Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-18, 17:48
  #1
Medlem
goldlions avatar
Hej alla,

Jag har en fråga som dök upp i huvudet då jag lyssnade på podcasten Värvet med Alexander Bard, där Bard kort i början nämnde någon term i psykologin som heter "han som vet allt". Har dock googlat runt hysteriskt på alla tänkbara varianter av detta och hittar inte, så något annat heter det nog. Bard menar att det finns en viss personlighetstyp (som är ganska lätt att härma) som alltid verkar genomskåda en och som man rent instinktivt känner ser igenom en, och att denna personlighetstyp tenderar att få ut information av andra människor snabbt. Blev lite fascinerad av detta och undrar om någon har lite bättre koll på detta, är det verkligen ett begrepp inom psykologin, finns det någon forskning etc.

Tacksam för svar!
Citera
2013-12-18, 17:51
  #2
Medlem
Låter som att han kan syfta på besserwisser, vilket enligt wiki betyder "en som vet bättre".

Kanske hoppades han på att bli "rättad" eftersom det inte är den exakta betydelsen och därmed kunna göra en liten rolig twist?
Citera
2013-12-18, 17:53
  #3
Medlem
goldlions avatar
Nej, det tror jag inte alls. Han menade inte någon som verkar ha mycket kunskap, bildning eller liknande, utan refererade specifikt till personer som verkar kunna se igenom en. Det handlar således om en viss typ av utstrålning och karisma. Som det används i vardagligt tal handlar ju "besserwissrighet" (ursäkta påhittat ord) om att tro sig veta bättre (i olika sakfrågor) och behöva hävda det hela tiden vilket för mig verkar vara något helt annat än det Bard talar om.
Citera
2013-12-18, 18:04
  #4
Medlem
Jag bara googlar här nu. Provade att söka på "Who knows everything" och fann då ett begrepp som heter "Pantomath", vilket översätts ungefär som "en som vet allt". Efter att ha skumläst lite så tycks det dock behandla kunskap än att se igenom människor. Några närbesläktade ord nämns också där, men tycks inte hitta något som helt stämmer in på beskrivningen du nämnde.

Men jag kan tänka mig att det är något i den stilen. Alltså att det är t.ex. ett latinskt (eller annat språk) ord som kan översättas som "Han som vet allt"
Citera
2013-12-18, 18:06
  #5
Medlem
-vaas-s avatar
Låter som bajsnödiga chefer på callcenters som pressar en med att anklaga en för en sak för att man ska komma med en reaktion där man försvarar sig mot, genom att då blotta information om sig själv som de sedan bygger vidare på genom att jämt låta skeptisk och ifrågasättande.

Det låter ju som någon som använder sig av en slags förhörsmetod när de pratar med folk, känner igen det från arbetsintervjuer och liknande. Om det nu är det du syftar på.

"Kortisol-stinna nervvrak som kommer dö i stroke"-typen kallar jag dem.
Citera
2013-12-18, 18:09
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan det ha något att göra med Zoroastrianism som Bard brukar pladdra om?

http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Citera
2013-12-18, 18:23
  #7
Medlem
sven33s avatar
Det är ingen vedertaget begrepp utan snarare ett retoriskt grepp som antingen Bard själv eller någon psykolog han pratat med kommit på själv. Det han säger stämmer ju dock och är en känd manipulationsteknik

http://counsellingresource.com/featu...-intimidation/
Citera
2013-12-18, 18:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldlion
Hej alla,

Jag har en fråga som dök upp i huvudet då jag lyssnade på podcasten Värvet med Alexander Bard, där Bard kort i början nämnde någon term i psykologin som heter "han som vet allt". Har dock googlat runt hysteriskt på alla tänkbara varianter av detta och hittar inte, så något annat heter det nog. Bard menar att det finns en viss personlighetstyp (som är ganska lätt att härma) som alltid verkar genomskåda en och som man rent instinktivt känner ser igenom en, och att denna personlighetstyp tenderar att få ut information av andra människor snabbt. Blev lite fascinerad av detta och undrar om någon har lite bättre koll på detta, är det verkligen ett begrepp inom psykologin, finns det någon forskning etc.

Tacksam för svar!



Jag är nog i så fall en sådan person, men vad det heter har jag ingen aning om, tror inte det finns något namn på "det".

Tror det har med tankeöverföring att göra, på samma sätt som jag tror "spåkvinnor" jobbar med tankeöverföring. Var hos en och hon visste allt om mig och mitt liv. Blev ganska paff... Inte minst pga jag är ateist och inte tror på något ovetenskapligt. Men tankeöverföring tror jag är just vetenskapligt, vi kan bara inte mäta det ännu. Vi vet att det utsrålar elektromagnetisk energi från hjärnan men inte mycket mer än så, än... Man får inte glömma att det inte är speciellt länge sedan vi inte kunde mäta vindstyrka t ex...

Jag får massvis med information om människor, varifrån vete fan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback