Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-20, 17:18
  #1
Medlem
Bakgrund: har två hårddiskar, en mekanisk och en ssd 60gb (corsair gt). Haft windows7 på min mekaniska och använt ssdn som cache. Min dator slutade att starta för några veckor sedan. Efter att ha bytt nättagg så gick datorn att starta samt bios m.m. men det gick ej att gå in i windows. Kopplade den mekaniska hårdisken till en annan dator via usb konfiguration för att rädda viktiga filer, upptäckte då att ganska många försvunnit spårlöst, men lyckades i alla fall rädda det mesta av det viktiga.

Installerar om windows, nu istället på ssd:n. Har alltså fortfarande samma hårddiskar som men har blåst bägge så de är tomma.

Problemet nu: Allt fungerar bra i ca en vecka, sedan crashar windows när jag håller på med många flikar på internet och lyssnar på musik. Därefter går inte det att gå in i windows igen, den ber om windows skivan för att göra en "repair", men lyckas inte med det. Testar efter en natt att koppla ur den mekaniska hårddisken och starta utan den, då ber den om "boot disk" (trots att jag installerat windows7 på ssdn denna gång). Pluggar in den mekaniska hårddisken igen, startar en gång i felfritt läge och därefter fungerar allt smärtfritt igen. Några dagar senare (idag) sker samma crash igen, nu under musikredigering. Repeterar proceduren och kan gå in i windows igen utan problem, några timmar senare crashar den igen när jag spelar sc2.

Frågan är alltså: vad är det som är problemet här? Är det, vilket jag misstänker, den mekaniska hårdisken, bägge hårddiskarna eller något annat?

Körde ett program som heter HD Tune pro för att kolla diskarna och SSDn visar iaf inga problem i den. I ett annat som heter SSD life har jag "98% your ssd is in excellent health". Använt 3 program för att kolla SSDn och enbart ett av dem gav något error alls. HDD scan säger att det verkar vara något knas på "Soft ECC Correction Rate": 204 Soft ECC Correction Rate 120 120 00009F0036-069F 000 (och ett rött kryss). Men Det är mycket möjligt just det programmet som inte är kompatibelt med corsair gt (hintades om det när jag läste en tråd på sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/6-l...m-r-t-failure/ )

Kör just nu prime95 för att se om något dyker upp (inget än så länge 15 min) där samt ska köra memtest och 3dmark tänkte jag.

Men vad tror ni, är det bara den mekaniska hårddisken som är knas eller är det bägge eller är det kanske ännu fler komponenter? Något verkar gått snett när nätagget pajjade hur som. Tack för hjälp!
__________________
Senast redigerad av Micke_hs 2013-12-20 kl. 17:35.
Citera
2013-12-20, 17:48
  #2
Medlem
Kört chkdsk? Jag hade liknande problem och allt löste sig efter att jag körde chkdsk tre gånger om, inte haft en frysning eller blåskärm sen dess.

Start: cmd

chkdsk /?

Jag körde chkdsk /r /x.
Citera
2013-12-20, 18:01
  #3
Medlem
mad356s avatar
Svår situation de där! men uteslut inte att de kan var något fel på mjukvaran oxå, på windows 7 så att säga. Testa installera nån annan version av windows rekommenderar windows 8 som är på 64 bitar som finns att tanka hem på piratbay.

Installera operativet på SSD hårrdisken inte på den mekaniska. De flesta brukar ha operativsystemet på ssd hårrdisken för då går operativet snabbare. Om de fortfarande fel är de nog hårrdisken eller moderkortet som knasar skulle jag gissa på.

Fast innan du gör de skulle jag nog köra denna felsökning först den hittar om de finns några fel på operativsystemet och om det finns det ska man testa installera nåt annat operativ för då kan detta operativ som du installerat vara skadat som gör att du får massa error. Prova gör som dom gjort i länken nedan skriv sfc /scannow i din comman prompt! att söka efter stora error i command prompt är mycket pålitligare än att söka med nåt programm man laddat ner


http://www.techrepublic.com/blog/win...r-errors/3358/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback