Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 14:59
  #13
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Hur i hele fan får dessa invandrare så schyssta mobiler och snygga kläder, de har en stil jag knappt känner att jag kan kosta på. Trots att jag jobbar!

Känner det samma! Jag tycker alltid att jag ser invandrare med splitter nya telefoner till höger och vänster.
Jag har också jobb och drivs med en samsung galaxy y, för jag känner att jag ändå inte har råd att finansiera en iphone eller galaxy 3. Har inte ens råd med den äldsta iphonen (tror inte den säljs längre), så hur kan invandrare ha råd när vi med jobb INTE har ?
Måste handla om prioriteringar och att de prioriterar gliss och glam (kortsiktigt) medan vi prioriterar livskvalitet. (långsiktigt)
Citera
2013-12-16, 15:10
  #14
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Förövrigt vart finns dessa "jobb" som ungdomarna ska flytta till ?
En viktig fråga är "Finns det inte redan arbetslösa där?". Jag kan förstå att de kräver att folk ska flytta om det handlar om ett arbete som är väldigt speciellt och som få klarar av att utföra. Jag förstår dock inte varför folk ska flytta i onödan. Förresten, om folk flyttar så ger det transportörerna/flyttbilarna mer jobb. Naturen tackar och bugar.
Citera
2013-12-16, 15:11
  #15
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Känner det samma! Jag tycker alltid att jag ser invandrare med splitter nya telefoner till höger och vänster.
Jag har också jobb och drivs med en samsung galaxy y, för jag känner att jag ändå inte har råd att finansiera en iphone eller galaxy 3. Har inte ens råd med den äldsta iphonen (tror inte den säljs längre), så hur kan invandrare ha råd när vi med jobb INTE har ?
Måste handla om prioriteringar och att de prioriterar gliss och glam (kortsiktigt) medan vi prioriterar livskvalitet. (långsiktigt)

Samma sak slog mig när jag var på Gallerian; nykommna svartskallar med glittrande stora guld- och diamantringar. Somalier och deras tält tjatrandes i nya iPhones. Alla har naturligtvis väl-laddade VISA- och Mastercards... men ingen av dem kan prata ens relativt bra svenska...
Dom prioriterar allt dom inte behöver jobba ihop själva..
Citera
2013-12-16, 15:12
  #16
Avstängd
Rackham.den.Rodes avatar
Kan man tänka sig att dra in socialbidraget och alla andra bidrag för blattar som vägrar flytta? Nej, såklart vore det rentav nazistiskt 30-tal. Buhu.
Citera
2013-12-16, 16:04
  #17
Medlem
Inaniss avatar
Imponerande hela tre inlägg innan någon började tjata om invandrare...

OnT:
Jag kan nog tänka mig att man ska ha som krav att man ska söka jobb och ta jobb på ställen där man tvingas flytta. Om man sen blir tvungen att tacka nej till jobbet som blir erbjudet för att man inte kan hitta bostad (efter att man faktiskt försökt) så är det en annan fråga. Dock tror jag inte det är något större problem, flera kommuner, speciellt i mindre får man förtur om man flyttar dit för man fått jobb. Och säg att man får jobb i Malmö, ja du måste inte bo i Malmö för att jobba där, går alldeles utmärkt att ta en bostad utanför Malmö och pendla in. Samma sak med ganska många av dom flesta av dom större städerna. Och visst det är ett helvete att pendla men för jobb kan det vara nödvändigt.
Sen får man naturligtvis ha riktlinjer för handläggarna så dom inte drar in a-kassa om man tvingades tacka nej till jobbet för att man inte lyckades få bostad på ett rimligt pendlingsavstånd.
Men är inte helt säker på att det är ett jättebra förslag finns lite andra faktorer att väga in.
Citera
2013-12-16, 16:17
  #18
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Imponerande hela tre inlägg innan någon började tjata om invandrare...

OnT:
Jag kan nog tänka mig att man ska ha som krav att man ska söka jobb och ta jobb på ställen där man tvingas flytta. Om man sen blir tvungen att tacka nej till jobbet som blir erbjudet för att man inte kan hitta bostad (efter att man faktiskt försökt) så är det en annan fråga. Dock tror jag inte det är något större problem, flera kommuner, speciellt i mindre får man förtur om man flyttar dit för man fått jobb. Och säg att man får jobb i Malmö, ja du måste inte bo i Malmö för att jobba där, går alldeles utmärkt att ta en bostad utanför Malmö och pendla in. Samma sak med ganska många av dom flesta av dom större städerna. Och visst det är ett helvete att pendla men för jobb kan det vara nödvändigt.
Sen får man naturligtvis ha riktlinjer för handläggarna så dom inte drar in a-kassa om man tvingades tacka nej till jobbet för att man inte lyckades få bostad på ett rimligt pendlingsavstånd.
Men är inte helt säker på att det är ett jättebra förslag finns lite andra faktorer att väga in.

Om man aviserar en arbetslös yngling från Norrland till ett jobb i Malmö och sedan drar in bidraget för att personen tackat nej är det endast för att jävlas med personen i fråga och har inget med arbetsmarknad att göra! Det går ju lass med arbetslösa drönare i Malmö som först ska söka på jobben!
Det måste kunna göras en rimlig beräkning på hur långt man ska behöva resa/flytta för att det ska vara optimalt ekonomiskt för alla parter?!
Om man kan sätta en avståndsgräns för t ex skolskjuts så måste man väl komma överens om ett rimligt system för arbetslösa, annars ökar man ju bara på problemen i storstäder där det redan råder bostadsbrist.
Om detta med orimliga avstånd accepteras kommer nästa steg kunna vara att avisera dig till ett ledigt jobb i Polen! Varför inte? Det är en gemensam marknad ju?
Citera
2013-12-16, 16:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Ska en lämna allt bakom sig, så som social bekantskap med vänner och familj bara för att AF säger så. Vad blir kontentan av depression att flytta till en stad där en inte känner någon.
Det i sig känns inte särskilt orimligt... Alla som börjar plugga eller gör lumpen flyttar ju från mamsen o papsen, och de verkar ju överleva.

Jag antar att skribenten endast menar att man ska flytta ifall man fått jobb nån annanstans. Det råder total bostadskris i storstäderna, det stämmer. Däremot kan man få bostad i princip direkt ifall man flyttar till avfolkningsorter. Tyvärr avfolkas orter oftast för att inga jobb finns där, men då får folk helt enkelt pendla. En timmes resväg t.o.r per dag tycker jag inte är orimligt, har själv 1,5 timmes.

Staten borde bli bättre på att förlägga myndigheter och annan verksamhet till avfolkningsorter. Radiotjänst är ett bra exempel (även om jag hatar radiotjänst p.g.a. deras verksamhet). Kanske borde företag få skattelättnader om de förlägger verksamhet till glesbyggd/avfolkningsorter.
Citera
2013-12-16, 16:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det tragiska är ju att det är något som går emot svenska ungdomar som är inskrivna på arbetsförmedlingen. Invandrarungdomar fortsätter som vanligt plocka ut pengar från socialen för större delen är inte inskrivna hos Arbetsförmedlingen.

Hade det blivit att invandrare hade drabbats hårdast av detta förslag då hade de omänskliga rubrikerna haglat i media.

Men är du framme och sprider dina patetiska lögner om socialbidrag och invandrare nu igen?

Det finns fan inga invandrarungdomar som får socialbidrag utan att vara inskrivna på arbetsförmedlingen. Dom lyder under samma sociallagstiftning som alla oss andra.
Citera
2013-12-16, 16:33
  #21
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Om man aviserar en arbetslös yngling från Norrland till ett jobb i Malmö och sedan drar in bidraget för att personen tackat nej är det endast för att jävlas med personen i fråga och har inget med arbetsmarknad att göra! Det går ju lass med arbetslösa drönare i Malmö som först ska söka på jobben!
Det måste kunna göras en rimlig beräkning på hur långt man ska behöva resa/flytta för att det ska vara optimalt ekonomiskt för alla parter?!
Om man kan sätta en avståndsgräns för t ex skolskjuts så måste man väl komma överens om ett rimligt system för arbetslösa, annars ökar man ju bara på problemen i storstäder där det redan råder bostadsbrist.
Om detta med orimliga avstånd accepteras kommer nästa steg kunna vara att avisera dig till ett ledigt jobb i Polen! Varför inte? Det är en gemensam marknad ju?

Jag kan tänka mig att man måste göra en avvägning för en person vad det innebär att söka jobb på ett så långt avstånd från där man bor nu. För visst hade det varit tungt att flytta 200 mil från familj och alla man känner. Sen tvivlar jag på att dom i Malmö hade anställt personen ifrån Norrland.
Sen utomlands tycker jag naturligtvis inte vi ska tvinga någon att söka, dock kan dom kanske bli bättre på att informera om jobb som i exempelvis Norge som man kan söka.
Sen är jag inte så säker på att det handlar om just storstäderna som det är ungdomarna kommer att få flytta till utan halvstora samhällen som ofta ratas eftersom det inte är storstaden som man vill bo i eller landet som man vill bo på. I storstäderna tror jag mest dom kommer att fortstätta att anställa ungdomar som redan finns där.
Citera
2013-12-16, 16:33
  #22
Medlem
Deon Limes avatar
Vilket jobb skall de ta? För kvalificerade arbete krävs erfarenhet och för enklare arbete betalar Af gärna lönen bara den är svartmuskig. Kanske t om kan bli slant i fickan också.
Citera
2013-12-16, 16:34
  #23
Medlem
Jag känner en massa invandrare som har fina bilar, telefoner hus och lägenheter och vill ni veta hur dom har råd med detta?


Dom jobbar! Dom driver företag, jobbar som ekonomer, ingenjörer mm och tjänar pengar.

Bara för att ni ser en mörkhyad person med bil och ny telefon så är han inte kriminell eller har fått den av soc.
Det kan ju faktiskt vara så att han arbetar, betalar skatt och tjänar egna pengar men det kanske ni tagentbordsrasister inte tänkt på.
Citera
2013-12-16, 16:36
  #24
Medlem
Halmbals avatar
Vart går gränsen mellan ungdom och vuxen? För mig är ungdomar tonåringar, och de flesta av dessa har väl inte ens hunnit få ihop till a-kassa?

Och när drar man gränsen till att inte behöva flytta, det är inte så lätt för folk som har sambo med fast jobb i en stad, kanske till och med har barn.

Men ja, som singel bör man flytta dit jobben finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback