• 4
  • 5
2013-12-25, 14:14
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Icke desto mindre förekommer det. Jag tycker det framkommit en del vettiga förklaringar i tråden, och även om det var utanför ämnet, har det också framkommit förklaringar på hur män utnyttjar känslor för att driva igenom sin vilja.
Att det förekommer ifrågasätter jag inte, jag ifrågasätter hur utbrett dels beteendet är, dels omgivningens acceptans för beteendet.

Jag undrar helt enkelt hur många som faktiskt varit med om en gråtande styrelseledamot som fått sin vilja igenom. Jag har varit med om situationen att en styrelseledamot började gråta, men denne kördes utan någon förståelse över, och helt plötsligt decimerades ledamotens hjärtefrågor till något sekundärt. Ledamoten slutade kort därefter. Detta skedde i en otroligt jämställd miljö, där åtminstone halva styrelsen aktivt kallade sig feminister och där andra halvan i stor utsträckning accepterar feministiska teser.
Citera
2013-12-25, 17:39
Bannlyst
Nej, din tes stämmer inte. Det är snarare så att könsrollerna gör att vi accepterar vissa typer av barnsliga beteenden för kvinnor och accepterar andra typer av barnsliga beteenden för män.
Citera
2013-12-25, 20:00
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPGTN
Att det förekommer ifrågasätter jag inte, jag ifrågasätter hur utbrett dels beteendet är, dels omgivningens acceptans för beteendet.

Jag undrar helt enkelt hur många som faktiskt varit med om en gråtande styrelseledamot som fått sin vilja igenom. Jag har varit med om situationen att en styrelseledamot började gråta, men denne kördes utan någon förståelse över, och helt plötsligt decimerades ledamotens hjärtefrågor till något sekundärt. Ledamoten slutade kort därefter. Detta skedde i en otroligt jämställd miljö, där åtminstone halva styrelsen aktivt kallade sig feminister och där andra halvan i stor utsträckning accepterar feministiska teser.

Har aldrig påstått att det är utbrett i arbetslivet, men som du själv inte ifrågasätter, det förekommer. Jag har heller ingen acceptans för beteendet, men jag har faktiskt i de tillfällen jag bevittnat beteendet blivit ställd.
Citera
2013-12-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tja min upplevelse är att män gillar sånt beteende hos kvinnor. Inte alla givetvis, men många. De gillar att få vara beskyddande och omhändertagande. De gillar att få sina fördomar om hur kvinnor är bekräftade. Indirekt ger det dem en möjlighet att behandla kvinnor annorlunda och ta deras argument på mindre allvar, vilket de vill.

Däremot hatar andra kvinnor sånt beteende djupt och innerligt.

Personligen tycker jag att kvinnor som medvetet använder sig av sådana strategier för att få sin vilja fram sviker resten av oss och att det är nackskott på dem

Nej. inte alls. Att män får vara omhändertagande och beskyddande mot kvinnor handlar om att kvinnorna är medvetna om sina brister. Kvinnor överlag gillar män som är beskyddande - de som inte gör detta har troligtvis någon psykiatrisk diagnos för de är allt annat än starka. Män som låter kvinnor bestämma väljer sina strider. Ett våp vill ingen ha.
Citera
2013-12-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Bra fråga TS! Svaret är givetvis att vissa kvinnor vinner på att framställa sig som imbicilla offer. Detta i kombination med den manliga fåfängan att få ta hand om och förföra en oskyldig flicka...

Du har en poäng men saken är den att kvinnor vill känna trygghet. Att de kallar sig för självständiga m.m. är en reservation för att inte vara helt vilse. De kan vara jätteduktiga på det mesta men helst av allt vill de ha en man att luta sig emot - någon som tar riskerna åt dem. Jag är exempelvis helt värdelös på att inreda men det fixar de flesta kvinnor åt mig. Ger man så får man oftast tillbaka.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in