
Medlem
swyttes avatar
Så skönt att det löste sig, glad för er skull!
Citera
2017-08-04, 17:15
  #19
Medlem
Swe1227s avatar
Lever katten? =)

Våran 18-åriga katt går precis samma öde till mötes men hon är pigg och verkar må bra endå. Hoppas på ett par år till.
Citera
2017-08-05, 21:07
  #20
Medlem
Handikappadmuss avatar
En katt som blir 18 år har levt ett väldigt bra liv måste jag säga, och vissa blir både blinda/döva och även senila med åren men det hör till ålderdomen. Låt den välja sin egen död, mår den bra idag och inte går in i saker så kan den säkert leva vidare till den dagen, men märker du att den mår dåligt av det så avliva omedelbart.

Jag är väldigt skeptiskt till vetrinärsavliving så känner man någon jägare (hur hemskt det än låter) så låt denne göra jobbet istället. Djur har inte uppfattning om vapen likt du och jag, ett skott och allt är slut vs en timme på vetrinärskliniken, vad väljer du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback