Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-18, 15:52
  #1
Medlem
oceanifyfuls avatar
Hej!
Jag behöver lite hjälp med denna laboration.
När jag gör försök 1 så far benen uppåt efter jag slår med en bok.
Försök 2 har jag fastnat på och behöver hjälp
När jag gör försök 3 så hittar jag inga köldreceptorer.

FÖRSÖK I: KNÄREFLEX
Steg A: Lårmuskeln slutar som en sena som går över knäet och är fäst vid underbenet. Om senan trycks in i en grop vid underkanten av knäet, sträcks lårmuskeln. Prova genom att sätta dig på ett matbord, så att benen hänger fritt.
Steg B: Leta upp en bok med rygg. Slå till försiktigt med boken strax under knäskålen. Vad händer?
Steg C: Kan du påverka rörelsen? Prova med andra benet. Hur fungerar knäreflexen?
benen lysft framåt streker sig

FÖRSÖK II: BABINSKIS TECKEN
Steg A: Skrapa ytterkanten av fotsulan med spetsen av en blyertspenna från hälen och fram mot tårna. Vad händer?
Steg B: Hos vissa barn, med vissa sjukdomar, visar sig ett annat mönster än det du förhoppningsvis har åstadkommit. Ta reda på hur Babinskis tecken yttrar sig.

FÖRSÖK III: VÄRME/KYLA
Steg A: Lägg en spik i frysen i tio minuter. För spetsen på den torra, kalla spiken utefter handen längs en 10 cm lång linje. Hur många köldreceptorer hittar du?
Steg B: Gör om försöket med en varm och torr spik (värm i hett vatten och torka av). Hur många värmereceptorer hittar du?
Steg C: Gör Förklara hur nervsignalen går då en receptor stimuleras! Varför finns det olika många receptorer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback