Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-12-21, 16:18
  #25
Medlem
kuk-eriks avatar
Jag kan säga så här som lastbilschaufför jag är! Scanian uppleves som starkare och det känns som att det är ett annat vrid i 730. Nu har jag inte kört Volvos 750 hk utan bara provat 700 hk och visst den är stark, men det känns som en ovanligt pigg 13-litare! Sen är Scanias v8:a ljud grymt, bara det får man stå-k*k av...
Citera
2014-01-18, 11:03
  #26
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Den är mycket revolutionerande.

i-Shift
Växellådan har en GPS i sig, när du kör över en backe för första gången som spelar den in lutning och all annan data. Sedan så nästa gång du kör över backen så kommer datorn veta när, var och hur den skall växla för att minimera bränsleåtgången

Den har radar som tvärnitar bilen ifall den kommer för nära ett annat fordon (Sök på Volvo FH Brake Test)

Den har en sensor som sitter ute i högra stolpen. Så om du blinkar åt höger så kommer det att lysa en liten lampa vid stolpen, detta kommer den att göra ifall där är en bil eller cykel eller liknande som kan tänkas ha smugit upp utan förarens notis. Så att föraren inte mosar personen när han svänger.

Man har också höjt taket i bilen

Den klarar av en krock mycket bättre

Uppgraderad motor ofc.

Bättre placerade reglage och knappar vilket gör det mer behagligt att använda fordonet.

Där är också elmanövrerad tilt på hytten.

Sitter en kontroll som man kan ta av utanför bilen vilket medför att kontroll av motor blir så mycket enklare då man slipper så och pumpa själv.

GPS styrd farthållare har ju dock Scania med. Har en i min som jobbar tillsammans med retardern och retar väk troligen gallan ur bakomvarande.
Citera
2017-01-26, 17:15
  #27
Medlem
zI0ns avatar
https://youtu.be/ydOwCKJf6fE

Såja! 730hk / 3500nm i 8% uppförslut.
__________________
Senast redigerad av zI0n 2017-01-26 kl. 17:30.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback