Nej, man blir inte kärnfysiker om man är ointelligent och jag förstår vad du syftar på, men jag anser att du förstärker det för mycket på andra hållet.
Intelligens går exempelvis att öka. Olika personer kan ha olika lätt eller svårt för skilda typer av intelligens, men det är ofta genom just övning som intelligens utvecklas. Skönhet går också att påverka. Jag anser att man har olika svårt för olika saker men att man inte är fast till en viss nivå hursomhelst.
Intelligens går inte att öka nämnvärt, nej. Du kan öva på testen, ja, men då blir du bara bättre på dem eftersom att du övat på dem innantill. Du får inte bättre kapabilitet att lösa svåra problem.
Du får gärna berätta hur "skönhet" går att påverka, det är inte möjligt att plastikoperera sig så att man trovärdigt skulle se fin ut och med åldern så märks detta allt mer. Dessutom kostar det skjortan.
Du verkar missa poängen. Det spelar ingen roll om någon är dum i huvudet eller ful. Jag vågar påstå att alla människor som lever idag och alla som någonsin har levt i historien, har varit dumma i huvudet på ett eller flera sätt. Det gäller både dig och mig.
Fulhet (om yttre attribut) tangerar väsentligen inom subjektivitet, därför borde det vara irrelevant. Om ni pratar om att världen är orättvis och grym så... okej? Grattis. Vad sägs då om att börja tänka lite för er själva istället för att bara analysera världen som den ser ut?
"... det gäller inte största delen av världen idag..."
I största delen av världen existerar åtminstone någon form av humanism, vilket både är ett psykologiskt (vetenskapligt) och filosofiskt begrepp. Nu ligger tråden i "feminism och jämställdhet", så jag tänker inte gräva i varken psykologi eller filosofi. Tyvärr kommer det som vanligt bli om semantik istället.
Du verkar ha mycket kunskap om hur världen fungerar. Jag ser dock inte hur det är relevant överhuvudtaget. Dessa är åsikter, och min åsikt fungerar utmärkt i praktiken.
Jag kan inte minnas en enda gång som jag har konfronterat eller oberättigat kritiserat en annan person, och jag söker alltid konsekvent tankeprocess, samtalsvis, och kontrast i alla händelser omkring mig.
Du får gärna vara av åsikten att människor inte föds likvärdiga, så länge du inser att det faktiskt är din åsikt, ingenting annat, och att det självklart inte har någonting att göra med "hur världen ser ut". Tror att jag skrev det innan också, men annars så kan jag tillägga att det givetvis stämmer i visst hänseende; en person kan prestera bättre än en annan person. Vet inte om man behöver skriva mer än så.
Istället för att se till människan och individen så ser du enbart till hur omvärlden må gagnas av individen; vilket är din metod för att värdera henne. Med hjälp av den här metoden erhåller du en åsikt som överhuvudtaget inte kan stödjas av fakta och analys, så det förblir en perceptionsfråga.
Att olika människor behandlas på olika sätt är ett axiom. Du försöker dock göra människans inre och yttre attribut till den axiomatiska komponenten av hennes värde, vilket enligt mig tycks vara ett rentav fascistiskt koncept.
Ytterligare förtydligande: en efterbliven människa är inte mycket värd som ex vetenskapsman, en blind människa är inte mycket värd som ex chaufför, och en döv människa är inte mycket värd som ex musiker (generellt). Bara i en sådan värld där individen har en ensam handling att utföra i sitt liv, skulle detta betyda att vetenskapsmannen, chauffören och musikern är mer värda än deras mänskliga jämlikar.
Människans värde behöver inte definieras via hennes förmåga att överträffa andra.
Obs. Ni kan skriva det tusen gånger att min åsikt inte är relevant, men det förändrar ingenting. Precis som för er så är det ungefär allt man har; åsikten, och hur man väljer att tillämpa den. Ni har varken rätt eller fel i er åsikt, och detsamma gäller för mig.
Du tramsar med önsketänkande och filosofiska argument, jag bemöter dem med hur VERKLIGHETEN ser ut idag och hur människor blir behandlade efter sina egenskaper.
Alla är inte lika värda, skulle en sådan absolut regel (likt gravitation) existera så skulle inte miljoner människor svälta varje dag och västvärlden skulle inte suga ur u-länderna på deras råvaror och utnyttja dem till max.
Du tramsar med önsketänkande och filosofiska argument, jag bemöter dem med hur VERKLIGHETEN ser ut idag och hur människor blir behandlade efter sina egenskaper.
Alla är inte lika värda, skulle en sådan absolut regel (likt gravitation) existera så skulle inte miljoner människor svälta varje dag och västvärlden skulle inte suga ur u-länderna på deras råvaror och utnyttja dem till max.
Jag förstår. Du menar att eftersom människor inte behandlas som likvärdiga så betyder det per automatik att de inte är likvärdiga. Gulligt argument, men det är inte konsekvent överhuvudtaget. Hur verkligheten ser ut är blott en biprodukt av en minoritet av människor; det utgör inte en objektiv sanning i den här frågan. Livet kan anses vara orättvist.
Jag pratar inte om "absoluta regler" heller. Jag säger bara som jag tycker. Alla människor är likvärdiga, och det är jävligt synd att många blir illa behandlade, men så är det.
Särskilt rasisten som startade den här tråden, självklart kallar han mig för "negerhora". Det enda han egentligen ville var nog att påstå att negrer är mindre värda än andra. Skrattretande är det, på en nivå som inte tillhör typ högstadiet.
Alla föds inte likvärdiga, vissa föds intelligentare, smartare, självsäkrare, roligare, skönare, mer drivna, större kampvilja, större ambitioner, mer orädda, etc etc.
Dessa som föds med bättre genetik och kvalitéer kommer att komma längre än dom som föds, lata, odrivna, okarismatiska, blyga etc.
Ska man in och jämställa dessa individer bara för att dom har samma jobb?
Ska man få tjäna på sin intelligens, personliga driv, driftighet? Eller är det orättvisor som måste suddas bort?
Min åsikt därvidlag är att man måste få tjäna mer i reda pengar om man är driftigare, man måste få bli mer gillad eller älskad om man är älskvärd och/eller vacker.
Men samtidigt så tycker jag att vi ska ha ett samhälle som kan se till att alla kan ha en hyfsad standard på bostad, kläder, mat och mediciner till exempel.
När man talar om allas lika värde brukar man väl mena att staten inte ska ge ekonomiskt välbeställda mer rätt i till exempel juridiska spörsmål och liknande.
Lata människor är dock en fråga för sig. De tycker jag inte ska få ekonomiskt stöd av staten men väl sjukvård om de får diabetes eller något.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!