Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-17, 02:09
  #13
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKaninsKonto
Om man tänker sig att en boxare och karateutövare möts i en fight på gatan så vet jag inte hur det skulle sluta. Men en karateutövare har en del ess i rockärmen som en boxare inte har.

En karateutövare som är duktig kan exempelvis slå undan benen, attackera svaga punkter som exempelvis skrevet, halsen, solarplexus. Använda olika grepp, knäcka en arm. Krossa en knäskål med en lågspark..

Karateexperter brukar också kunna krossa tegelstenar och betongblock genom att fokusera sin "chi", vilket visar den oerhörda kraften en karateexpert kan få fram.

Det är lite det som kampsport går ut på, att identifiera motståndarens svaga punkter för att få en fördel i fighten.
Det handlar inte om en street fight.
Citera
2015-11-17, 03:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det handlar inte om en street fight.
Så din fråga är vem som skulle vinna en boxningsmatch mellan en boxare och en karate-kille?

Fattar du inte det själv?

Karate-killens snabba fötter rör sig inte så som en boxares, tror du man kan vara snabbare i fötterna är Roy Jones, eller vad menar du? Två helt olika rörelsemönster, varav i boxning så kommer inte karatens mönster fram på det sättet som du verkar tro.

Sedan så är det inte lika lätt att dansa runt efter lite tunga slagväxlingar, något en karatekille är helt ovan vid, det blir inte riktigt den frontalkrocken i karate, inte så som i boxning, domaren bryter inte där, medan det gör han i karate, så de tävlar på helt olika sätt och blir jämförelsen väldigt haltande.
__________________
Senast redigerad av Soccerson 2015-11-17 kl. 03:37.
Citera
2015-11-17, 09:08
  #15
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Haha, va? Det inlägget säger ju inget om ämnet, vilket är karate mot boxning.

Personligen tycker jag att just det citatet brukar sammanfatta det mesta med kampsport och även det jag citerade Skateboard1: om boxning har ett par slag, några undanmanöver samt ett par olika gaurd som de tränar hela tiden på genom teknikträning och sparring medan karate innehåller ALLT dvs samtliga tänkbara slag, sparkar, även svep, grepp, kata, poängsparring osv. som de lägger ner sin tid på, vilka tror du har lagt ner flest timmar på att slå och ta emot slag som liknar en boxningsmatch?

Däremot har det funnits och fortfarande finns riktigt grymma karateutövare som ställde/er upp i UFC/PRIDE/K1 regelverk, och en del stilar som verkar lämpa sig bra för fullkontakt (kyokushin bl.a.) men att ta bort sparkar och svep känns lite för grymt mot en karateutövare.

Finns det några kända stående evenemang med endbart slag där även svep och trapping tillåts och som utförs i tunnare handskar? Där borde karate, i teorin, ha större chans än en ren boxningsmatch.
Citera
2015-11-17, 12:44
  #16
Medlem
HORJESUSs avatar
Du spöar ingen med en kata.
Citera
2015-11-17, 21:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient

Jag skulle precis fråga om du tränade kyukushin när jag läste detta... Jag är inte alls insatt i karate, men jag har hört att just kyukushin är hårdare(?) och mer lämpat för fullkontakttävling än andra stilar. Vilken stil tränade du?

Minns inte vad stilen hette tbh. Sen om saker beror på stilen, tränaren eller eleverna är ju också en sak. Så inte säker på hur avgörande det var?

Kyokushin är allmänt erkänt som en "bra" karatestil, ja. Det handlar mindre om att den är extra lämplig för fullkontakt utan snarare om att utövarna de facto kör fullkontakt. Sen är t ex slag mot huvudet förbjudet, så någon klockren bas för en boxningsfight är det ju inte. Däremot bättre än "katakillar" som inte ens kan ta stryk. En Kyokushin-utövare som krosstränat i boxning skulle f ö bli en riktigt vass allround-striker enligt min mening.
Citera
2015-11-19, 01:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Du spöar ingen med en kata.
Du skulle känna livet rinna ur dig mot ex Tomas Hallman, en av de bästa jag sett i karate.

Du hinner inte blinka innan han möblerar om trynet på dig, tror du att karate är kata så är du lika intelligent som du verkar.
Citera
2015-11-19, 10:41
  #19
Medlem
Men man spiller en massa värdefull träningstid på kata och på att öva in rörelser som är halvt till helt värdelösa i match.

I boxning så syftar varenda sekund av träningen till att göra en bättre på match och man strävar efter att göra rörelserna så små som möjligt. En block i boxning kan vara att man flyttar handen 5 cm, i karate ska handen hämtas upp från höften och dras över huvudet, en rörelse på en halv meter typ. I karate har man stel överkropp vilket gör huvudet lätträffad måltavla, i boxning rör man på överkroppen hela tiden och ser man en rak höger komma flyttar man bara på huvudet lite och låter den susa förbi samt flyttar sig samtidigt i läge för att kontraslå.

BJ Penn vs Machida visar lite hur det ser ut när stilarna möts:
https://www.youtube.com/watch?v=HdvOfCz6_tk

Machida får stryk stående trots att han är mycket större och har lagt ner massor med tid på att träna bort sin karate. Att som han slå en rak höger direkt är helt meningslöst, ser man när den startar har man oändligt med tid på att flytta sig.
Citera
2015-11-19, 11:13
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Men man spiller en massa värdefull träningstid på kata och på att öva in rörelser som är halvt till helt värdelösa i match.

Stridsteknikerna är i katan. Sedan finns kraftträning (mitts, makiwara) och sparring.
Citera
2015-11-19, 12:33
  #21
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Titta bara hur bra Machida var när han var som bäst, hans snabbhet ifrån Karaten var det som jag uppfattade som Jones hade mest problem med, sett över alla hans matcher, Machidas blixtsnabba utochin där han träffar Jones i första ronden är mycket mer överraskande för Jones än det Alex eller alla har gjort.

Sedan, tänk inte på karate som nån fjoll-sport, och gör ni det ändå, ta er en match med Hallman, förmodligen den hårdaste jävel Svensk karate tagit fram, han var/är så vidrig snabb och explosiv, han är det inte en jävel, och då räknar vi in alla kampsportare i hela Sthlm, som vågade öppna truten emot.

Han dömdes sedermera för mord men är ute nu.

Så, de bästa inom karate är bland de mest jobbiga att tampas med.

visst men han är jo exceptionellt duktig, dessutom slåss han mot dåliga boxare i MMA, det är en helt annan stance,

en top 3 i UFC hade inte haft en chans mot en top 15 boxare i världen i boxning, en top 30 hade räckt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback