Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-12-19, 02:55
  #25
Medlem
Kanske är värt att nämnas att det förmodligen inte var din farsas fel och att datorn mycket väl kan ha gått sönder när den stängde av sig.
Citera
2013-12-19, 11:19
  #26
Medlem
Det mest troliga är trasigt nätagg. Att fläktarna startar är verkligen ingen garanti för att nätagget fungerar.
Citera
2013-12-19, 12:13
  #27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
NÄ!
Det ABSOLUT MEST TROLIGA scenariot är att farsan inte kände till nyttan med ESD-skydd och den extrema statiska laddning en dammsugare i plast (dom flesta är ju i plast i dag) bygger upp..

Så kort sagt! Farsan i detta drama har förstört moderkort eller processor eller RAM-minnen med en statisk urladdning.. (Det krävs inte så mycket iom. att elektroniken inte byggs för att klara mer än de 12v (+ marginal) som en dator drivs med.. Och statiska laddningar uppgår minst till hundratals volt, om inte tusental (Men då känner du urladdningen))

Det man skall göra är att BLÅSA ut dammet, som man dammsuger upp utanför chassiet!
(Man skall ALDRIG sticka in dammsugarmunstycket inuti chassiet!)

Och givetvis skall man använda ESD-skydd t.ex. i form av ESD-armband.. Dom kostar typ 30kr för ett fågångs ESD-armband...

Farsans dammsugning blev därmed dyrare än väntat!
Citera
2013-12-19, 15:44
  #28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Det mest troliga är trasigt nätagg. Att fläktarna startar är verkligen ingen garanti för att nätagget fungerar.

Håller med där. Fläktarna går ju på 12 volt och det finns ju fler spänningar, 5 och 3,3 volt
Citera
2013-12-19, 18:44
  #29
Medlem
Plockade ut mitt nätagg från min dator och kopplade på den hos farsan idag. Fortfarande samma resultat!

Jag har nu kopplat bort alla delar och tagit ur moderkortet. Längst ut på ett hörn står det såhär:

686
AMIBIOS
1999
WX07
0174


Det är namnet på moderkortet eller? Trodde det skulle ligga lite mer centralt, bredvid cpun eller nånting..
Citera
2013-12-19, 19:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic
Plockade ut mitt nätagg från min dator och kopplade på den hos farsan idag. Fortfarande samma resultat!

Jag har nu kopplat bort alla delar och tagit ur moderkortet. Längst ut på ett hörn står det såhär:

686
AMIBIOS
1999
WX07
0174


Det är namnet på moderkortet eller? Trodde det skulle ligga lite mer centralt, bredvid cpun eller nånting..

Låter som det är namnet på BIOS:et (datorns lillhjärna typ). Hittar du ingen mer text på moderkortet? Texten behöver inte sitta centralt. Vilken tillverkare är det på datorn? Eller är det ett ihop plock?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback