Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-20, 01:10
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefan555
Jag är inte förvånad att SÄPO beter sig så här.
USA skrämde sin befolkning genom att arrangera och genomföra attackerna vid World Trade Center i New York och vid Pentagon den 11 september 2001. Som ett resultat av attackerna så spionerar NSA på allt och alla för att ”stoppa” terrorism.
Sverige har länge varit USAs lilla lydpojke och gör allt för att likna USA så mycket som möjligt. Men SÄPO och vår regering har valt en annan väg för att skrämma svenskarna. Man har öppnat dörrarna för en stor invandring av folk från Syrien och andra länder med övervägande muslimsk befolkning. Det egentliga syftet är inte att hjälpa flyktingarna från det krigshärjade Syrien, det är inte heller beroende på att vi behöver arbetskraft.
Syftet är att få den svenska befolkningen rädda för att röra sig fritt i sitt eget land genom att fullt medvetet se till så att brottsligheten ökar, så att SÄPO, FRA och regeringen skall få oss att acceptera att bli övervakade precis som USA har gjort med sin egen befolkning.
Att SÄPO nu försöker att pressa operatörerna till att låta Säpo få direkttillgång operatörernas trafikdata är bara naturligt. Det är en del av planen i att skapa ett totalitärt övervakningssamhälle.
Terrorism och attacker gör oss rädda, terrorism och attacker förknippas oftast med muslimer, Så hur gör man oss rädda och otrygga i Sverige?...Genom att släppa in muslimer.
Med vetskapen att någonting kommer att hända någon gång kan SÄPO argumentera för att de måste få direkttillgång till operatörernas trafikdata för att undvika terrorattacker.
Den stora invandringen av muslimer till Sverige har till syfte att få oss att acceptera att bli övervakade i all vad vi gör, flyktingarna som verkligen behöver hjälp är bara en bricka i spelet. Vår regering skiter egentligen fullständigt i flyktingarna, de är ett medel för att uppnå målet....det totalitära övervakningssamhället Sverige.

Grymt. Äntligen någon som är vaken. Det är sjuka människor som försöker styra oss.
Citera
2013-12-20, 15:55
  #170
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Vilken typ av terrorattacker genererar 800 döda?
Känns rätt osannolikt med 10 st Breivik på en och samma gång.
Hur ser SÄPO:s kalkyler ut?
Hur klarade sig Sverige ifrån terrorattacker på 80 och 90-talet?

Skrämmande hur pass lågt den personliga integriteten värderas bland vissa myndigheter/individer.
Ett terrordåd i Stockholm som resulterar i 800 döda skulle vara tämligen sensationellt, speciellt om man jämför med t.ex. bombningarna i Madrid 2004 (191 döda) och Kenya 1998 (ca 220 döda) samt attacken i Mumbai 2008 (166 döda) som samtliga var "väl" (ur terroristsynpunkt) utförda. Så, nja, tycker nog att SÄPO slog alldeles för hårt på "skrämseltrumman".

Antar att en "smutsig" bomb kanske skulle kunna få den effekten, men skulle några jihadister komma över en sån tror jag Sverige ligger ganska långt ned på listan över potentiella mål.
__________________
Senast redigerad av BootyLuv 2013-12-20 kl. 15:58.
Citera
2013-12-20, 17:29
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Antar att en "smutsig" bomb kanske skulle kunna få den effekten, men skulle några jihadister komma över en sån tror jag Sverige ligger ganska långt ned på listan över potentiella mål.
Jag tänker exakt samma sak. Vad finns det för intresse för Sverige och varför? Jag kan då inte komma på något. Det blir bara tramsigt och rent utsagt äckligt hur SÄPO försöker skuldbelägga de som inte vill dela med sig av sina kunders uppgifter till dem. Har man som säkerhetstjänst verkligen råd att agera på ett sådant sätt med tanke på utvecklingen de senaste åren gällande integritet? Siffrorna som nämns är inte ens realistiska.
Citera
2013-12-20, 21:00
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Ett terrordåd i Stockholm som resulterar i 800 döda skulle vara tämligen sensationellt, speciellt om man jämför med t.ex. bombningarna i Madrid 2004 (191 döda) och Kenya 1998 (ca 220 döda) samt attacken i Mumbai 2008 (166 döda) som samtliga var "väl" (ur terroristsynpunkt) utförda. Så, nja, tycker nog att SÄPO slog alldeles för hårt på "skrämseltrumman".

Antar att en "smutsig" bomb kanske skulle kunna få den effekten, men skulle några jihadister komma över en sån tror jag Sverige ligger ganska långt ned på listan över potentiella mål.

Jag tror att det hade varit bra om det blivit ett rejält attentat för då hade "dumme Schweden" fått upp ögonen på vad det är för element som dras till Sverige och kastat ut dom.
Citera
2013-12-20, 22:13
  #173
Medlem
Redoxreaktions avatar
Trots all "berikning" är jag rätt säker på att det är mycket liten risk för terrordåd i Sverige, inte minst för att det, som sagts förut, bara är en person som hittills har begått ett mycket klantigt försök till terrordåd, där han bara lyckades döda sig själv.
Citera
2013-12-20, 23:05
  #174
Medlem
Wal1bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Trots all "berikning" är jag rätt säker på att det är mycket liten risk för terrordåd i Sverige, inte minst för att det, som sagts förut, bara är en person som hittills har begått ett mycket klantigt försök till terrordåd, där han bara lyckades döda sig själv.

Anledningen till att SÄPO chefen säger terrorbrott med 800 döda är väl för att den största sannolikheten är någon ensam galning som passerar under radarn och som SÄPO inte kan stoppa ändå. SÄPO chefen vill naturligtvis i sin grandiositet känna sig som den stora organiserade Al Quaida bekämparen. Högmod går före fall.
Citera
2013-12-20, 23:08
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Trots all "berikning" är jag rätt säker på att det är mycket liten risk för terrordåd i Sverige, inte minst för att det, som sagts förut, bara är en person som hittills har begått ett mycket klantigt försök till terrordåd, där han bara lyckades döda sig själv.

Sen kan man ju diskutera vad som klassas som terrorbrott. Det finns de som påstår att Västtyska ambassaden 1975, Bulltoftakapningen 1972 och Amaltheadådet 1908 alla var terrorbrott, och ännu några till som vill kalla Peter Mangs och John Ausonius för terrorister.

I grunden håller jag dock med dig, jag tror det är väldigt liten risk att vi drabbas för något terrordåd inom en snar framtid.

EDIT: Jag glömde visst attentatet mot Norrskensflamman 1940.
__________________
Senast redigerad av silverhest 2013-12-20 kl. 23:11.
Citera
2013-12-21, 02:18
  #176
Medlem
Cinnabars avatar
Klart att ingen vill råka ut för terrordåd, men som trots allt inträffar oerhört sällan, oftast aldrig, i en människas liv. Att dagligen bli avlyssnad och aldrig känna sig privat, det är ett för högt pris. Då tror jag att alla skulle välja ovissheten kring terrordåd, vilket nu sker, tack och lov.

Hur låter det när en telefon är avlyssnad, går det att höra eller avslöja sådant? Sker det helt "riskfritt" så att säga?
Citera
2013-12-21, 02:44
  #177
Medlem
Vill man göra skillnad och rädda liv kan man ge alla dessa miljarder som övervakningen kostar till hjärt och kärl forskningen, barncancer fonden eller liknande.
__________________
Senast redigerad av getz 2013-12-21 kl. 03:00.
Citera
2013-12-21, 09:44
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hur låter det när en telefon är avlyssnad, går det att höra eller avslöja sådant? Sker det helt "riskfritt" så att säga?

Nej, du kommer inte märka något.
Hörbara klick var på den gamla analoga tiden. Nu sköts allt digitalt och då är avlyssning bara en fråga att kopiera dataströmmen någon annanstans, eller - mer troligt - att selektera ut samtalet ur en redan bruten kontaktväg (du gör en "tap").

se t.ex Rum 641a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Room_641A
__________________
Senast redigerad av pagamama 2013-12-21 kl. 09:46.
Citera
2013-12-21, 17:01
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Trots all "berikning" är jag rätt säker på att det är mycket liten risk för terrordåd i Sverige, inte minst för att det, som sagts förut, bara är en person som hittills har begått ett mycket klantigt försök till terrordåd, där han bara lyckades döda sig själv.

Största risken..matematiskt sett...är nog att en Svensk gör en Breivik....då gäller det att slänga sig på marken

Samtliga i sverige boende medborgare hatar nämligen staten...
Citera
2013-12-24, 12:06
  #180
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej, du kommer inte märka något.
Hörbara klick var på den gamla analoga tiden. Nu sköts allt digitalt och då är avlyssning bara en fråga att kopiera dataströmmen någon annanstans, eller - mer troligt - att selektera ut samtalet ur en redan bruten kontaktväg (du gör en "tap").

se t.ex Rum 641a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Room_641A

Nej du, det var inga hörbara klick ens under den tiden. Däremot kunde tekniken ge ifrån sig lite oljud i bland, klick och annat som inte var avlyssning utan något tekniskt fel. Och givertvis kunde en tekniker men hörapparat förorsaka, om han var klumpig, klick när han kollade om linjen var fri, kanske för att bryta den i samband med jobb. Inte ovanligt förr, men i dag betydligt mer sällsynt.

Det som stör mig är att egentligen ingen vet och kan kontrollera vad SÄPO tar sig för friheter på tjänstemannanivå. Det krävs att en whistleblower kommer ut och berättar.
Sannolikheten för det är extremt liten eftersom alla skrivit på om tystnadsplikt. Vad de än säger åker de dit. Men ännu mer troligt är att alla anställda på SÄPO är frälsta på total övervakning av alla medborgare som de finner bäst efter eget godtycke. Som i varje annan totalitär stat i historien.

Vi måste förhålla oss till den faktiska situationen och använda all kommunikation med omdöme.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback