Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-17, 01:39
  #1
Medlem
Tja!
vår fråga är då om det är någon som är sugen på att följa med på vårt cykelprojekt.
Den 1 september 2014 kommer jag och min polare Emma börja cykla från den nordligaste punkten i sverige och sedan fortsätta till Afrika för att samla in pengar till en skola i Kenya.
Vi letar efter folk som vill engagera sig lika mycket som oss för att detta ska bli ett grymt roligt projekt, få in så mycket pengar som möjligt och bli en galen resa!

HÄNG PÅ :) / ekan
Citera
2013-12-17, 02:34
  #2
Medlem
Kul projekt!

Jag gissar på att ni kommer till Gällivare innan ni tröttnar ur.

Men lycka till oavsett.
Citera
2013-12-17, 10:10
  #3
Medlem
ScabbedSaints avatar
Intressant... vilken rutt har ni tänkt er i Afrika?
Kan förvarna att det behövs en massa planering när det gäller Afrika då det krävs visum för i stort sätt alla länder..
Citera
2013-12-23, 10:04
  #4
Medlem
Tack för tron på oss Gizze, haha.
Jag ska allt bevisa att vi kommer längre än gällivare
Citera
2013-12-23, 10:08
  #5
Medlem
Vi har inte bestämt rutt än, eller sverige rutten är planerad
jo vi har förstått att vi måste planera en hel del. men det är också det roliga med det.
Jag åker till afrika om en månad och ska volontära runt om i afrika och även på skolan som pengarna kommer gå till. Nån som har någon ide, hur jag kan tagga till folk att hänga med på denna tripp. Ju fler desto roligare .
/ Erika
Citera
2013-12-23, 14:46
  #6
Medlem
ScabbedSaints avatar
Jag voluntärar i Sierra Leone just nu.. Och när du skriver runt om i Afrika..
Europa får plats 3 gånger i Afrikas yta..
Citera
2013-12-23, 14:57
  #7
Medlem
ScabbedSaints avatar
Du har mer eller mindre 3 sätt att nå Afrika med cykel.

Snabbaste är nog visa Morocco och också enklast när det gäller visas efter som Svenskar får det vid gränsen. Dock hamnar du i västra Afrika så det blir en bra mycket längre väg att ta sig till Kenya.

Sen kan du åka via Italien eller Frankrike med färja till Tunisien som också har låga visum regler men där blir det nog stopp. Libyen är fortfarande splittrat och Syd Sudan verkar precis vara påväg att glida in i ett inbördeskrig efter förra veckans kupp försök.

3e vägen är in via Egypten som är på rätt sida av Afrika men ännu en gång, Sudan och Syd Sudan som ligger i vägen.

Jag säger inte att det är omöjligt men att ni nog bör börja planera fortast möjligast och ta reda på visum reglerna för de länder ni ska passera igenom.
Vissa länder har ganska stränga regler och en del visas måste ni söka i förväg vilket betyder att skicka runt passet till olika länder om landet inte har ett diplomatiskt uppdrag i Sverige.
Citera
2013-12-24, 00:26
  #8
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekan..
Tja!
vår fråga är då om det är någon som är sugen på att följa med på vårt cykelprojekt.
Den 1 september 2014 kommer jag och min polare Emma börja cykla från den nordligaste punkten i sverige och sedan fortsätta till Afrika för att samla in pengar till en skola i Kenya.
Vi letar efter folk som vill engagera sig lika mycket som oss för att detta ska bli ett grymt roligt projekt, få in så mycket pengar som möjligt och bli en galen resa!

HÄNG PÅ / ekan

Hur mycket har ni tänkt igenom det här projektet? Det är nio månader kvar innan ni ska starta och jag kan se en hel del utmaningar vad gäller inte minst vilken väg ni har planerat att cykla. Berätta gärna mer om planen.
Citera
2013-12-25, 22:01
  #9
Medlem
JohnniePumas avatar
Låter kul men jag undrar hur hade ni tänkt få in pengar på vägen?
Citera
2013-12-26, 02:44
  #10
Medlem
Cykla blir den enkla delen. Göra nytta som volontär på ett barnhem betydligt svårare. Ni utnyttjas. Barnhem SKAPAS för att dra in PENGAR - inte för att HJÄLPA barnen. Vad tror ni själva, på världens mest korrupta kontinent? Här kommer Pippi volontär cyklandes med en skattkista och delar ut guldpengar så att barnen lever lyckligt ever after? Alltså, i många fall sätts barnen enbart på barnhem för att ägarna ska tjäna pengar. Föräldrar säljer sina barn, och det är erat fel. Ok? I många fall har ni volontärer SKAPAT marknaden ni vill stävja.

Sen kan man ju även undra hur ni ställer er till att ni rubbar arbetsmarknaden. Varför skulle någon anställa en afrikan i behov av jobb när västerlänningar med världsräddning på agendan åker och arbetar GRATIS? Hur skulle de se ut om afrikaner åkte hit och jobbade gratis på alla våra industrier? Skulle svenskar få något jobb då - vi som kräver lön? Arbetskraft saknas ju inte i Afrika precis.

Jobba i Sverige, spara pengar, res runt och spendera pengar på kontinenten. Pruta inte in absurdum. DÅ gör ni nytta på riktigt. Alternativt fixa en utbildning till t ex läkare och jobba med Dr Mukwege på panzisjukhuset i DRC eller motsvarande. Betydligt bättre än att springa i vägen som chartervolontär.
Citera
2013-12-26, 02:51
  #11
Medlem
Rauno1s avatar
Vad ska ni cykla på för cyklar?
Citera
2013-12-26, 10:48
  #12
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Vad ska ni cykla på för cyklar?
Det undrar jag också.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2280259

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback