Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-11, 21:46
  #1
Medlem
Jofs avatar
Snowdon pappren säger att FRA bedriver hacking in i personers och instututioners datorer.
Sk Aktiv spaning. Det är olagligt och FRA förnekar att dom gör något som dom inte ska enligt regeringen. Följer lagen alltså.
Kanske inte regeringen följer lagen till punkt och pricka. Kanske man ger FRA fria händer mot att man får sk denyability. Dvs rätten att blåneka att man visste om det.

Kanske FRA är så teknikkåta att dom bara måste skaffa det senaste och då blir det all form av hacking?
Eller är FRA korrekt och gör det dom ska? Det ska inte helt uteslutas. Alla är inte Muteborgare.
Citera
2013-12-11, 21:51
  #2
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> FRA-lagen
/Moderator
Citera
2013-12-11, 21:56
  #3
Avstängd
Frågan är vem som har i uppdrag att eventuellt utreda verksamheten för brott? Polisen? Om nån i allmänheten anmäler brottet till polisen, vems bord hamnar det på?

Jag föreställde mig medan jag kollade på UG att storma in och göra husrannsakan på deras område. I stil med piratebay tillslaget. Vem skulle isf ha det uppdraget? känns lite som att sverige blir tvunget rikta en pistol mot sig själv och fyra av.
Citera
2013-12-11, 22:10
  #4
Medlem
Gabriel Knights avatar
FRA och NSA är statliga och räknas väl egentligen som delar av de statliga säkerhetstjänsterna och precis som med alla säkerhetstjänster och underliggande funktioner så har de rätt att bryta alla civila lagar om de anser att kod gul och röd gäller. För NSA och Homeland Security råder oftast kod gul sedan 11 septemberhändelsen och ibland även kod röd periodvis och jag tänker mig att detta även gäller FRA även om vi kanske inte har kod röd lika ofta som USA. När detta gäller informeras förstås ländernas regeringar men de kan inte bestämma något utan kan bara förneka kännedom eftersom man då lyder under militära lagar.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2013-12-11 kl. 22:12.
Citera
2013-12-11, 22:26
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
FRA och NSA är statliga och räknas väl egentligen som delar av de statliga säkerhetstjänsterna och precis som med alla säkerhetstjänster och underliggande funktioner så har de rätt att bryta alla civila lagar om de anser att kod gul och röd gäller. För NSA och Homeland Security råder oftast kod gul sedan 11 septemberhändelsen och ibland även kod röd periodvis och jag tänker mig att detta även gäller FRA även om vi kanske inte har kod röd lika ofta som USA. När detta gäller informeras förstås ländernas regeringar men de kan inte bestämma något utan kan bara förneka kännedom eftersom man då lyder under militära lagar.
Så kod röd betyder egentligen att statliga spionverksamheten går på högsta varv samt störst sannolikhet att de i stunden bryter mot lagen
Citera
2013-12-11, 22:27
  #6
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
FRA och NSA är statliga och räknas väl egentligen som delar av de statliga säkerhetstjänsterna och precis som med alla säkerhetstjänster och underliggande funktioner så har de rätt att bryta alla civila lagar om de anser att kod gul och röd gäller. För NSA och Homeland Security råder oftast kod gul sedan 11 septemberhändelsen och ibland även kod röd periodvis och jag tänker mig att detta även gäller FRA även om vi kanske inte har kod röd lika ofta som USA. När detta gäller informeras förstås ländernas regeringar men de kan inte bestämma något utan kan bara förneka kännedom eftersom man då lyder under militära lagar.
Betyder?
Följer regeringen, men inte nödvändigtvis lagen?
Citera
2013-12-11, 22:32
  #7
Medlem
FRA signalspanade ju i kablarna redan innan de fick det, det är väl allmänt känt?
Således skiter FRA i lagen och gör som de själva vill. Allt är ju ändå hemligstämplat.
Citera
2013-12-11, 23:57
  #8
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
FRA signalspanade ju i kablarna redan innan de fick det, det är väl allmänt känt?
Således skiter FRA i lagen och gör som de själva vill. Allt är ju ändå hemligstämplat.


Ja och de har tidigare begått andra brott också så varför skulle de så här helt plötsligt bestämt sig för att bli laglydiga? Det har jag jag aldrig trott på att de senaste avslöjandena stöder det till fullo.

.
Citera
2013-12-12, 01:02
  #9
Medlem
raxmouses avatar
Nej, FRA bryter mot lagen och politiker som ursäktar sig när frågan dyker upp att "jag förutsätter att FRA följer lagen" ljuger för sig själv.
Citera
2013-12-12, 01:39
  #10
Medlem
nnnipzs avatar
Nej... finns det någon som tror det?
Citera
2013-12-12, 02:34
  #11
Medlem
Tror dem rör sig i gråzonen. Det folket skulle kalla olagligt men politiker och beslutsfattare kallar lagligt. Det handlar nog mycket om hur man formulerar sig när man begär att få utföra spaningar. FRA ber om tillstånd att få göra ditt och datt och dem som godkänner spaningen fattar inte vad de godkänner.
Citera
2013-12-12, 04:25
  #12
Medlem
Cradleoffilths avatar
Personligen tror jag att de bryter mot lagen. Vad värre är så tror jag INTE att det beror på att Sverige befinner sig i någon avsevärd fara. Jag tror det beror på vissa politikers inställning till USA.

Det finns väl en liten möjlighet att man försöker hålla sig till lagens bokstav genom att köra någon teknisk manöver där man gör förberedelsen/hjälper till intrånget men att det är NSA som står för själva intrånget då det sker från deras server eller dylikt.

Om man hjälpt till att spionera på länder som Tyskland är det katastrof. Det industrispionage som bedrivits mot ryssarna anser jag vara förkastligt. Rent militärt spionage mot en stormakt som ryssarna bör man dock ha.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback