2013-12-16, 06:59
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Tjenare, har hamnat in a bit of a situation..

Är i Nordamerika och ska resa runt utan någon egentlig fast adress närmaste 3 veckorna innan jag börjar plugga utomlands i ett grannland i början på januari.
Har ett swedbank kort som jag har väntat på i över 3 veckor att det ska komma med posten utan att det hunnit göra det. Min polare som jag ska resa med fick sitt kort avmagnetiserat för ett par veckor sen också och väntar även han på att få sitt kort. Igår skulle han ta ut pengar på mitt kort men slog fel kod 3 gånger och spärrade där med ica kortet, vilket nu betyder att ingen av oss har ett bankkort och snart inga kontanter.

Hur ska jag lösa detta på ett så pass bra sätt som möjligt? Jag stannar inte på någon plats mer än ett par dagar vilket är en alldeles för liten sannolikhet för att man ska våga beställa ett kort hemifrån Sverige som hinner komma dit jag ska under tiden jag är där. Det säkraste är väl att beställa ett kort som kanske kan ligga på min skola där jag ska studera efter nyår, men går det att lösa på något sätt fram tills dess?
Kan inte gå runt med tio tusen i kontanter om jag skulle ta ut mycket på samma gång, och jag ser inte hur jag ska kunna få över ett kort. Att häva en spärr är vad jag förstår helt omöjligt vilket är sjukt frustrerande då jag har kortet bredvid mig men inte kan använda det.

Snälla har ni några förslag eller idéer på hur fan jag tar mig ur denhär skiten så hade jag uppskattat all hjälp jag kan få. Detta kommer förstöra vad som på pappret skulle bli en perfekt jävla resa..
Tack ska ni ha!
Citera
2013-12-16, 07:27
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Vet att i vissa fall så kan svenska ambassaden hjälpa med sådant. Kolla om det finns en svensk ambassad någonstans där du är, och hälsa på eller ring dom.
Citera
2013-12-16, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0ckybalb0a555

Kan inte gå runt med tio tusen i kontanter om jag skulle ta ut mycket på samma gång, och jag ser inte hur jag ska kunna få över ett kort. Att häva en spärr är vad jag förstår helt omöjligt vilket är sjukt frustrerande då jag har kortet bredvid mig men inte kan använda det.

Tja då har du ju bara ett alternativ, att ta ut eller föra över pengar i mindre omgångar.
Få någon att telegrafera pengar till dig via Western Union.

När det kommer till ambassaden har jag aldrig hört att de skulle hjälpa till med pengar.
Staten tar pengar, de ger inte ut. Möjligtvis i någon form av bidrag, men det hinner du inte söka nu.
Citera
2013-12-16, 08:30
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Kolla om du kan fa ett prepaid credit card och be nagon snall dar hemma fylla pa.

Skickar swedbank verkligen ut kort till adress utomlands? Har for mig att det kommer som rek.
Citera
2013-12-16, 08:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Kan inte gå runt med tio tusen i kontanter om jag skulle ta ut mycket på samma gång, och jag ser inte hur jag ska kunna få över ett kort.
Du får göra som man gjorde förr i tiden. har du möjlighet att föra över pengar hemifrån så kan du köpa resecheckar. Fördelen framför kontanter är att resecheckarna är personliga, de kan enbart användas av dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resecheck
Citera
2013-12-16, 10:58
Medlem
R0ckybalb0a555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Vet att i vissa fall så kan svenska ambassaden hjälpa med sådant. Kolla om det finns en svensk ambassad någonstans där du är, och hälsa på eller ring dom.
Ambassaden känns lite att ta i, men tack för förslaget. måste ju ha pengar att ta mig dit också

Citat:
Ursprungligen postat av Kimrien
Tja då har du ju bara ett alternativ, att ta ut eller föra över pengar i mindre omgångar.
Få någon att telegrafera pengar till dig via Western Union.

När det kommer till ambassaden har jag aldrig hört att de skulle hjälpa till med pengar.
Staten tar pengar, de ger inte ut. Möjligtvis i någon form av bidrag, men det hinner du inte söka nu.

Western skulle funka, hur fungerar det när man ska ta ut pengarna, tar man ut det på ett ärendenummer och med legitimation i vilken WU butik som helst?

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Kolla om du kan fa ett prepaid credit card och be nagon snall dar hemma fylla pa.

Skickar swedbank verkligen ut kort till adress utomlands? Har for mig att det kommer som rek.

Prepaid mastercard/visa är det bästa jag kommit fram till också! Dock finns det 25 olika varianter och alla verkar ha nån skum hake, får helt enkelt traska iväg till närmaste banker och convinience stores när alla öppnar igen till morgonen. Har du någon erfarenhet av att använda dem eller något specifikt kort du kan rekommendera som man kan köpa för en billig peng sen fylla på så pengarna kommer in direkt utan någon förskjutning i form av typ 1-3 bankdagar?

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du får göra som man gjorde förr i tiden. har du möjlighet att föra över pengar hemifrån så kan du köpa resecheckar. Fördelen framför kontanter är att resecheckarna är personliga, de kan enbart användas av dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resecheck

Kan bli bökigt med resecheckar om man ska betala annat än hotell och större utgifter, men tack för förslaget!
Citera
2013-12-16, 11:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Kan bli bökigt med resecheckar om man ska betala annat än hotell och större utgifter, men tack för förslaget!
Inte alls, du kan vid behov lösa in en resecheck mot kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in