Citat:
Ursprungligen postat av
JuicedUp
Jag undrar om man kan ringa, typ 11414, och höra med dom via mitt personnummer om dom kan se om man har anmälningar på sig som ligger och tickar? Eller snarare, att polisen försökt få tag i en?
Lite som man ringer Kronofogden och uppger personnummer för att se om man har skulder eller betalningsanmärkningar.
Jag bor inte, och har aldrig bott, på den adressen jag är skriven på. Så vet inte om dom har skickat brev eller ringt på dörren.
Det är sekretess på handlingarna i en förundersökning. Däremot är det inte sekretess på alla delar i en anmälan. Någon som vill ha ut handlingar måste nämligen upplysas att det finns en pågående eller avslutad utredning samt möjliga handlingar att få ut.
Det är detta som är själva syftet med att hemligstämplade handlingar måste diarieföras, medan det är frivilligt med andra handlingar. Annars är det just möjligt att hemlighålla själva befintligheten av handlingarna vilket omöjliggör överklagande.
Därför är det möjligt att kontakta den polismyndighet där du tror att anmälan är gjord och fråga om någon gjort en anmälan mot dig. Om förundersökningen är nedlagd finns vissa chanser att du kan få ut handlingar. Om förundersökningen är aktiv kommer polisen endast delge minimalt med information.
Du kan självfallet överklaga polisens beslut om att utlämna allmänna handlingar till kammarrätten.