Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-16, 16:00
  #1
Medlem
Jag är en hel del i Norge och jobbar och jag vill därför ha ett telefonabonnemang med fri datatrafik och humana telefonipriser oavsett om jag är i Sverige eller Norge. De flesta operatörer verkar ha tilläggstjänster för att man ska få ringa billigt inom Norden, men när det gäller datatrafik är det värre.

Det är antingen svindyra surfpaket eller pris per MB så fort man är det andra andra landet. Inget av de alternativen känns ju aktuella om man åker över gränsen minst en gång i månaden. Just nu har jag 3 när jag är i Sverige och byter mellan 3(med tilläggstjänsten 3Norden) och FoggMobile(bara datatrafik och ringer då med Viber) när jag är i Norge.

Det enda kravet jag har förutom humana telefonipriser är minst 3GB datatrafik, men jag vill helst ha 5GB eller mer. Jag ringer inte speciellt mycket. Ett par timmars samtalstid och 30 SMS i månaden klarar jag mig fint på. Det viktigaste är att datatrafiken är bra.


Någon som har några idéer?
Citera
2013-12-16, 17:02
  #2
Medlem
Stessads avatar
Finns inga "no-limit internet" på telefonsidan inom Norden.
Citera
2013-12-17, 14:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stessad
Finns inga "no-limit internet" på telefonsidan inom Norden.
Okej, det suger ju...

Vad är bästa lösningen då?
Att ha ett abonnemang i Sverige och ett i Norge och sedan byta varje gång man åker över gränsen? Det blir ju både jobbigt och dyrt...
Citera
2013-12-17, 16:59
  #4
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Okej, det suger ju...

Vad är bästa lösningen då?
Att ha ett abonnemang i Sverige och ett i Norge och sedan byta varje gång man åker över gränsen? Det blir ju både jobbigt och dyrt...

Titta om det går att använda Comviq Fast EU på ett bra sätt för dig.

www.comviq.se/eu
Citera
2013-12-17, 17:36
  #5
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Titta om det går att använda Comviq Fast EU på ett bra sätt för dig.

www.comviq.se/eu


Ser ganska bra ut. EU har ju beslutat att man ifrån nästa (sommar?) måste erbjuda minst ett abonnemang som är lika i hela EU. (Visserligen inte till Norge då, men hoppas att alla operatörer tar med Norge med).

Så antar att alla operatörer kommer att förändra sina prislistor om några månader.

(Efter 2015 så ska Sverigepriserna slopas, och det ska vara EU på alla prislistor).
Citera
2014-01-13, 23:47
  #6
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ser ganska bra ut. EU har ju beslutat att man ifrån nästa (sommar?) måste erbjuda minst ett abonnemang som är lika i hela EU. (Visserligen inte till Norge då, men hoppas att alla operatörer tar med Norge med).

Så antar att alla operatörer kommer att förändra sina prislistor om några månader.

(Efter 2015 så ska Sverigepriserna slopas, och det ska vara EU på alla prislistor).

Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så är inget sånt klubbat av EU. Det finns förslag, men det betyder ju inte att det måste bli så.
Citera
2014-01-14, 14:09
  #7
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så är inget sånt klubbat av EU. Det finns förslag, men det betyder ju inte att det måste bli så.

Ah, såg att jag läste fel på text-tv. Förslaget ska röstas om runt påsk verkar det som.
Citera
2014-01-14, 14:16
  #8
Medlem
miikoss avatar
Net1 går både i Sverige och Norge, men de säljer inga mobiltelefoner till deras CDMA.

Utan man måste köra någon IP-telefoni tjänst på Telefonen och ha en fick-router med W-Fi ifrån Net1.

Största paketet är 20 GB i en månad för 499 kr.

Tele2 har exempelvis en ip-telefontjänst som man kan köra samtidigt med samma nummer som på 3g/gsm.
Citera
2014-01-17, 22:49
  #9
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så är inget sånt klubbat av EU. Det finns förslag, men det betyder ju inte att det måste bli så.
Det spelar ingen roll, har ett bolag väl börjat med detta måste de andra ta efter för att inte tappa kunder.
Citera
2014-01-17, 23:20
  #10
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Det spelar ingen roll, har ett bolag väl börjat med detta måste de andra ta efter för att inte tappa kunder.

Inte nödvändigtvis, inte om det blir ett fiasko.
Citera
2014-01-19, 12:19
  #11
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Inte nödvändigtvis, inte om det blir ett fiasko.
Av nicket och kommentaren att döma antar jag att du jobbar hos ett annat telebolag som nu oroas över att roamingavgiften ryker?
Citera
2014-01-20, 08:40
  #12
Medlem
1914s avatar
Telenor har ju så du kan använda din data fritt i både Sverige/Norge

Exempelvis, 499/månad

Mobil Large
6 GB surfvolym
Fria röstsamtal, mms och sms!
Normalhastighet ned 10-50 Mbit/s
Normalhastighet upp 5-20 Mbit/s
Vårt abonnemang för dig som lyssnar på musik ett par timmar om dagen och ser på några videoklipp varje dag. Nu med surf i det nya 4G-nätet! Har du inte en 4G-mobil surfar du i vårt snabba 3G-nät. Den inkluderade surfvolymen kan du använda inom hela Skandinavien, helt utan extra kostnader.


Abbonnemanget på telenor.se
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback