Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-20, 19:16
  #1
Medlem
Håller på att stoppa ihop en dator som julklapp men stötte på ett väldigt jobbigt problem:

BIOS hittar inte min HDD. Kopplar jag endast in strömmen så snurrar disken igång, kopplar jag sedan in det i mobo så snurrar den inte längre.
Jag har testat alla portar på mobo. Jag har testat både IDE och ACHI i BIOS. Jag har stoppat den i en annan dator och där fungerar den. Testat flera olika kablar.

Det enda som mitt huvud kan komma på är att flasha BIOS (men då kan man paja garantin om man har otur), eller så har jag helt enkelt fått ett mobo med felaktiga sata-portar.


Har ni några ideer vad det kan vara?
Citera
2013-12-20, 19:26
  #2
Medlem
Förlåt skrev lite snabbt;

Moderkortet är ett: Gigabyte GA-Z87X-D3H
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 1TB (SATA2)


Nu testade jag en annan kul grej, stoppa i en gammal SATA1-disk, och den fungerade minsann.
Citera
2013-12-20, 19:38
  #3
Medlem
Citat:
The GA-Z87X-D3H motherboard has two BIOS modes. The '3D' BIOS (the default BIOS) and the 'Classic Mode' BIOS - accessible via the menu on the mid-right of the '3D' BIOS screen.

The SATA ports were 'Enabled' in the '3D' BIOS but set to 'Disabled' in the 'Classic Mode' BIOS. I solved the issue by enabling the SATA ports in both BIOS modes. Now the hard drives are recognised by Windows and the problem is solved.
http://www.tomshardware.co.uk/answer...dary-hdds.html

Inte samma problem kanske men kolla om du hittar classic mode i BIOS, och om SATA är påslaget där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback