Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-18, 18:14
  #1
Medlem
tuffkatts avatar
Jag vill dela med mig av detta fantastiska debattinlägg av Adam Cwejman. Ett debattinlägg som står i kontrast till den blinda och onyanserade debatt som tidningar som Aftonbladet och Expressen drivit sedan konfrontationen mellan vänster- och högerextrema i Stockholm under veckan som gått.

Citat:
Samtidigt som Sverige de senaste dagarna blivit vittne till tre politiska motiverade våldsdåd har regeringens extremistrapport diskuterats flitigt. Från flera håll har det kommit kritik mot att den jämställer högerextremism och vänsterextremism. Jag hävdar dock att de är mer lika än olika. De förenas av två saker: utopism och kritiken mot våldsmonopolet. De högerextrema och vänsterextrema är förenade i en antidemokratisk växelverkan.

http://debatt.svt.se/2013/12/18/extr...ket-gemensamt/
Citera
2013-12-18, 18:26
  #2
Medlem
Frawjons avatar
Högerextremister är bara emot våldsmonopolet när de själva inte har makten.

Sedan är det ju just demokrati man är för när man är emot ett våldsmonopol, men det förstår inte en undermänniska som skriver på Aftonhoran.
Citera
2013-12-18, 18:56
  #3
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Högerextremister är bara emot våldsmonopolet när de själva inte har makten.

Sedan är det ju just demokrati man är för när man är emot ett våldsmonopol, men det förstår inte en undermänniska som skriver på Aftonhoran.

Det är alltså demokrati att vara för att man är emot ett våldsmonopol genom att själv agera våldsmonopolet - som våldsvänstern sysselsätter sig med i sin ärorika kamp?
Citera
2013-12-18, 19:21
  #4
Medlem
Frawjons avatar
Våldsmonopol är alltid fel. Ingen har den moraliska rätten att utöva våld mer än någon annan.

I ett anarkistiskt samhälle finns inget våldsmonopol, däremot har alla rätt att utöva det som vi kallar nödvärn, och då snarare på ett sätt som liknar nödvärn enligt "Castle Doctrine" i USA än det svenska skämtet till nödvärn.
Citera
2013-12-18, 19:52
  #5
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Våldsmonopol är alltid fel. Ingen har den moraliska rätten att utöva våld mer än någon annan.

I ett anarkistiskt samhälle finns inget våldsmonopol, däremot har alla rätt att utöva det som vi kallar nödvärn, och då snarare på ett sätt som liknar nödvärn enligt "Castle Doctrine" i USA än det svenska skämtet till nödvärn.

Våldsmonopol är helt naturligt. Är jag större och starkare än dig vill jag att du efterlever min vilja, besitter jag dessutom någon form av strategisk intelligens försöker jag tillmötesgå dina önskemål i vår lilla civilisationsbildning typ exempelvis inte våldtar dig analt utan förspel och matolja. Allt blir ju bättre ju fler som är relativt nöjda och belåtna i samhället även om en grupp straffar/tillrättavisar de som går utanför våra regler (våldsmonopolet).
Citera
2013-12-19, 12:45
  #6
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Våldsmonopol är helt naturligt. Är jag större och starkare än dig vill jag att du efterlever min vilja, besitter jag dessutom någon form av strategisk intelligens försöker jag tillmötesgå dina önskemål i vår lilla civilisationsbildning typ exempelvis inte våldtar dig analt utan förspel och matolja. Allt blir ju bättre ju fler som är relativt nöjda och belåtna i samhället även om en grupp straffar/tillrättavisar de som går utanför våra regler (våldsmonopolet).

Och här visar du att du är en föraktlig nasse. Men då bör du också acceptera etablissemangets förtryck mot dig och dina kompisar. De är fler, bättre organiserade och betydligt bättre beväpnade.
Citera
2013-12-19, 15:57
  #7
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Och här visar du att du är en föraktlig nasse. Men då bör du också acceptera etablissemangets förtryck mot dig och dina kompisar. De är fler, bättre organiserade och betydligt bättre beväpnade.

Du vet väl vad vår ariska profet Adolf Hitler yttrade sina sista ödesdigra dagar av andra världskriget? Att tyska folket förtjänade sitt öde. Den som inte klarar konkurrens går under, och så ser det ut idag också. Om vita folket inte klarar att upprätthålla sin egen livsform skall den långsamt insjukna och tyna bort till förmån för andra livskraftigare organismer. Men att bara lägga sig ned och dö för att det blåser motvind är förkastligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback