• 1
  • 2
2013-12-16, 05:01
Medlem
Mobbarens avatar
Jag håller med att formatera min 1TB hårddisken och jag behöver göra vanlig formatering (då jag misstänker det finns fysiska fel på hårddisken) men det tar ju 24-48timmar om jag använder Windows inbyggda formaterare. (det tog 3 timmar för 4%)

Så jag undrar om det finns något bra partition-program som gör snabbaste formatering (alltså gör vanlig formatering mer snabbare, inte snabb-formateringen) ?

Jag inser nu att jag har lagt tråden på fel forum, istället för på Programvara - Windows, har RPat.
Senast redigerad av Mobbaren 2013-12-16 kl. 05:16.
Citera
2013-12-16, 06:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner —► Programvara - Windows

// Mod
Citera
2013-12-16, 07:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobbaren
Jag håller med att formatera min 1TB hårddisken och jag behöver göra vanlig formatering (då jag misstänker det finns fysiska fel på hårddisken) men det tar ju 24-48timmar om jag använder Windows inbyggda formaterare. (det tog 3 timmar för 4%)

Så jag undrar om det finns något bra partition-program som gör snabbaste formatering (alltså gör vanlig formatering mer snabbare, inte snabb-formateringen) ?

Jag inser nu att jag har lagt tråden på fel forum, istället för på Programvara - Windows, har RPat.

Minitool Partition Wizard Home Edition är ett gratis Partition Manager programvara designad av Minitool Solution Ltd Vårt Partition Manager stöder 32/64 bitars Windows operativsystem, inklusive Windows XP, Vista, Windows 7 och Windows 8. Hemanvändare kan utföra komplicerade partition operationer med hjälp av detta kraftfulla men ändå fri Partition Manager för att hantera sin hårddisk. Funktioner inkluderar: Ändra storlek på partitioner , Kopiera partitioner , Skapa partition , Utöka partition , Split Partition , bort partition , Formatera partition , Konvertera partition , Utforska partition , Göm partition , Ändra enhetsbeteckning , Bestäm aktiv partition , Partition Recovery .
Minitool Partition Wizard Home Edition är utsetts för hem bara användare, att använda Minitool Partition Wizard i en företagsmiljö, är Minitool Partition Wizard Professional Edition krävs.

http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html
Citera
2013-12-16, 08:07
Medlem
Mobbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Minitool Partition Wizard Home Edition är ett gratis Partition Manager programvara designad av Minitool Solution Ltd Vårt Partition Manager stöder 32/64 bitars Windows operativsystem, inklusive Windows XP, Vista, Windows 7 och Windows 8. Hemanvändare kan utföra komplicerade partition operationer med hjälp av detta kraftfulla men ändå fri Partition Manager för att hantera sin hårddisk. Funktioner inkluderar: Ändra storlek på partitioner , Kopiera partitioner , Skapa partition , Utöka partition , Split Partition , bort partition , Formatera partition , Konvertera partition , Utforska partition , Göm partition , Ändra enhetsbeteckning , Bestäm aktiv partition , Partition Recovery .
Minitool Partition Wizard Home Edition är utsetts för hem bara användare, att använda Minitool Partition Wizard i en företagsmiljö, är Minitool Partition Wizard Professional Edition krävs.

http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html

Tack för tipset men poängen med tråden är att jag undrar om det finns partition program som har snabbaste formatering?

Det är ju ingen ide att skaffa programet om Windows inbyggda formaterare är lika snabb.
Citera
2013-12-16, 09:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det brukar tar en stund att formaterar en 1TB HDD, men i ditt fall så låter det som HDD har klusterfel pga den enorma tiden.

Windows inbyggda verktyg är väl så där när det gäller just denna process. Värt att veta är att programmet som länkades är gratis. Det är värt att prova åtminstone. Se om processen blir snabbare.
Citera
2013-12-16, 09:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så jag undrar om det finns något bra partition-program som gör snabbaste formatering (alltså gör vanlig formatering mer snabbare, inte snabb-formateringen) ?.

Man kan bara genomföra en formattering på ett sätt. Val av mjukvara spelar ingen roll.
Citera
2013-12-16, 09:34
Medlem
Mobbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det brukar tar en stund att formaterar en 1TB HDD, men i ditt fall så låter det som HDD har klusterfel pga den enorma tiden.

Windows inbyggda verktyg är väl så där när det gäller just denna process. Värt att veta är att programmet som länkades är gratis. Det är värt att prova åtminstone. Se om processen blir snabbare.

Startade formatering vid 06.00 denna morgon och den är på 19% just nu efter 3,5timmar så det är ca 10timmar kvar (3,5X3=10) så antar det var lite segare i början men går framåt nu.

Vågar man bryta och testa programmet eller kör med Windows inbyggda formaterare i 10timmar till ändå?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Man kan bara genomföra en formattering på ett sätt. Val av mjukvara spelar ingen roll.

Okej som jag trodde, får köra Windows inbyggda formaterare ändå.
Citera
2013-12-16, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
klart mjukvaran kan spela roll.. om windows inbyggda har lagt in "pause 10" mellan varje rad så kommer det ju ta onödigt lång tid. självklart ÄR det inte så i det här fallet, men om du påstår att man inte ens teoretiskt kan snabba upp en formatering genom bra kod så tror jag du får förklara varför (ärligt intresserad, ingen sarkasm).
Citera
2013-12-16, 09:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Startade formatering vid 06.00 denna morgon och den är på 19% just nu efter 3,5timmar så det är ca 10timmar kvar (3,5X3=10) så antar det var lite segare i början men går framåt nu.

Vågar man bryta och testa programmet eller kör med Windows inbyggda formaterare i 10timmar till ändå?

Partition wizard kommer inte att göra det snabbare.
Citera
2013-12-16, 10:20
Medlem
Mobbarens avatar
Jag menade 14timmar, 3,5X4=14
Citera
2013-12-16, 10:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
klart mjukvaran kan spela roll.. om windows inbyggda har lagt in "pause 10" mellan varje rad så kommer det ju ta onödigt lång tid. självklart ÄR det inte så i det här fallet, men om du påstår att man inte ens teoretiskt kan snabba upp en formatering genom bra kod så tror jag du får förklara varför (ärligt intresserad, ingen sarkasm).

Applikationerna är tämligen isolerade ifrån hårdvaran.

Så, det (i princip) enda man kan göra är att anropa Win32_Volume-klassen varvid den upplyser windows om vad som skall formatteras och hur.

programmet som anropar har inte så mycket att säga till om sedan.

http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...(v=vs.85).aspx
Citera
2013-12-16, 11:43
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Men hallå! Om det finns fysiska fel på hårddiskenskall disken kasseras.
Som du märkt kommer en formatering av en trasig disk ta längre tid då NTFS känner av felen och skapar ompekare så de skadade klustren inte används m.m..

Men räkna med att ingen formatering kan rädda disken, det kommer att dyka upp fler och fler fel på disken...

OM man misstänker fel på disken så bör man ladda ner ett diagnosverktyg från tillverkarens webbplats. köra den och då se vilka fel som identifierades!

Senast redigerad av /Nisse_Hult 2013-12-16 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in