Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-11, 11:12
  #1
Medlem
Hej FB:are!

Har ett företagskonto hos SEB nu som jag vill avsluta. Problemet är att jag inte har hunnit starta ett företagskonto hos en annan bank ännu. Det jag undrar är, kan jag flytta pengarna från företagskontot till mitt privatkonto och låta de ligga där tills jag lyckats skapa ett nytt företagskonto hos en annan bank?

Något mer jag bör tänka på när jag byter bank?
Citera
2013-12-11, 11:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakep
Hej FB:are!

Har ett företagskonto hos SEB nu som jag vill avsluta. Problemet är att jag inte har hunnit starta ett företagskonto hos en annan bank ännu. Det jag undrar är, kan jag flytta pengarna från företagskontot till mitt privatkonto och låta de ligga där tills jag lyckats skapa ett nytt företagskonto hos en annan bank?

Något mer jag bör tänka på när jag byter bank?

Bolagsform?
Citera
2013-12-11, 11:21
  #3
Medlem
curiamobiliums avatar
det tar 20 minuter att skaffa nytt konto.
varför kan du inte behålla ditt nuvarande tills dess?
du har en dold agenda?
Citera
2013-12-11, 12:08
  #4
Medlem
Den 15 december måste kontot avslutas annars blir det en årsavgift på 5000kr.

Tar ett tag att göra ett konto. Men Swedbank skulle kanske kunna fixa det åt mig

De problem som kan uppstå är vid redovisningen fick jag höra, men det var något man kunde göra iallafall
Citera
2013-12-11, 13:20
  #5
Medlem
I den mest strikta tolkningen är det du beskriver ett "otillåtet lån" ifrån bolaget till dess ägare, följt av ett ägartillskott ifrån ägaren tillbaka till bolaget. Om skatteverket verkligen vill tvåla till dig av någon anledning skulle de klassa utbetalningen som utdelning och beskatta dig för den.

Ett tips är att kontakta valfri advokatbyrå. De har i princip alltid så kallade klientmedelskonton där deras klienter kan deponera medel som mellanlagring/"escrow" i transaktioner.
Citera
2013-12-11, 15:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakep
Den 15 december måste kontot avslutas annars blir det en årsavgift på 5000kr.

Tar ett tag att göra ett konto. Men Swedbank skulle kanske kunna fixa det åt mig

De problem som kan uppstå är vid redovisningen fick jag höra, men det var något man kunde göra iallafall

årsavgift på 5000?

TS driver med oss....
Citera
2013-12-11, 22:28
  #7
Medlem
chaos2fus avatar
Om det är Enskild firma är det ju inga problem, då är det bara att bokföra det som uttag. .
Citera
2013-12-12, 02:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakep
Den 15 december måste kontot avslutas annars blir det en årsavgift på 5000kr.

Tar ett tag att göra ett konto. Men Swedbank skulle kanske kunna fixa det åt mig

De problem som kan uppstå är vid redovisningen fick jag höra, men det var något man kunde göra iallafall
Det där kan ju knappast stämma. Avsluta alla tjänster du har hos banken. Själva kontot är vad jag vet gratis hos alla de stora bankerna om du bara ska ha ett bankkonto. Möjligen att det kostar någon hundring per år om du vill ha internetbank med bankbetalningar, men inte mer än det.

Om du vill fixa ett nytt konto så är det ju bara att gå in på första bästa bank och öppna ett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback