Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-18, 15:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
På BIS hemsida står det att dom är som en centralbank för centralbanker. BIS har fått mycket kritik i Europa om att de gör saker väldigt hemligt, det är som att dem är osynliga säger många.
Vem säger det? Förutom du, här och nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Trots BIS enorma makt (världens mäktigaste bank) så har banken nästan inget politiskt inflytande utan ÄGS AV PRIVATA PERSONER.
Nej. Den hade privata aktieägare fram till 2001 (ca 14%) men de har köpts hem och BIS ägs idag enbart av centralbanker. (http://www.bis.org/press/p050601.htm)
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Men hur funkar bis? Många tror att bankerna samarbetar, men egentligen så lägger riksbanken ansvaret på BIS om hur riksbanken ska funka. BIS bestämmer hur mycket bankerna ska printa och annat.
Källa på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Runmick
Varför tror du Euron och kronan har gått ner så mycket. Jag kom ihog när man kunde köpa två danska men en svensk.
Gått ner i relation till vad? Valutor går upp och ner hela tiden. Men kronan är starkare idag än för 10 år sedan emot alla världsvalutor (USD, EUR, JPY, GBP).

2 danska för en svensk? Hur gammal är du egentligen? Runt 1925 kunde du få 1,67 danska kronor för en svensk, men det toppnoteringen de senaste typ 100 åren. Jämfört med 10 år sen är dock kursen i stort sett den samma (med upp och nedgångar under tiden).

Det känns som du verkligen vill se något sinistert, dolt här men jag har svårt att se samma sak, om jag ska vara ärlig.
Citera
2016-11-11, 09:19
  #14
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Vem säger det? Förutom du, här och nu?

Nej. Den hade privata aktieägare fram till 2001 (ca 14%) men de har köpts hem och BIS ägs idag enbart av centralbanker. (http://www.bis.org/press/p050601.htm)

Källa på det?

Gått ner i relation till vad? Valutor går upp och ner hela tiden. Men kronan är starkare idag än för 10 år sedan emot alla världsvalutor (USD, EUR, JPY, GBP).

2 danska för en svensk? Hur gammal är du egentligen? Runt 1925 kunde du få 1,67 danska kronor för en svensk, men det toppnoteringen de senaste typ 100 åren. Jämfört med 10 år sen är dock kursen i stort sett den samma (med upp och nedgångar under tiden).

Det känns som du verkligen vill se något sinistert, dolt här men jag har svårt att se samma sak, om jag ska vara ärlig.

Hahaha. Bumpar denna B-)

Med det sagt. Någon som har pejling på hur BIS fungerar. Att BIS kan influera räntor låter väl inte orimligt om det nu ägs av sina medlemmar (riksbankerna).
Citera
2016-11-11, 10:41
  #15
Medlem
Hur kan en så enkel fråga bli en tråd?
Är ju bara att googla så finns alla svaren.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksbank
Citera
2016-11-11, 15:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur kan en så enkel fråga bli en tråd?
Är ju bara att googla så finns alla svaren.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksbank
Wikipedia som säker källa?
Citera
2016-11-11, 15:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Wikipedia som säker källa?
Ja.
Citera
2017-03-13, 13:43
  #18
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jag kan också skriva en lista där det står att jag äger Riksbanken. Det gör den inte mer sann än din lista.

Så det var bara foliehatt till slut då eftersom du inte har någon källa.

Att Riksbanken påstås vara en myndighet under riksdagen, dvs är ägd av staten, samt inte är ett aktiebolag, är ointressanta påståenden. Det som har betydelse är istället vem eller vilka som i verkligheten KONTROLLERAR Riksbanken - och mycket talar för att det inte alls är svenska folket. De krafter som fanns i bakgrunden när staten formellt på 1600-talet övertog konkursade Stockholm Banco, som senare blev Riksbanken, har sannolikt aldrig avhändat sig kontrollen. Det hör nämligen inte till vanligheten att den som lyckats tillskansa sig makt, inflytande och en sannolikt lukrativ inkomstkälla, av sig själv senare ger upp denna. Det är stora pengar det handlar om, och vem frikänner per automatik statliga myndigheter från korruption efter de många myndighetsskandalerna på senare år? Så frågan är därför på vems huvud foliehatten till sist platsar bäst?
__________________
Senast redigerad av M.Cady 2017-03-13 kl. 14:19.
Citera
2017-03-13, 14:16
  #19
Medlem
Någon som rökt på riktig mycket eller tror på tomten, varje land styr sin egen centralbank för sitt lands eget bästa. Länder som har EUR får ju dock slåss gemensamt då ECB i stora hela äger makten för valutan.

Men så klart näringsliv även har viss politiskt inflytande även om inte lika stor skala i Sverige som andra länder.

Valuta politik är stor business och går självklart tjäna grova pengar på det, och visst då 1% rikaste ägande är extremt stort självklart man kan trycka på.

Men blir ändå en balans, som exempel Wallenberg har ju mål i SEK medans andra storägare i världen har sina mål i annan valuta.

Så oavsett konkurrens mellan länder för sitt lands bästa eller ja sin valuta alla fall. Så skulle säga centralbank väldigt neutral genomsnitt sett till annan påverkan i länder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback