Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-18, 01:29
  #1
Medlem
Mr.Riddims avatar
I somras lade jag en filt under sängen som jag sedan glömde bort. Efter att ha hittat några dussin larver hemma hos mig som kröp ut under sängen där filten var slängde jag den och gick loss med dammsugaren i flera timmar. Jag är rädd för att kattjäveln har dragit hem skadedjur. Nu hittar jag dessa titt som tätt och jag misstänker att de gömmer sig bakom listerna.

Bild på jäkeln som jag hittade nu.

Bild 2.

Vad är det här för något och varför känns det som att jag kommer få lida för det här? Vad skall jag göra nu? Man har ju inte så mycket pengar direkt!
Citera
2013-12-18, 01:35
  #2
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk_(insekt)

Hade ett gäng silverfiskar som husdjur för någon lägenhet sedan. Det går att bli av med dem med någon sorts spray tror jag. Vet dock inte vad den heter eftersom att jag flyttade innan jag gjorde något åt saken. Men silverfiskar är rätt harmlösa. De kommer fram när det är mörkt, men håller sig undan från dig. Dras till mat- och hudrester på golvet samt fukt.
Citera
2013-12-18, 01:43
  #3
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suput
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverfisk_(insekt)

Hade ett gäng silverfiskar som husdjur för någon lägenhet sedan. Det går att bli av med dem med någon sorts spray tror jag. Vet dock inte vad den heter eftersom att jag flyttade innan jag gjorde något åt saken. Men silverfiskar är rätt harmlösa. De kommer fram när det är mörkt, men håller sig undan från dig. Dras till mat- och hudrester på golvet samt fukt.
Det på bilden ser dock ej ut som en silverfisk utan en pälsänger!!!!!...
Har drabbats av såna själv. De äter kläder...få bort de snarast. Har fått slänga massa kläder som de gjort hål i. De är sjukt svåra att få bort om du väl fått de i lägenheten :/
Citera
2013-12-18, 01:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
I somras lade jag en filt under sängen som jag sedan glömde bort. Efter att ha hittat några dussin larver hemma hos mig som kröp ut under sängen där filten var slängde jag den och gick loss med dammsugaren i flera timmar. Jag är rädd för att kattjäveln har dragit hem skadedjur. Nu hittar jag dessa titt som tätt och jag misstänker att de gömmer sig bakom listerna.

Bild på jäkeln som jag hittade nu.

Bild 2.

Vad är det här för något och varför känns det som att jag kommer få lida för det här? Vad skall jag göra nu? Man har ju inte så mycket pengar direkt!


Pälsängrar ja. Usch ja. Har haft sådana. Ett helt jävla helvete att bli av med.

http://palsangrar.com/
Citera
2013-12-18, 01:58
  #5
Medlem
Mr.Riddims avatar
Fuck, hur blir jag av med dom? Måste jag gå igenom hela garderoben? Om jag inte hittar några pälsängrar där, är det lugnt då?
Citera
2013-12-18, 02:26
  #6
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Fuck, hur blir jag av med dom? Måste jag gå igenom hela garderoben? Om jag inte hittar några pälsängrar där, är det lugnt då?

Har de lagt ägg i kläderna så syns det inte direkt förrän äggen kläcks och blir larver som tuggar hål i kläderna. Det är inga stora hål. kanske en halv cm..
Var glad så länge du hittar levande larver och inte bara skinn efter en larv...då har den blivit en skalbagge och lägger nya ägg....
Tvätta alla kläder som går att tvätta 60 grader så ska väl äggen dö. De kläder som ej kan tvättas(tex ull som de älskar)
får du lägga i frysen ett par dagar så dör äggen.. be Anticimex sanera sedan
Citera
2013-12-18, 02:33
  #7
Medlem
Lätt att skylla på katten när det är du själv som inte sköter städningen. Håll rent omkring dig så ökar du svårigheterna för PÄLSÄNGRARNA att få fotfäste.

Jag har framgångsrikt bekämpat kolonier med pälsängrar hos grannar och kompisar med Radar Raid - det är en stor sprejflaska som räcker ganska länge. Om du bor i bostadsrätt, som har försäkring mot dylikt, är du skyldig att meddela styrelsen om pälsängrarna. De kan lätt sprida sig till och får n grannarna.

Man får lägga ut band med Radar Raid efter vägglister etc, och gärna längs med trösklar eftersom dessa ängrar är enormt rörliga nattetid. Kolla själv i dina högsta köksskåp, i garderober och inne i de djupaste lådorna. De lämnar efter sig små avlånga randigt skal där de drar fram. Skaka igenom hela garderoben och alla buntar med handdukar och lakan etc. Man kan skaka över badkaret om man har ett sånt, då syns de när de lossnar och ramlar ner. Alla som kryper ska ha en dos hett vatten. Skalen är ofarliga.

De gillar inte rena textilier men gärna smutstvätt som blir stående (i bland). Vissa stickade
ylleplagg gillar de också - skaka igenom allt du har - gärna ut i snön. Damsug jättenoga längs med golvlisterna. Sopa köksgolver ibland och kolla på sopskyffeln om det rör på sig i dammet som du har sopat upp. Lägg spärrar med Radar Raid längs med golvlisterna, men dränk inte bostaden med detta 3:e klassens gift. Dammet som samlar sig under sängen brukar vara favvo plats för ängrarna - tillåt inget dwm att samla sig där. Håll rent omkring dig och ge den oskyldiga katten en extra bit färsk lax.
__________________
Senast redigerad av HgF 2013-12-18 kl. 02:40.
Citera
2013-12-18, 04:11
  #8
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Lätt att skylla på katten när det är du själv som inte sköter städningen. Håll rent omkring dig så ökar du svårigheterna för PÄLSÄNGRARNA att få fotfäste.

Jag har framgångsrikt bekämpat kolonier med pälsängrar hos grannar och kompisar med Radar Raid - det är en stor sprejflaska som räcker ganska länge. Om du bor i bostadsrätt, som har försäkring mot dylikt, är du skyldig att meddela styrelsen om pälsängrarna. De kan lätt sprida sig till och får n grannarna.

Man får lägga ut band med Radar Raid efter vägglister etc, och gärna längs med trösklar eftersom dessa ängrar är enormt rörliga nattetid. Kolla själv i dina högsta köksskåp, i garderober och inne i de djupaste lådorna. De lämnar efter sig små avlånga randigt skal där de drar fram. Skaka igenom hela garderoben och alla buntar med handdukar och lakan etc. Man kan skaka över badkaret om man har ett sånt, då syns de när de lossnar och ramlar ner. Alla som kryper ska ha en dos hett vatten. Skalen är ofarliga.

De gillar inte rena textilier men gärna smutstvätt som blir stående (i bland). Vissa stickade
ylleplagg gillar de också - skaka igenom allt du har - gärna ut i snön. Damsug jättenoga längs med golvlisterna. Sopa köksgolver ibland och kolla på sopskyffeln om det rör på sig i dammet som du har sopat upp. Lägg spärrar med Radar Raid längs med golvlisterna, men dränk inte bostaden med detta 3:e klassens gift. Dammet som samlar sig under sängen brukar vara favvo plats för ängrarna - tillåt inget dwm att samla sig där. Håll rent omkring dig och ge den oskyldiga katten en extra bit färsk lax.

Ja du har rätt. Den här sprayen, är den farlig för katten må?
Citera
2013-12-18, 04:26
  #9
Medlem
Vill du slippa gift så skaffa röd cederträolja och beställ cederträ som du kan lägga i lådor och gaderober.
Citera
2013-12-18, 04:26
  #10
Medlem
Jag tror inte att katten kommer att gilla den. Lyckades just duscha tangentbordet. Det stinker lite pest - typ.

Ring distributören och fråga:
SC Johnson Sweden 164 93 Kista
Tfn 0200-212 025
Citera
2013-12-18, 04:37
  #11
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jycklo
Vill du slippa gift så skaffa röd cederträolja och beställ cederträ som du kan lägga i lådor och gaderober.

Hur skall man använda oljan? Vart beställer jag?

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag tror inte att katten kommer att gilla den. Lyckades just duscha tangentbordet. Det stinker lite pest - typ.

Ring distributören och fråga:
SC Johnson Sweden 164 93 Kista
Tfn 0200-212 025

(FB) Hur ohälsosamt är radarspray?

Jag får ringa senare på dagen.
Citera
2013-12-18, 09:05
  #12
Medlem
bergochdals avatar
TS

Pälsängrar är det du har fått. De älskar att äta tyger, speciellt sånt av ylle, cashmere, silke och gärna kläder man haft på sig... Det du ska göra är att ta ut alla kläder/filtar etc på vädring, skaka ordentligt - glöm inte att skaka dem in- och utvänt också, även fickorna. Tvätta 60 grader på allt som går att tvätta samt lägg in i frysen sånt som inte är bra att tvätta i 60 grader.

Städa ut garderoben ordentligt och lägg sedan in träblock av röd ceder. Skaffa gärna såna där klädpåsar och malpåsar. Låt aldrig kläder vara orörda under en lång tid utan ta för vana att skaka ut dem allihop åtminstone en gång per år.

Silverfiskar har en tendens att hålla till där det är fuktigt dvs i kök och badrum. De äter främst matrester och hudavlagringar. De är harmlösa.

Katten ska du INTE skylla på. Det är helt och hållet ditt fel som inte städat ordentligt.
__________________
Senast redigerad av bergochdal 2013-12-18 kl. 09:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback