Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-18, 16:33
  #1
Medlem
Tja!

Farsan försökte leka nåt han inte är igår. Efter att datorn stannat upp och sedan stängts av, av sig själv öppnade han den och började dammsuga alla fläktar.

Vad jag kunde se har han även pillat på grafikkortet lite eftersom man såg att dammet var borta där man kommer åt med fingrarna så att säga.

Jag ska dit igen senare ikväll, men tänkte be om tips för att kunna utesluta så mycket som möjligt.
Jag hoppas verkligen inte att han skadat moderkortet på något sätt.


Fakta:

Alla fläktar går igång. Exakt varenda en! Och de gör det utan problem, han skruva loss en fläkt också för att kunna dammsuga den grundligt.
Datorn går igång alltså, men man hör inget pip och lampan på "startknappen" blir inte blå, om ni fattar. När man tar på datorn vanligtvis så lyser den knappen man tryckte på blått.
Kopplade skärmen, ingen signal mellan skärm och dator heller.


Väldigt tacksam för svar! MVH Emil
Citera
2013-12-18, 16:37
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic
Tja!

Farsan försökte leka nåt han inte är igår. Efter att datorn stannat upp och sedan stängts av, av sig själv öppnade han den och började dammsuga alla fläktar.

Vad jag kunde se har han även pillat på grafikkortet lite eftersom man såg att dammet var borta där man kommer åt med fingrarna så att säga.

Jag ska dit igen senare ikväll, men tänkte be om tips för att kunna utesluta så mycket som möjligt.
Jag hoppas verkligen inte att han skadat moderkortet på något sätt.


Fakta:

Alla fläktar går igång. Exakt varenda en! Och de gör det utan problem, han skruva loss en fläkt också för att kunna dammsuga den grundligt.
Datorn går igång alltså, men man hör inget pip och lampan på "startknappen" blir inte blå, om ni fattar. När man tar på datorn vanligtvis så lyser den knappen man tryckte på blått.
Kopplade skärmen, ingen signal mellan skärm och dator heller.


Väldigt tacksam för svar! MVH Emil


Kollat att RAM:en sitter i ordentligt ifall din far har varit där o pillat? Samt att CPU har strömkabeln kvar, alla kablar sitter i ordentligt, även till GPU.

Han kanske har tagit ut några kablar för att komma åt lättare, gud vet fan att det kan se fan ut i vissa datorer och då måste man pilla på vissa kablar för att komma åt.
Citera
2013-12-18, 16:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic
Tja!

Farsan försökte leka nåt han inte är igår. Efter att datorn stannat upp och sedan stängts av, av sig själv öppnade han den och började dammsuga alla fläktar.

Vad jag kunde se har han även pillat på grafikkortet lite eftersom man såg att dammet var borta där man kommer åt med fingrarna så att säga.

Jag ska dit igen senare ikväll, men tänkte be om tips för att kunna utesluta så mycket som möjligt.
Jag hoppas verkligen inte att han skadat moderkortet på något sätt.


Fakta:

Alla fläktar går igång. Exakt varenda en! Och de gör det utan problem, han skruva loss en fläkt också för att kunna dammsuga den grundligt.
Datorn går igång alltså, men man hör inget pip och lampan på "startknappen" blir inte blå, om ni fattar. När man tar på datorn vanligtvis så lyser den knappen man tryckte på blått.
Kopplade skärmen, ingen signal mellan skärm och dator heller.


Väldigt tacksam för svar! MVH Emil

Kolla så alla kontakter från nätagget sitter ordentligt i moderkortet. Annars kan han ha blåst kretsar i nätagget eller moderkortet. Fläktarna behöver inte mycket ström för att snurra.
Citera
2013-12-18, 16:42
  #4
Medlem
ganglere2s avatar
Det låter vad jag kan se som det Slitet-Golv är inne på ovan. Antingen har någon sladd lossnat eller så har något gått sönder, vilket kan ske vid dammsugning av datorer. En enda liten sak som är trasig kan räcka. För er skull hoppas jag på det första.
Min gissning grundad på mångårig erfarenhet men jag är ingen expert.
Citera
2013-12-18, 16:51
  #5
Medlem
När jag var där tidigare kollade jag om alla kablar satt i, men kan göra det igen såklart. RAMen provade jag dock inte, måste prova den också.

Om vi utgår från att jag måste börja koppla loss grejer för att se vart felet ligger, i vilken ordning skulle ni rekommendera att jag börjar i då?
Citera
2013-12-18, 16:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic
När jag var där tidigare kollade jag om alla kablar satt i, men kan göra det igen såklart. RAMen provade jag dock inte, måste prova den också.

Om vi utgår från att jag måste börja koppla loss grejer för att se vart felet ligger, i vilken ordning skulle ni rekommendera att jag börjar i då?
Koppla ur allt utom CPU, minne, grafikkort och fläktar. Troligtvis kommer du se att det inte gör någon skillnad vilket betyder att moderkortet är paj. Ännu mer paj efter att han dammsög troligtvis.
Citera
2013-12-18, 16:54
  #7
Medlem
Ska tillägga att om moderkortet fungerar så kommer det signalera att något är paj. Även om det är CPU eller ram. Ger den inte ifrån något ljud eller ljus öht är moderkortet trasigt. Fläktar kommer fortfarande starta även om moderkortet åkt.
Citera
2013-12-18, 16:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Ska tillägga att om moderkortet fungerar så kommer det signalera att något är paj. Även om det är CPU eller ram. Ger den inte ifrån något ljud eller ljus öht är moderkortet trasigt. Fläktar kommer fortfarande starta även om moderkortet åkt.

Inte om nätagget åkt...
Citera
2013-12-18, 16:59
  #9
Medlem
Tacksam för svar!!

Om vi ponerar att någonting bara sitter löst, skulle datorn kunna bete sig såhär eller ska vi börja dra slutsatsen att moderkortet gått?
Citera
2013-12-18, 17:26
  #10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Någon kondensator kan ha fått sig en törn, beroende på hur han gick fram med dammsugaren. De kan släppa från ena benet utan någon större mängd våld.
Citera
2013-12-18, 17:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusSockan
Inte om nätagget åkt...
Om nätaggregatet åkt skulle självklart inte fläktarna gå igång. De drivs ju inte av kärlek och välvilja direkt.
Citera
2013-12-18, 17:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Om nätaggregatet åkt skulle självklart inte fläktarna gå igång. De drivs ju inte av kärlek och välvilja direkt.

Nä, men som jag skrev krävs det inte särskilt mycket ström för att fläktarna ska snurra. Däremot driva allt det andra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback