Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-17, 18:12
  #1
Medlem
Halloj!

Nu sitter jag i skiten. Win8 krashade totalt här om månaden och jag tog först nu tag i att lösa det.
Jag äger en HP Envy 4-1090eo, orginal win7 med win8 uppdatering.

Av någon dum anledning rensade jag hela disken efter krashen så jag kan inte köra en repair runda.

Det jag nu behöver göra är att installera själva win8 på hårddisken men windows-installationen kan inte hitta hårddisken och inga drivrutiner på skivan fungerar.

Vad och hur gör jag nu?

Jag antar att det är BIOS som måste uppdateras(behövdes första gången) och det enda(?) sättet att göra det är via ett USB, men hur kan jag på något sätt få datorn att nappa på filerna i USB:et?

Hoppas ni förstår mitt problem, hjälp uppskattas väl då HP inte vill svara/inte låter mig mejla de(garantin gått ut)
Citera
2013-12-17, 18:21
  #2
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa ändra SATA-läge till IDE från AHCI i BIOS/UEFI.

Tråden ligger lite fel, FYI.
Citera
2013-12-17, 18:29
  #3
Medlem
Hej,

borde fungera att hämta drivrutinen misstänker att räcker med drivaren till sata controllern med ta ner chipset drivaren med för säkerhets skull.

direktlänkar


Hämta .exe'n och packa upp den genom att köra den, på vilken dator som helst. Installationsfilerna läggs som standard under C:\SWsetup, avsluta installationen när uppackningen är klar, märks genom att en till synes ny installation dyker upp.

Flytta över mapparna och alla filer i undermappar i katalogen ovan till ett USB minne, testa att köra Windows installationen igen därefter.

När han inte hittar din Hårddisk så kan du testa att läsa in drivrutinen och de om installationen hittar den då.

Annars kan det vara om installationsskivan enbart är för UEFI och ditt BIOS/UEFI är inställt på fel bootläge, legacy/UEFI denna inställning kan man testa att ställa om också, allra helst vill man ha den på UEFI, (snabbare uppstartstider)
Citera
2013-12-22, 18:59
  #4
Medlem
Gjorde som ni sa nu men den kan fortfarande inte hitta min hårddisk, eller de uppackade drivrutinerna du länkade mig.
Jag ändrade på legacy inställningarna och såg nu att det var menat att ändras för att klara av OS som win8.

För övrigt är hårddiskens alla partitioner endast rensade men inte borttagna, är det något jag bör göra möjligtvis?

Behöver ni någon information från min sida är det bara att säga till så gör jag mitt yttersta.
Citera
2013-12-22, 23:12
  #5
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenslanForOrd
Halloj!

Nu sitter jag i skiten. Win8 krashade totalt... ... ...
Du kan inte nyinstallera med en win8 uppdatering, du måste isf installera Win7 och sedan uppdatera till Win8:an igen. Det är alltså ditt installationsmedia som ...inte är ett installationsmedia, typ

En god idé är att radera alla partitioner först av allt.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-22 kl. 23:17.
Citera
2013-12-27, 20:13
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Har du kollat så inte SATA-kabeln mellan hårddisken och moderkortet lossnat i någon av ändarna? Detekteras hårddisken av BIOS när du går in där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback