2013-12-11, 18:02
Medlem
Battlecrosss avatar
Hur gör ni för att allt ska fungera?
Jag har märkt folk (bandmedlemmar som bandmedlemmar) har en tendens att lova ut saker
ut saker som dem inte kan hålla. Man har en idé som alla tycker är bra och sen spelar man inte något utav det av nån djävla anledning. Jag är långt ifrån en Dave Mustaine till personlighet men ska man behöva kicka folk varannan minut?
Citera
2013-12-11, 18:17
Medlem
swahilis avatar
Det är ett problem jag inte har stött på. Iallafall inte i ett projekt där man sysslar med egenskriven musik.
Men om man är i ett cover projekt så räknar man ju med att alla ska kunna låtarna som ska liras. Annars så kan de ju inte tro att man ringer dem nästa gång man fixar ett gig.
Citera
2013-12-11, 18:20
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
Det är ett problem jag inte har stött på. Iallafall inte i ett projekt där man sysslar med egenskriven musik.
Men om man är i ett cover projekt så räknar man ju med att alla ska kunna låtarna som ska liras. Annars så kan de ju inte tro att man ringer dem nästa gång man fixar ett gig.

Jösses. Men föreställ dig att man gör en låt: Alla gillar det men sen när det kommer till inspelningar har man typ valt att ändra vissa delar. Huvudvärk
Citera
2013-12-11, 19:13
Medlem
swahilis avatar
Ändra på vilket sätt, har pianisten fått för sig att skriva helt nya harmisar eller har leadstämman fått för sig att ändra melodin eller vad är det som är ändrat?

När jag har spelat in sådana projekt så är ju låtarna skriva, men ingenting är hugget i sten mycket improviseras i stunden. Men då gäller det ju att man kan spela det man vill spela eller vad man ska säga, du kan ju inte komma till studion och sen vilja skriva om och öva in.

Och kommer man inte överens så får väl den med bäst ideér bestämma...
Citera
2013-12-11, 19:25
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
Ändra på vilket sätt, har pianisten fått för sig att skriva helt nya harmisar eller har leadstämman fått för sig att ändra melodin eller vad är det som är ändrat?

När jag har spelat in sådana projekt så är ju låtarna skriva, men ingenting är hugget i sten mycket improviseras i stunden. Men då gäller det ju att man kan spela det man vill spela eller vad man ska säga, du kan ju inte komma till studion och sen vilja skriva om och öva in.

Och kommer man inte överens så får väl den med bäst ideér bestämma...

Till exempel en brygga till en låt...
Jag har "alla" idéerna, jag är väldigt öppen och låter andra tycka till och ändra men att inte ens ge försöket att spela som det är e faktiskt inte så schyst om du frågar mig.
Vad har du spelat för musik?
Citera
2013-12-11, 19:31
Medlem
ArneIIIs avatar
I alla band jag spelat i har det alltid funnits en eller två ledare och resten har fått rätta sig efter dem. I de fall där det varit två ledare har det stundtals varit lite tjafs (ibland handgemäng) mellan dem men det har alltid löst sig tillslut.

Haha, ganska roligt nu när man tänker tillbaka på allt tjafs som varit. Wahwah eller inte? vem ska spela solot? Det partiet ska spelas två gånger, tempot ska vara långsammare, du måste spela downstroke...osv, osv, osv.
Citera
2013-12-11, 20:04
Medlem
Är jag och en annan kille som har fasta positioner i bandet men skulle inte säga att någon "leder" det. I grunden är vi båda skickliga på våra instrument, går med på att spela varandras låtar trots våra rätt olika musiksmaker och spelar för att det är kul och på så sätt har det i princip aldrig uppstått osämja gällande någonting. Det gäller att inte ta allt så dödsseriöst utan att ge allting chanser.
Citera
2013-12-11, 20:17
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
I alla band jag spelat i har det alltid funnits en eller två ledare och resten har fått rätta sig efter dem. I de fall där det varit två ledare har det stundtals varit lite tjafs (ibland handgemäng) mellan dem men det har alltid löst sig tillslut.

Haha, ganska roligt nu när man tänker tillbaka på allt tjafs som varit. Wahwah eller inte? vem ska spela solot? Det partiet ska spelas två gånger, tempot ska vara långsammare, du måste spela downstroke...osv, osv, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Är jag och en annan kille som har fasta positioner i bandet men skulle inte säga att någon "leder" det. I grunden är vi båda skickliga på våra instrument, går med på att spela varandras låtar trots våra rätt olika musiksmaker och spelar för att det är kul och på så sätt har det i princip aldrig uppstått osämja gällande någonting. Det gäller att inte ta allt så dödsseriöst utan att ge allting chanser.

Jag har startat upp något grymt med idéer som folk har samtyckt till. Jag vill inte vara nån dryg ledare och bestämma allt. Jag lär mig väl...
Citera
2013-12-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Jag har startat upp något grymt med idéer som folk har samtyckt till. Jag vill inte vara nån dryg ledare och bestämma allt. Jag lär mig väl...
Är det covers eller egen musik? För det är enklare att hålla samman ett band om man främst fokuserar på covers eftersom man då utgår från något som redan finns och har hyfsat fasta byggstenar att bygga vidare på istället för att skapa nytt och alla vill vara med och bygga upp, lättare att det rasar då. Något ironiskt men mängden kreativitet kan påverka huruvida det är osämja eller inte inom bandet. Lycka till, i alla fall!
Citera
2013-12-12, 11:41
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Är det covers eller egen musik? För det är enklare att hålla samman ett band om man främst fokuserar på covers eftersom man då utgår från något som redan finns och har hyfsat fasta byggstenar att bygga vidare på istället för att skapa nytt och alla vill vara med och bygga upp, lättare att det rasar då. Något ironiskt men mängden kreativitet kan påverka huruvida det är osämja eller inte inom bandet. Lycka till, i alla fall!

Bara egen musik. Det är helt absurt hur man kan gå från att tycka att det är riktigt bra och sen gå in på ändringar. Det är lättare att ändra småsaker än att göra nånting eget I guess! Tack!
Citera
2013-12-12, 13:17
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Bara egen musik. Det är helt absurt hur man kan gå från att tycka att det är riktigt bra och sen gå in på ändringar. Det är lättare att ändra småsaker än att göra nånting eget I guess! Tack!
Njäe inte särskilt egentligen.
Och det kan ju vara så att om någon kommer med en idé så jan den vara bättre, eller så är den inte det och då får man ju säga det. Men om det alltid är så att man själv tycker att ens egna idéer är bäst så är det antingen så att man är ett kreativt musikaliskt geni, eller ett självälskande uppblåst praktarsle.... alternativt båda.
Citera
2013-12-12, 14:33
Medlem
Skrffis avatar
I de band jag har varit i har det varit en ledare. Helt enkelt för att det är en person som bryr sig mest, och lägger ner mest tid. I det nuvarande bandet är det jag. Jag skriver musiken tillsammans med en annan, så han och jag leder tillsammans, men det är fortfarande jag som styr. Oftast så blir allt effektivare med en ledare istället för demokrati. Det är klart att jag tar in allas åsikter. Innan viktiga beslut diskuterar vi alla tillsammans, och försöker se till att vi kommer fram till något som alla tycker är bra. Men är vi oense, så bestämmer jag.
Fel beslut är bättre än inget beslut.

Saker med att lova att göra saker som de inte kan hålla håller jag med om. Det jag har gjort är att lärt mig vad jag kan förvänta mig av olika personer, och sedan så ger jag inte ut en viktig uppgift till någon som inte brukar hålla den.

Du behöver inte vara en dryg ledare bara för att du är en ledare. Om du har startat upp allt, med din musik, så är det självklart du som ska ha sista ordet, tills vidare. Om någon kommer och har ändrat innan ni spelat igenom det, säger du till honom att "vi prövar som det är skrivet först".

Något jag lärt mig också, om någon kommer med en ide som verkar dålig, om det inte är för komplicerat, rata inte iden direkt, utan säg att man kan pröva det. Och sen om det är så dåligt som du trodde, så säger du att nae, vi tar det gamla. Då känns ideer mer uppskattade, och ibland så blir man positivt överraskad.

Om det är illa, ta en seriös diskussion med resten av bandet. Om de inte lyssnar så får du bestämma dig för om du vill gilla läget, eller byta ut dom/lämna bandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in