Japp. En snåljåp i min bekantskapskrets har tydligen laddat ned det till sin son.
Mycket rolig och oväntad kommentar. Har de patchat bort det värsta buggarna? Vad jag läst var ju detta ett haveri vid lanseringen. Funkar det bättre nu, flyter det på bra?
Mycket rolig och oväntad kommentar. Har de patchat bort det värsta buggarna? Vad jag läst var ju detta ett haveri vid lanseringen. Funkar det bättre nu, flyter det på bra?
Jo nu fungerar det mycket bättre. Vissa småprylar händer fortfarande då och då, men i det stora hela så är barnsjukdomarna kurerade!
Ja jag fattar att det är svårt och det är coolt pga detta osv.
Men vad fan. För en enkel man som mig med alldeles för lite tid till spelande så blir det tufft att sätta sig in i spelet. Och alla jävla cuts scenes. Bra story visst, men så sjukt långa.
Tyckte mycket i spelet var väldigt bra, speciellt efter att många buggar fixats till.
Två saker som stör oerhört är ändå deras ena DLC, treasures of the past. Den kostar 5$ att köpa, men, sakerna finns redan i spelet, bara att du inte tillåts hitta dessa utan att betala för det. Med konsolen så kan man dock få fram sakerna utan att betala. Trött på sådant från företag tyvärr, väldigt trött på det. Betala för något som redan finns i spelet, lite väl magstarkt.
Det andra, och värsta:
Spelet har inget slut. Eller det har ett slut, som infinner sig innan själva uppdraget man arbetat för når sitt slut. Det är en cliffhanger för att man ska köpa nästa spel. Hade man vetat att spelet skulle vara som en serie, där man får köpa nästa spel för att få veta slutet på storyn, så hade man inte haft speciellt bråttom med att köpa det första. Dålig stil kan tyckas, att låta en kämpa så länge, för att få veta att man får betala fullt pris, två gånger, för två spel, för att få veta slutet av storyn.
Hade väl hopp att Warhorse inte skulle följa i andra giriga utgivares spår, men dessvärre fel på den.
Spelet har inget slut. Eller det har ett slut, som infinner sig innan själva uppdraget man arbetat för når sitt slut. Det är en cliffhanger för att man ska köpa nästa spel. Hade man vetat att spelet skulle vara som en serie, där man får köpa nästa spel för att få veta slutet på storyn, så hade man inte haft speciellt bråttom med att köpa det första. Dålig stil kan tyckas, att låta en kämpa så länge, för att få veta att man får betala fullt pris, två gånger, för två spel, för att få veta slutet av storyn.
Hade väl hopp att Warhorse inte skulle följa i andra giriga utgivares spår, men dessvärre fel på den.
Warhorse gjorde ingen hemlighet av att spelet skulle vara det första i en tänkt trilogi, men iom att spelet sålde rätt dåligt trots bra recensioner så hänger del två rätt löst är jag rädd. Det hade varit bättre med ett bra halvslut som t.e.x i The Witcher 1-2, för att sedan bjuda på ett ordentligt avslut i den tredje delen (Om trean ens kommer).
Som det ser ut nu dock så är jag mycket tveksam till att tvåan ens kommer att utges. Mycket synd då jag verkligen gillade ettan! Underbart med litet medeltid helt utan magi, orcher och feta små hobbitar!
Warhorse gjorde ingen hemlighet av att spelet skulle vara det första i en tänkt trilogi, men iom att spelet sålde rätt dåligt trots bra recensioner så hänger del två rätt löst är jag rädd. Det hade varit bättre med ett bra halvslut som t.e.x i The Witcher 1-2, för att sedan bjuda på ett ordentligt avslut i den tredje delen (Om trean ens kommer).
Som det ser ut nu dock så är jag mycket tveksam till att tvåan ens kommer att utges. Mycket synd då jag verkligen gillade ettan! Underbart med litet medeltid helt utan magi, orcher och feta små hobbitar!
Hemlighet kanske det inte var, men det var inget som det skyltades med heller, om man säger så. Blev ändå besviken när det slutar mitt i sådär, borde gå att göra trilogier annorlunda, än att låta det man kämpat för hela spelet, förbli löst hängande när eftertexterna rullar in.
"Kingdom Come: Deliverance is a story-driven open-world RPG that immerses you in an epic adventure in the Holy Roman Empire. Avenge your parents' death as you battle invading forces, go on game-changing quests, and make influential choices." Är beskrivningen i detta nu, kan tyckas vara lite missvisande, åtminstone det som kursiverats.
Förstår om recensionerna var dåliga också, var svårt att spela innan en massa fixades, tog några veckor innan det var ok, men man fick ändå börja om eftersom problemen man stött på kvarstod i ens sparfilen.
Tycker som sagt spelet överlag var trevligt och lite speciellt, som du säger, inte magi och sådant, vilket förgyllde upplevelsen.
Borde gå att göra trilogier annorlunda, än att låta det man kämpat för hela spelet, förbli löst hängande när eftertexterna rullar in.
Helt klart hade den delen kunnat göras bättre! The Witcher-trilogien skötte just detta mycket bättre med tillfredsställande avslut i varje del, fast med en lagom cliffhanger i första och andra delen.
Warhorse hade gott kunnat följt CD-Project Reds exempel där!
Warhorse gjorde ingen hemlighet av att spelet skulle vara det första i en tänkt trilogi, men iom att spelet sålde rätt dåligt trots bra recensioner så hänger del två rätt löst är jag rädd. Det hade varit bättre med ett bra halvslut som t.e.x i The Witcher 1-2, för att sedan bjuda på ett ordentligt avslut i den tredje delen (Om trean ens kommer).
Som det ser ut nu dock så är jag mycket tveksam till att tvåan ens kommer att utges. Mycket synd då jag verkligen gillade ettan! Underbart med litet medeltid helt utan magi, orcher och feta små hobbitar!
Tvärt om så har spelet sålt över förväntan. Warhorse studios är en oberoende spelutvecklare så deras möjligheter till att fortsätta skapandet av nya spel är mycket större än för publicistutvecklare som är helt beroende av att publicistens egna förväntningar möts. Warhorse finasierar sina framtida spel med hjälp av intäkterna från KDC samt privata finansiärer och eventuella banklån.
Skillnaden mellan en oberoende spelstudio och en spelstudio under en publicist är enorm vad gäller ekonomiska förutsättningar när spelet lanserats. En spelstudio under en publicist kan skratta sig lycklig om de har turen att få ut ens ett korvöre innan spelet har mött publicistens minimum krav på sålda enheter. En oberoende studio håvar in pengarna direkt från varje såld enhet från dag ett.
Detta spel har ju fått en hel del kritik från SJW-håll. Framförallt för att en av utvecklarna tydligen har uttryckt lite kontroversiella åsikter och för att det skulle vara rasistiskt då det bara innehåller vita karaktärer (det senmedeltida Böhmen vimlade ju som bekant av rasifierade människor...). Men jag har också sett det anklagas för "nationalistisk historierevisionism" och för att förmedla en hemsk kvinnosyn. - Hur ligger det egentligen till med detta? Finns det någon som helst fog för de anklagelserna?
Detta spel har ju fått en hel del kritik från SJW-håll. Framförallt för att en av utvecklarna tydligen har uttryckt lite kontroversiella åsikter och för att det skulle vara rasistiskt då det bara innehåller vita karaktärer (det senmedeltida Böhmen vimlade ju som bekant av rasifierade människor...). Men jag har också sett det anklagas för "nationalistisk historierevisionism" och för att förmedla en hemsk kvinnosyn. - Hur ligger det egentligen till med detta? Finns det någon som helst fog för de anklagelserna?
En av de huvudansvariga är väldigt...Bufflig av sig och anser att allt vad socialism heter är från djävulen själv.
Så det finns lite sanning i den biten, rörande folk som inte var vithyade så fanns det handelsmän och legosoldater som kom ifrån öst och söderifrån under den tiden men då spelet egentligen rör en så pass liten yta som den gör så är det lite mer ursäkta att man har skippat det.
Hade man däremot haft den dåtida huvudstaden som ett fokus eller visat hela Sigesmunds armé så hade det blivit betydligt svårare att förklara varför 100% av alla karaktärer är vita då inte ens 100% av legosoldaterna under 100 åriga kriget var vita och det var där praxis sattes för värdet av att hyra in legosoldaterna som ett substitut för att träna en massa nya trupper.
Jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur Bohemia eller dåtidens Czekien såg ut men då det är ett dator/tv-spel så skulle jag knappast bli förvånad om det finns saker som har blivit fel rent historiskt, det är omöjligt att undvika så länge man inte har historiker som har aktivt forskat inom alla områden kring den specifika tiden.
Kvinnosynen är dock något som du kan ignorera, det var knappast ett framåttänkande region under den tiden, det var i stort sett obefintligt få länder som var det, det var i stort sett de nordiska länderna som var lite öppnare för kvinnors möjlighet till att hjälpa till i samhället men det var nog mer innan kristendomen kom till bygderna.
De enda som jag har sett ha en snev Kvinnosyn är de som har kommenterat det senaste tillägget som tillåter dig att spela kvinna då det har inneburit kommenterar som "Så laga mat, bli våldtagen och ta hand om barnen dlc?"
Tvärt om så har spelet sålt över förväntan. Warhorse studios är en oberoende spelutvecklare så deras möjligheter till att fortsätta skapandet av nya spel är mycket större än för publicistutvecklare som är helt beroende av att publicistens egna förväntningar möts. Warhorse finasierar sina framtida spel med hjälp av intäkterna från KDC samt privata finansiärer och eventuella banklån.
Skillnaden mellan en oberoende spelstudio och en spelstudio under en publicist är enorm vad gäller ekonomiska förutsättningar när spelet lanserats. En spelstudio under en publicist kan skratta sig lycklig om de har turen att få ut ens ett korvöre innan spelet har mött publicistens minimum krav på sålda enheter. En oberoende studio håvar in pengarna direkt från varje såld enhet från dag ett.
Tydligen inte tillräckligt bra för att de ska känns dig trygga på egna ben då de nu tillhör THQ Nordic som köpte upp studion
Kvinnosynen är dock något som du kan ignorera, det var knappast ett framåttänkande region under den tiden, det var i stort sett obefintligt få länder som var det, det var i stort sett de nordiska länderna som var lite öppnare för kvinnors möjlighet till att hjälpa till i samhället men det var nog mer innan kristendomen kom till bygderna.
Det som fick mig att undra var i första hand en recension i numera nedlagda brittiska speltidskriften Games TM, där man kan läsa: "Women are treated poorly, as they likely were back then, but the game seems to actively delight in this fact and push an obnoxious, hyper-masculine attitude down players' throats."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!