Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-17, 00:29
  #1
Medlem
simba_rocks avatar
Är några stycken som skall åka till bl.a Nakuru i Kenya om någon vecka. Vi har tagit vaccin mot gula febern, utom en som haft en ballongsprängning och äter mediciner. Då rekommnederas att man inte tar vaccinet. Har försökt läsa på Smittskydsinstitutets hemsida och även på WHOs sida om hur vanligt Gula febern är.
Ingen svensk har haft gula febern sedan 2003(verkar som statisktiken startade då). Han är naturligtvis orolig för att åka dit. Är det någon som har uppgifter hur många som drabbas varje år ? Ange gärna källa oxå ! Tackar på förhand !
Citera
2013-12-17, 10:17
  #2
Medlem
ScabbedSaints avatar
Du har varit på WHO men inte hittat statistiken?
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs100/en/

Vaccination mot gula febern är ett krav i många Afrikanska länder för att få komma in i landet.
Tror inte Kenya kräver det men det kan hända att de frågar om bevis av vaccination.

Fråga Kenyanska ambassaden är mitt tips
Citera
2013-12-17, 18:57
  #3
Medlem
simba_rocks avatar
Jo jag hittade WHO statistiken, men inget som gäller bara Kenya. Får väl fråga ambassaden, men jag är inte säker jag får rätt information från dom !!
Citera
2013-12-17, 22:26
  #4
Medlem
DjPuttes avatar
Maila Svenska Ambassaden i Nairobi enklast!
Citera
2014-01-09, 18:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Är några stycken som skall åka till bl.a Nakuru i Kenya om någon vecka. Vi har tagit vaccin mot gula febern, utom en som haft en ballongsprängning och äter mediciner. Då rekommnederas att man inte tar vaccinet. Har försökt läsa på Smittskydsinstitutets hemsida och även på WHOs sida om hur vanligt Gula febern är.
Ingen svensk har haft gula febern sedan 2003(verkar som statisktiken startade då). Han är naturligtvis orolig för att åka dit. Är det någon som har uppgifter hur många som drabbas varje år ? Ange gärna källa oxå ! Tackar på förhand !

Hej!
vad jag vet är det ett krav att vara vaccinerad mot gula febern för att få komma in i kenya.
Citera
2014-01-10, 06:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheeba88
Hej!
vad jag vet är det ett krav att vara vaccinerad mot gula febern för att få komma in i kenya.

Så här står det på Vaccinationsguiden

Gula febern-vaccinationen krävs om Du anländer från vissa länder i Afrika eller Sydamerika.

Här kan du läsa mera

http://www.vaccinationsguiden.se/vac...k_.asp?land=KE
Citera
2014-01-19, 07:50
  #7
Medlem
simba_rocks avatar
Sitter nu på Mombasa AirPort. Killen som inte skulle ta gula febern sprutan stannade hemma. Hoppas det löser sig via försäkringsbolaget. Vi har varit i Nakuru(nationalparken, lake Bogoria, lake Naivasha) safari Tsavo West, badsemester i Shimoni. Skola i Likoni. Senast Mombasa och nu på väg till Nairobi. Haft det fantastiskt. Vi har haft kenyanska vänner vi bott hos
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2280229

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback