2013-12-15, 22:30
Medlem
Tjenis. Har satt på en Volvo generator på en 1cyl diesel motor och generatorn är till en bensinare. Nu till frågan hur får ja ut ett uttag (W) så att ja kan koppla på en varvräknare?
Citera
2013-12-15, 22:42
Medlem
Ogres avatar
Du har ju inte samma varvtal på generatorn som på motorn. Alltså, det finns många som är mer kunniga än jag, men räcker ens varvtalet på en encylindrig dieselmotor för att få igång laddningen på generatorn? Kanske byta kilremshjul?
Vill du ha varvräknare borde det nog vara lättare att ta en cykeldator och sätta givaren på svänghjulet.
Citera
2013-12-15, 22:58
Medlem
Motorn varvar 3200 rpm så de är inga problem och men ställer in varvräknaren efter motorns varv
Problemet är att jag måste få ut spänning före likriktaren där varvräknaren känner av pulser. Ja vill bara veta hur ja kan få ut strömmen före likriktaren ?
Citera
2013-12-15, 23:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Du har ju inte samma varvtal på generatorn som på motorn. Alltså, det finns många som är mer kunniga än jag, men räcker ens varvtalet på en encylindrig dieselmotor för att få igång laddningen på generatorn? Kanske byta kilremshjul?
Vill du ha varvräknare borde det nog vara lättare att ta en cykeldator och sätta givaren på svänghjulet.

Använder man de remhjul som satt på donatorbilen så blir varvtalet rätt. Dock är det väl inte säkert att det sitter nån W-utgång på den generatorn. Finns det så syns det.
Citera
2013-12-15, 23:04
Medlem
lillaliljas avatar
Nu är jag inte helt med varför du ska sätta varvräknaren på generatorn. Vi bytte generator till våran gamla pentadiesel, den tog vi direkt från en 740 och satte dit. Iof har vi ingen varvräknare. Är det inte lättare att bara sätta en givare på svänghjulet?

OT: Antar att du inte har en enstånka i en bil, utan snarare i en båt?
Citera
2013-12-15, 23:26
Medlem
Nej ja har enstånkaren till ett flottebygge jag håller på med. Ja har köpt en varvräknare på Biltema som just är gjord för diesel och den ska kopplas på generatorn och ja har inte uttag W. Det är de ja vill få reda på om ja kan göra ett eget W uttag.
Citera
2013-12-16, 00:05
Medlem
sommarlovs avatar
Allt du behöver är att komma åt likriktardioderna, du behöver bara montera en sladd till valfri lindning till någon diod, inte det som blir plus eller minus ut ur generatorn...
Citera
2013-12-16, 00:08
Medlem
Du skulle inte kunna posta en bild och förklara lite närmre? Ja stod inte först i kön när dom dela ut hjärnceller vore mycket tacksam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in