2013-12-15, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AkkA-IjD
I och med min googling har jag fått fram följande:

"En mycket kontroversiell fråga är förhållandet mellan kön och intelligens. Kvinnor och män har enligt många studier olikartade hjärnor och IQ-test visar i regel att kvinnor får bättre resultat på verbala mätningar och män på visuellt-spatiala. Individuella skillnader är dock mycket större än denna generella skillnad"

Samma svar kommer fram överallt. Kan inte hitta någonstans att kvinnor skulle vara mer intelligenta. Dessutom är IQ-test enligt mig ett ganska dåligt sätt att mäta intelligens på.

Väntar fortfarande spänt på din källa.
bästa sättet att mäta intelligens: vilka når maktpositioner i högst utsträckning?
2013-12-15, 17:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Gör man verkligen det, eller har du noggrant valt ut exempel som styrker din tes? Jag delar inte din uppfattning.

Du tänker kanske på dina och dina väninnors trådar nu i dagarna? Ja, men vad tror du själv händer om man skriver att män är horor, att män inte ska få bli soldater, att män inte kan ha seriösa politiska åsikter i ett forum där en majoritet är män som är emot feminism? Varför blir du förvånad? Blir du lika förvånad om du går in i en moské, skriker att Muhammed var bög, och blir nedslagen av människorna därinne? Eller att du går omkring i Soweto, viftandes med sedlar och nynnar på en kampsång från Apartheidtiden, och du blir nedslagen/rånmördad? Man kan inte bortse från konsekvenser bara för att de inte borde finnas. Verkligheten skiter nämligen i hur enskilda människor tycker det borde vara.
2013-12-15, 17:37
Medlem
Citat:

"En mycket kontroversiell fråga är förhållandet mellan kön och intelligens. Kvinnor och män har enligt många studier olikartade hjärnor och IQ-test visar i regel att kvinnor får bättre resultat på verbala mätningar och män på visuellt-spatiala. Individuella skillnader är dock mycket större än denna generella skillnad"

Samma svar kommer fram överallt. Kan inte hitta någonstans att kvinnor skulle vara mer intelligenta. Dessutom är IQ-test enligt mig ett ganska dåligt sätt att mäta intelligens på.

nej men sötnos. jag har inte skrivit att kvinnor är mer intelligenta än män. jag har skrivit att i intelligensspannet så tenderar män att ligga lägst, män tenderar också att ligga högst. Kvinnor är i regel i mitten. Detta är välkänt, men ev. forskning som ifrågasätts, det har jag inte så stor koll på just nu. Detta med IQ och IQ tester etc. är oerhört komplex fråga. Och jag håller med dig IQ test är ett rätt dåligt instrument mäta vår hjärnas kapacitet, men det är det redskap vi har för stunden.

För övrigt en off topic debatt.
Senast redigerad av ScottWalter 2013-12-15 kl. 18:29.
2013-12-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Och DÄR kom härskarteknikerna in...
Undras varför folk blir provocerade

Suck härskartekniker används för att täppa till käften på folk, tycker du att jag just täppt till käften på vederbörande i mitt inlägg?

Sötnos var helt kärvänligt menat och inte ett skvatt ironiskt.
2013-12-15, 17:47
Medlem
Citat:

Kollade direkt på FB och hittade denna länk
http://www.iqcomparisonsite.com/SexDifferences.aspx

kommen från en tråd i ämnet
(FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och män

kan du säkert hitta fler länkar hit och dit.
2013-12-15, 17:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Suck härskartekniker används för att täppa till käften på folk, tycker du att jag just täppt till käften på vederbörande i mitt inlägg?

Sötnos är något man säger i en debatt för att nedvärdera sin motståndare, och det vet du. Så fort du och dina gelikar får kritik så är det fel på oss som ger kritik, ni har aldrig funderat på om det kanske skulle kunna ligga något i vad vi säger?
2013-12-15, 17:52
Medlem
Citat:
Du menar det är mentalt omöjligt för en kvinna ha åsikten: "Alla män/ kvinnor är äckliga horor som bara vill ligga" men helt möjligt för en man?
Ger man sig in och kikar lite på feministiska bloggar och forum så är det extremt enkelt att hitta kvinnort som har just de där åsikterna om män så det är ju absolut inget som är mentalt omöjligt

Citat:
DDu tror inte att mäns startar sina idiottrådar för att provocera/ tramsa/ trolla för att de "kan".
men kvinnor undviker starta motsvarande trådar för att de inte på samma sätt "kan" (socialt sätt)

Eller är killar helt enkelt tramsigare/ större idioter?

Intressant. Varför känner du att du själv startar idiottrådar medan andra kvinnor inte gör det? Är det så att andra kvinnorna skulle göra det om de kände att de "kunde". Eller är det bara så att vissa kvinnor är tramsigare/större idioter än andra?

Jag har trots mitt kön aldrig känt något behov av att starta en idiottråd eller sett något värde i att ens lägga energi på att "debattera" med någon som exempelvis skriver att tjejer är horor, negrer är apor eller liknande.
2013-12-15, 17:52
Medlem
Citat:
nej men sötnos. jag har inte skrivit att kvinnor är mer intelligenta än män. jag har skrivit att i intelligensspannet så tenderar män att lika lägst, män tenderar också att ligga högst. Kvinnor är i regel i mitten. Detta är välkänt, men ev. forskning som ifrågasätts, det har jag inte så stor koll på just nu. Detta med IQ och IQ tester etc. är oerhört komplex fråga. Och jag håller med dig IQ test är ett rätt dåligt instrument mäta vår hjärnas kapacitet, men det är det redskap vi har för stunden.

För övrigt en off topic debatt.

Du skrev att män var en klar majoritet i dumhet. Tolkade det som att kvinnor var mer intelligenta än män. Finns inte så många fler kön att jämföra det hela med.
2013-12-15, 17:53
Medlem
Citat:

Haha, det här är ju exakt det försvar som män alltid ger när de ska förklara varför de absolut inte menade något illa med att kalla sin motdebattör för lilla gumman
2013-12-15, 17:55
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Förresten är Flashback ett anonymt forum. Om kvinnor har högre krav på sig, ja men låtsas om att du är man då. Så svårt är det inte. Jag har spelat tjej i flera trådar under andra användare för att snabbare få hjälp, då folk tenderar att vara mer hjälpsamma om man skriver (tjej) i rubriken efter det man vill fråga.
2013-12-15, 17:55
Bannlyst
Citat:
Du skrev att män var en klar majoritet i dumhet. Tolkade det som att kvinnor var mer intelligenta än män. Finns inte så många fler kön att jämföra det hela med.
hon kommer med en massa lösa påståenden som nån feministförening har fått henne tro är allmän vedertagen sanning.

att påståenden ska behöva beläggas med fakta - det är ju något feministrörelsen behöver lite träning i.
2013-12-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Gör man verkligen det, eller har du noggrant valt ut exempel som styrker din tes? Jag delar inte din uppfattning.

Du tänker kanske på dina och dina väninnors trådar nu i dagarna? Ja, men vad tror du själv händer om man skriver att män är horor, att män inte ska få bli soldater, att män inte kan ha seriösa politiska åsikter i ett forum där en majoritet är män som är emot feminism? Varför blir du förvånad? Blir du lika förvånad om du går in i en moské, skriker att Muhammed var bög, och blir nedslagen av människorna därinne? Eller att du går omkring i Soweto, viftandes med sedlar och nynnar på en kampsång från Apartheidtiden, och du blir nedslagen/rånmördad? Man kan inte bortse från konsekvenser bara för att de inte borde finnas. Verkligheten skiter nämligen i hur enskilda människor tycker det borde vara.

Av alla inlägg på denna forumsdel skulle jag vilja göra bedömningen att ca 30% verkar komma från rätt vettiga individer av bägge könen. Dessa borde man då förvänta sig skulle reagera likadant på idiottrådar oavsett varifrån de kommer. Tycker du verkligen att det stämmer?

Jag är alltså inte förvånad över puckon. Men noterar att det är en klar skillnad om "puckot" är en kvinna eller en man. Också förvånad över detta oerhörda intresse över hur feminister debatterar, men inte ett skvatt intressant hur antifeminsiter debatterar, när det är tämligen uppenbart vilken grupp det är som har sämst nivå. Ingen klocka som ringer?
hade jag varit seriös antifeminist hade jag blivit vansinnig över idiottrådar skrivna från mitt eget "läger".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in