Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-06-14, 17:18
  #25
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Japp. Radonrisken är kraftigt överskattad om man nu inte råkar ha flera 1000 tals Bq/m3 från marken. Så det är bra att mäta och kolla.
Vi installerade två stycken ventilations aggregat i väggen, en i källaren i vårat biorum och en i vardagsrummet. Dessa värmer även upp luften så de "vädrar med stängda fönster" dvs
Ventilation måste man fixa oavsett i en fastighet, nu fick jag ju bidrag på köpet ...

Dock stämmer det inte att man har 200 BQ vart man än är i världen.

Ja jag vet att det INTE är 200 Bq vart man är i världen, utan drog det som ett exempel.
Finns väl mark i Östergötland med flera hundra Bq i marken, kommer ihåg när ett team från LOL SVT var hos ett gammalt par, när de pumpade upp vattnet från brunnen så skrek Radon mätaren o gick i botten

Cancer hos dom, nää och ändå hade de hade druckit vattnet i typ 30 år....
Citera
2019-06-15, 12:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Ja jag vet att det INTE är 200 Bq vart man är i världen, utan drog det som ett exempel.
Finns väl mark i Östergötland med flera hundra Bq i marken, kommer ihåg när ett team från LOL SVT var hos ett gammalt par, när de pumpade upp vattnet från brunnen så skrek Radon mätaren o gick i botten

Cancer hos dom, nää och ändå hade de hade druckit vattnet i typ 30 år....

Mitt radon kommer ifrån blåbetongen. Jag har just nu kring 400 bq innan ventilationen är installerad. Ska mäta igen sen. Lite kul att jag fick 10 000 i bidrag trots att jag inte är rökare. Min risk att få lungcancer är i princip den samma som grundrisken. Vart är logiken?
Jag kan tycka att det är konstigt att strålskydsyndigheten inte klargör att det är troligt att de 50 personer som troligtvis drabbas av uteslutet radon borde ha nivåer på flera 1000 tals bq/m3 och då ifrån marken. Exempelvis gamla lanthus med källare. Det finns det ju gott om i vårat avlånga land. För att inte tala om norra sverige som har förhöjd bakgrundsstrålning.
Citera
2020-04-21, 19:49
  #27
Medlem
Har nu mätt iår igen.
Denna gången mätte jag med ett annat bolag. Eurofins.
Har visserligen investerat lite i ventilation men här fick jag endast 250 bq/m3 i årsmedelvärde.
Det kan dock bara 40% mer eller mindre enligt rapporten....

Har enligt forskningen 0,05% extra risk att få lungcancer om jag bor i huset till 75 år
Citera
2020-09-05, 09:28
  #28
Medlem
Värt att köpa 40-talshus med radonvärden runt 50. Kommer man behöva göra åtgärder?
Citera
2022-02-02, 19:40
  #29
Medlem
iliveinadjungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Har nu mätt iår igen.
Denna gången mätte jag med ett annat bolag. Eurofins.
Har visserligen investerat lite i ventilation men här fick jag endast 250 bq/m3 i årsmedelvärde.
Det kan dock bara 40% mer eller mindre enligt rapporten....

Har enligt forskningen 0,05% extra risk att få lungcancer om jag bor i huset till 75 år

Köpte du NIBE lösningen? Har själv tittat på dvc10 just av denna anledning och är nyfiken på om det fungerat.
Ligger på löjliga 360bq/m3 men min sambo är av det nojiga slaget. 😅 Jag har också blåbetong som avger radonet.
Citera
2022-04-14, 05:19
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iliveinadjungle
Köpte du NIBE lösningen? Har själv tittat på dvc10 just av denna anledning och är nyfiken på om det fungerat.
Ligger på löjliga 360bq/m3 men min sambo är av det nojiga slaget. 😅 Jag har också blåbetong som avger radonet.

Hej. Jag fick hjälp av en vän till slut att installera FTX på övervåningen. Gick på 80 000 kr med allt. Men många säger att det i vanliga fall kostar 100 000 - 150 000 kr.... och det var innan prisökningarna på allt som vi ser nu
Citera
2023-10-29, 17:08
  #31
Medlem
Hej, Kastar mig in i denna diskussion nu eftersom vi är på väg att sälja vårt hus. Dom tilltänkta köparna ville göra en radon-mätning eftersom husen är byggda med blåbetong.

Dom tilltänkta köparna ville göra en mätning så det blev en sk korttidsmätning 2 dagar och vi fick ungefär 400 bq.
Det märkliga är att vi bor i en radhuslänga och andra hus har pendlat mellan 195 bq och 265 bq
så jag tycker att det konstigt att vi fick så höga värden.

250 bq hade det näst närmaste huset.
Vet ej när denna mätning var gjord om det tex gjordes på sommaren eftersom det såldes då.

Att installera en FTX kommer att kosta ungefär 125 000 efter Rot.
Funderar starkt på att göra en till mätning för att se om det går att få något lägre värden.

Håller med många i tråden här att riskerna med att få cancer av Radon är ganska liten. Vi har bott i 17 år i huset. Om det finns någon som har några bra tips så för att komma runt detta utan att installera en FTX så skulle jag vara tacksam.
Citera
2023-11-11, 22:43
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob1970
Hej, Kastar mig in i denna diskussion nu eftersom vi är på väg att sälja vårt hus. Dom tilltänkta köparna ville göra en radon-mätning eftersom husen är byggda med blåbetong.

Dom tilltänkta köparna ville göra en mätning så det blev en sk korttidsmätning 2 dagar och vi fick ungefär 400 bq.
Det märkliga är att vi bor i en radhuslänga och andra hus har pendlat mellan 195 bq och 265 bq
så jag tycker att det konstigt att vi fick så höga värden.

250 bq hade det näst närmaste huset.
Vet ej när denna mätning var gjord om det tex gjordes på sommaren eftersom det såldes då.

Att installera en FTX kommer att kosta ungefär 125 000 efter Rot.
Funderar starkt på att göra en till mätning för att se om det går att få något lägre värden.

Håller med många i tråden här att riskerna med att få cancer av Radon är ganska liten. Vi har bott i 17 år i huset. Om det finns någon som har några bra tips så för att komma runt detta utan att installera en FTX så skulle jag vara tacksam.

Hur mycket kan man lita på kortidsmätning? En riktig märning gör man ju under 60 dagar i perioden oktober-april?
Citera
2023-11-27, 18:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur mycket kan man lita på kortidsmätning? En riktig märning gör man ju under 60 dagar i perioden oktober-april?
Absolut så ska det vara 60 dagar men dom tilltänkta köparna ville göra en korttidsmätning och då föreslog mäklaren en 2 dagars mätning.

Hur som helst så gjorde vi en egen korttidsmätning under 7 dagar och vädrade lite mera och hamnade på strax över 200 Bq så Radonfrågan är numera en icke fråga i vårt fall.
Citera
2023-11-27, 19:01
  #34
Medlem
Kilowattjagarens avatar
En radonsug kostar från några hundringar till en avancerad variant runt ett par tusen om man bygger själv. FTX ventilerar huset mer, kan också orsaka så att radonhalterna ökar i villor.
Citera
2023-11-27, 19:37
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob1970
Absolut så ska det vara 60 dagar men dom tilltänkta köparna ville göra en korttidsmätning och då föreslog mäklaren en 2 dagars mätning.

Hur som helst så gjorde vi en egen korttidsmätning under 7 dagar och vädrade lite mera och hamnade på strax över 200 Bq så Radonfrågan är numera en icke fråga i vårt fall.

Hade jag varit köpare hade jag inte valt ett objekt där enda låga mätningen utförts av säljaren i samband med försäljningen då risken för fusk är stor.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback