Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Mr
Var där i feb i år, man måste avsätta mycket tid eftersom han förvarar all film liggande och då blir det svårt att få fram en film i mitten av en hög eller i en hylla, sedan är hyllorna ända upp till taket och ner till golvet så det är svårt att verkligen hitta film där, men ägaren vet oftast vad han har och inte har så man kan fråga.
Men utbudet är som det är och det beror på att sedan DVD:n i princip dog 2015-2018 så började innerstadens folk i Stockholm slänga majoriteten av sina filmer i stället för att avyttra dem hos någon bra försäljare.
Idag är det i princip omöjligt att hitta vanliga mainstram komedier från mitten-slutet av 1980 talet, typ Länge Leve Bernie och den typen av filmer, På luffen i Beverly Hills och den långa raden av Danny DeVito och Bette Midler filmer, det samma gäller även inom Drama, typ Sophies val och den typen av filmer är omöjliga att hitta, ägaren säger att det är över 10-12 år sedan han såg dessa filmer i sin butik senast.
Och det är lika svårt att hitta var man befinner sig i Sverige, folk har helt enkelt slängt fler filmer än sålt och därför kommer dessa filmer vara försvunna för alltid. Mycket av detta återkommer inte ens på Blu-ray eller 4K.
Det som finns som jag sett från ögonhöjd och en bit över och under min ögonhöjd så är det dels det vanliga man har, dels lite sämre B-filmer icke svensk text, jag hittade endast en film där, man har större chans att hitta lite roliga fynd på Stockholms seriebörs på Sveavägen, bättre ordning på filmerna och uppställt efter genrer samt 4 för 200 spänn filmer, där hittar man oftast de flesta fynden.
Sophies Choice finns på ginza.se för en hyfsat billig peng! Jag förstår dock var du menar... Alldeles för många DVD och kanske Blu-Ray som folk bara slängt. Det är högst oklart om en del filmer alls kommer existera för den vanlige tittaren om X-antal år.
Monkey Beach är verkligen ett unikum. Det skulle vara intressant att veta hur mycket han tjänar på en månad och hur många kunder han faktiskt har. Skulle det inte löna sig alls hade han nog lagt ner för länge sen. Billig hyra är en sak, men han måste ju få ihop X-antal tusen för att det ska vara värt tiden. Annars är det bättre att bara ta valfritt lagerjobb kan jag tycka.
Vad jag förstår är en del butiker betydligt mer kinkiga i vad de köper in. De som aktivt köper idag söker väl oftast vissa typer av filmer medan andra är extremt svårsålda. Jag undrar om det alltid kommer vara så? Netflix och annat lär ju inte ha samma filmer uppe i all evighet. Filmer som visas överallt idag kanske kan bli mer attraktiva på fysiska marknaden om tio år? Att slänga sina filmer är bara dumt. Ge bort de till någon filmnörd alternativt gå till någon skivbutik och säg som det är... Du har inget intresse i någon av filmerna. Du vill sälja allt. Hur mycket kan du få?