Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
40,07%
119 röster
Paul McCartney
37,71%
112 röster
George Harrison
14,48%
43 röster
Ringo Starr
7,74%
23 röster
2016-04-05, 15:38
  #2113
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exikvadrat
Nu finns Anthology 1-3 ute på spotify!

Jajamän! Har dock inte börjat lyssna på dem än.

Då får vi se om Live at BBC-samlingarna dyker upp så småningom också. Vore trevligt även med Love.
Citera
2016-04-07, 21:40
  #2114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exikvadrat
Nu finns Anthology 1-3 ute på spotify!
Har en del låtar därifrån på min spellista, finns många demo-låtar som är bättre än orginalet. Till exempel Anthology's Old Brown Shoe, hatar effekten George's röst har på originalet, svårt att höra vad han sjunger. I demot hör man det klart och tydligt, man hör även vilken grovt underskattad sångare George Harrison var. Även And Your Bird Can Sing, demotagningen är underbar, när Paul och John har fnissattack medan de sjunger. Man blir så glad av att lyssna på när de bryter ihop av skratt, de hade förmodligen rökt på innan. Mycket bättre riff i demot, gillar även hur John helt spontant byter ut "When your bird is broken, will it bring you down?" mot "When your bike is broken, will it bring you down?". och att man i bakgrunden kan höra Paul säga "grow up" till John som skrattar, undrar vad de tyckte var så roligt för att vara seriös så tror jag att de först börjar skratta åt sättet Paul smaskade i mikrofonen innan de började sjunga, och sen fortsatte de bara skratta för att den andra skrattade.

En annan låt som är mycket bättre på antologin än den använda tagningen är Norwegian Wood (This Bird Has Flown). Så är det bara, den versionen är trippigare, både i George's sitar och på effekten som kommer till och från på John's röst.
__________________
Senast redigerad av healthymisslizzy 2016-04-07 kl. 21:46.
Citera
2016-04-09, 01:49
  #2115
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
App-app-app! Gult kort på dig!

Nu får du googla på Holland-Dozier-Holland som läxa.

Tas ej emot, det gula kortet alltså! Supremes gör den ju bra, och ALL låttext är en tolkning genom en artists själ och temperament. Phil Collins - denne hela världens Tomas Ledin - skulle förstöra A Day in the Life t o m...

Sorry för OT! Och mer OT än P Collins kan det inte bli.

(ärligt: du har rätt, vräkte ut mig ett kräkmedel, obetänksam - ej omedveten - att det inte var en PC-komposition som dök upp i skallen = tar emot det gula... )
Citera
2016-04-09, 01:58
  #2116
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healthymisslizzy
- - -

En annan låt som är mycket bättre på antologin än den använda tagningen är Norwegian Wood (This Bird Has Flown). Så är det bara, den versionen är trippigare, både i George's sitar och på effekten som kommer till och från på John's röst.

Tycker den är för... .."trög". Men smaken är som baken.

Har trots allt lite grann förståelse för de cred-pajasar som kallade antologiserien för "Archeology" - bara vi beatlesnördar som får ut något vettigt ur detta, det av dig nämnda garvandet t ex - underbart! Men handen på hjärtat hittar jag inte ett enda spår som objektivt är bättre.
Citera
2016-04-09, 09:23
  #2117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tycker den är för... .."trög". Men smaken är som baken.

Har trots allt lite grann förståelse för de cred-pajasar som kallade antologiserien för "Archeology" - bara vi beatlesnördar som får ut något vettigt ur detta, det av dig nämnda garvandet t ex - underbart! Men handen på hjärtat hittar jag inte ett enda spår som objektivt är bättre.

Köpte de tre Anthology när de kom ut på cd. Beatles fantast som jag är, så tyckte jag det blev lite överkurs.
Sålde alla tre efter ett tag, och har inte ångrat mig. Finns nog en orsak till att detta material förblev i arkiven.
Citera
2016-04-09, 11:14
  #2118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Men handen på hjärtat hittar jag inte ett enda spår som objektivt är bättre.
Uppenbarligen är originallåtarna bättre producerade och även bättre inspelade, både instrumenten och sången, och låtarna är då färdigutvecklade.

Men samtidigt så tycker jag att en del Beatles-låtar är överproducerade, Old Brown Shoe är ett bra exempel (nämner inte hur sönderproducerat albumet Let It Be är, för där finns det redan ett alternativ, nämligen det mycket bättre Let It Be... Naked). Men då är det skönt att ha en version av samma låt, spelad av samma artist, fast som är mer avskalad och därför behagligare att lyssna på. Objektivt vettefan om någon låt är bättre, som du säger.

Är det någon här förresten som har koll på TheBeatlesVEVO på YouTube? De lägger upp för fullt just nu!
Citera
2016-04-12, 22:25
  #2119
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healthymisslizzy
Uppenbarligen är originallåtarna bättre producerade och även bättre inspelade, både instrumenten och sången, och låtarna är då färdigutvecklade.

Men samtidigt så tycker jag att en del Beatles-låtar är överproducerade, Old Brown Shoe är ett bra exempel (nämner inte hur sönderproducerat albumet Let It Be är, för där finns det redan ett alternativ, nämligen det mycket bättre Let It Be... Naked). Men då är det skönt att ha en version av samma låt, spelad av samma artist, fast som är mer avskalad och därför behagligare att lyssna på. Objektivt vettefan om någon låt är bättre, som du säger.

Är det någon här förresten som har koll på TheBeatlesVEVO på YouTube? De lägger upp för fullt just nu!

Sant - Naked är bättre än Spectors "wall of sound". Thanx för tipset ang VEVO, always comes in handy även om jag är inne i en sena Wingsperiod (London Town, Back to the Egg) just nu.
Citera
2016-04-13, 00:42
  #2120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant - Naked är bättre än Spectors "wall of sound". Thanx för tipset ang VEVO, always comes in handy även om jag är inne i en sena Wingsperiod (London Town, Back to the Egg) just nu.
Aldrig varit för Wings, tycker att de flesta melodierna och texterna är väldigt intetsägande, Paul klarade sig bra som soloartist i början av 70-talet. Another Day, Uncle Albert/Admiral Halsey, Junk, Maybe I'm Amazed, fantastiskt bra material. Men med Wings tycker jag att en del av magin försvann, han gick på tomgång. De största Wings-hitsen är ju förstås bra. Jet, Band on the Run, 1985, My Love, Listen to what The Man Said och sådana låtar. Bluebird är också en väldigt bra låt, men jag står fast i att Paul behövde John för att inte skriva substanslösa låtar.

Men ett Wings-album jag fullkomligt älskar är Red Rose Speedway. Det är många som avskyr det albumet, en del håller till och med det fruktansvärda albumet Wild Life högre. Det fattar inte jag. Red Rose Speedway är nästan klockrent rakt igenom. Det kan bero på att jag fick tröst av det när jag gick igenom en personlig tragedi, men det måste fanimej vara lika klockrent på en objektiv nivå.

Big Barn Bed, My Love, Little Lamb Dragonfly, Single Pigeon, Loup (1st Indian on the Moon). Hans kreativitet flödade återigen här, Single Pigeon är en av mina favoritlåtar med Wings och den absolut mest underskattade. Åsikter om detta album?

Vet att det här viker sig från The Beatles en bit, men det finns ingen Wings-tråd och jag orkar inte skapa en exakt nu, så det här får vara relevant nog än så länge.
Citera
2016-04-16, 19:16
  #2121
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healthymisslizzy
- - -

Men ett Wings-album jag fullkomligt älskar är Red Rose Speedway. Det är många som avskyr det albumet, en del håller till och med det fruktansvärda albumet Wild Life högre. Det fattar inte jag. Red Rose Speedway är nästan klockrent rakt igenom. Det kan bero på att jag fick tröst av det när jag gick igenom en personlig tragedi, men det måste fanimej vara lika klockrent på en objektiv nivå.

Big Barn Bed, My Love, Little Lamb Dragonfly, Single Pigeon, Loup (1st Indian on the Moon). Hans kreativitet flödade återigen här, Single Pigeon är en av mina favoritlåtar med Wings och den absolut mest underskattade. Åsikter om detta album?
- - -

Instämmer till fullo! För att inte tala om Power Cut! Kan förstå att du blir nedslagen av Wild Life, och - kanske - Wings At the Speed of Sound. Men gillar man Red Rose Speedway, borde London Town falla dig i smaken? Samma "karaktär" - min absoluta Wingsfavorit.
Citera
2016-04-21, 11:26
  #2122
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Har faktiskt försökt att uppskatta deras musik, men det går inte. Fattar inte vad de gjort eftersom de är så stora. En låt om en gul ubåt? Eller en låt om när man blir 64 år...

Visserligen så hade John Lennon en hyffsad solokarriär, till skillnad mot sina bandbröder.
Ta Rolling Stones t.ex det var nytänkande på sin tid, coola riff, grymma texter osv.
Beatles dom sjöng Help...
Citera
2016-04-21, 11:43
  #2123
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Har faktiskt försökt att uppskatta deras musik, men det går inte. Fattar inte vad de gjort eftersom de är så stora. En låt om en gul ubåt? Eller en låt om när man blir 64 år...

Visserligen så hade John Lennon en hyffsad solokarriär, till skillnad mot sina bandbröder.
Ta Rolling Stones t.ex det var nytänkande på sin tid, coola riff, grymma texter osv.
Beatles dom sjöng Help...
De var nyskapande på i princip alla (om inte så åtminstone de flesta) sätt inom musik. Därför är de så stora. En storhet som de med all rätt förtjänar!
Citera
2016-04-21, 11:47
  #2124
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
De var nyskapande på i princip alla (om inte så åtminstone de flesta) sätt inom musik. Därför är de så stora. En storhet som de med all rätt förtjänar!

Gärna om du kunde ge lite mer konkreta exempel? Enligt mig är det bara trallvänlig pop, inget genomtänkt eller texter som säger något, och jo jag har hört deras plattor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback