2013-12-11, 03:46
Medlem
Bonnatorps avatar
Trodde faktiskt inte dagen skulle komma så här fort då min karriär (inte fan för att jag tänkt plugga vidare ndå, men eufemismer är alltid trevligt) skulle stå på spel p.g.a mina åsikter, men tydligen blev det så.
Går sista året i gymnasiet och fick igår veta av en lärare att rektorn kommit till nämnda lärares lektion och förklarat för hela klassen att hot om avstängning föreligger om vi inte lägger av med vår "rasistiska attityd".
Var på dreamhack just den dagen och fick inte höra hans exakta formuleringar, men tydligen skulle det bli ännu ett snack nu till veckan av någon outgrundlig anledning.
Våra missgärningar består mest av invandrar/förintelseskämt, missaktning gentemot stenkastarna i Husby och dylikt, även om någon ibland förstås varit på dåligt humör och sagt "släng ut alla negerjävlar" och sånt också, men det har inte varit ofta.

Har väl då några frågor angående händelsen:
1. Är det ens lagligt att hota med avstängning p.g.a fel åsikter eller attitydproblem?
Har inget minne av att någon i klassen någonsin sagt något olämpligt till en medlem av någon lättkränkt grupp (utom feminister, bögar och miljömuppar, men tydligen är dessa inte lika ädla som nysvenskarna i rektorns ögon), så det har ju stannat i den privata sfären, och såvida det inte på något magiskt vänster blir offentligt (juridiskt sett alltså) för att en lärare råkar höra så torde man inte ligga i skottlinjen för HMF.

2. Är det mot någon lag/regel att sprida politiskt material på en skola utan ledningens medgivande?
Både MUF och SSU (plus nå miljönissar har jag för mig) har stått i matsalen med bord, plakat och broschyrer ett antal gånger, så att sprida SvP-flygblad torde inte vara något problem?
Citera
2013-12-11, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
"Går sista året i gymnasiet"

Så med ett registreringsdatum från 2010 var du alltså ca: 14-15 när du registrerade dig på Flashback? Låter som en bra anledning att stänga av dig här för gott.

Hah, tog själv en snabb titt på registreringsdatumet när jag läste att h*n gick sista året på gymnasiet.

Nu vet jag inte om de har rätt att stänga av någon för "fel" åsikter, men att högt (högt nog för att någon utomstående skulle höra det uppenbarligen) säga; "släng ut alla negerjävlar" så kan du väl fethaja att det kommer uppstå problem? Oavsett om det är lagligt eller ej.
Citera
2013-12-11, 08:40
Medlem
L.V.X.s avatar
Åh, en stackars liten nazist som gråter för att folk är dumma och inte håller med honom. Vill du ha nappen och snuttefilten och kanske lite kjamaj av mamsen? Att du inte tänkt plugga vidare kommer ju inte direkt som en överraskning, om man säger så.

Ja, du kan bli avstängd om du säger saker som bedöms som hets mot folkgrupp, eller delar ut flygblad från ditt nasseparti:
Citat:
Varje skola ska ha ordningsregler som syftar till att skapa arbetsro i skolan. Ordningsreglerna ska avspegla de grundläggande demokratiska värderingar som gäller i
skolan och samhället i övrigt och får inte strida mot lag eller annan författning. De
ska fungera som verktyg för skolans personal när det gäller att komma till rätta med
situationer som ibland kan uppstå i skolan.

Lärare, elever och vårdnadshavare ska känna till vilka regler som gäller och vilka
konsekvenserna blir om de inte följs. Om en elev bryter mot en ordningsregel har
skolledningen inte några andra disciplinära åtgärder att ta till än de som följer av lag
och förordning. Åtgärderna måste utgå från förhållanden i det enskilda fallet och
stå i proportion till förseelsen.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs...asieskolan.pdf

Jag hoppas verkligen att du inte blir avstängd från skolan, för det sista vi behöver är ju ännu en liten WT-slyngel som sitter hemma och dricker folköl och lyssnar på Pluton Svea på skattebetalarnas bekostnad.
Citera
2013-12-11, 08:47
Skulle väl vara om du/ni gör hets mot folkgrupp eller mot diskrimineringslagarna. Ta och lugna ner er lite bara så blir det nog bra.

Jag förstår rektorn för om skolan blir anmäld är det hans ass.
Citera
2013-12-11, 09:40
Medlem
Citat:
2. Är det mot någon lag/regel att sprida politiskt material på en skola utan ledningens medgivande?
Både MUF och SSU (plus nå miljönissar har jag för mig) har stått i matsalen med bord, plakat och broschyrer ett antal gånger, så att sprida SvP-flygblad torde inte vara något problem?

Jag vet inte om vad din skola har för ordningsregler men jag är rätt övertygad att denna sorts politiska engagemang kan ge problem. Tycker jag att det ska vara så? Nej men se det som en lärdom, våra friheter är kraftigt begränsade för alla som inte tycker rätt.
Citera
2013-12-11, 10:08
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawb
Hah, tog själv en snabb titt på registreringsdatumet när jag läste att h*n gick sista året på gymnasiet.
Förvisso, fast sist jag kollade så blev man inte avstängd retroaktivt för den företeelsen, men har nån mod vaknat på fel sida spikmattan får det väl bli så.

Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Åh, en stackars liten nazist som gråter för att folk är dumma och inte håller med honom. Vill du ha nappen och snuttefilten och kanske lite kjamaj av mamsen? Att du inte tänkt plugga vidare kommer ju inte direkt som en överraskning, om man säger så.

Ja, du kan bli avstängd om du säger saker som bedöms som hets mot folkgrupp, eller delar ut flygblad från ditt nasseparti:http://www.skolverket.se/polopoly_fs...asieskolan.pdf

Jag hoppas verkligen att du inte blir avstängd från skolan, för det sista vi behöver är ju ännu en liten WT-slyngel som sitter hemma och dricker folköl och lyssnar på Pluton Svea på skattebetalarnas bekostnad.
Anledningen till att jag inte tänkt plugga vidare är mestadels att jag redan fått jobb med datorservice, så ta du din attityd åt helvete.
Har själv inget större behov av någon rättighet att få säga negerjävel (även om jag ogillar inskränkt frihet ö.h.t), det jag blir så jävla bitter över är att man ska behöva bli likställd med någon från Nattbuss 807 för att man t.ex. i en diskussion om demokrati inflikar att Bonnier äger i princip hela jävla media.
Det här ska inte behöva bli en diskusion huruvida jag har problem bakom pannbenet eller om SvP är barnätande skinnskallar med en gaskammare i varje medlems källare, finns gott om trådar till det.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Skulle väl vara om du/ni gör hets mot folkgrupp eller mot diskrimineringslagarna. Ta och lugna ner er lite bara så blir det nog bra.

Jag förstår rektorn för om skolan blir anmäld är det hans ass.
Blir jag mot förmodan avstängd vill jag inte påstå att hans stjärt sitter bättre till, menmen.
Har väldigt svårt att se hur det rent praktisk blir hets mot folkgrupp såvida det inte faktiskt står en afrikan med örat mot dörren till lektionssalen.
Sen att det är en av världens mest godtyckliga lagar gör kanske inte saken bättre....
Citera
2013-12-11, 11:23
Medlem
Squeekys avatar
Ni kan ju rappa allt som sticker rektorn i ögonen/öronen och hävda yttrandefrihet eftersom det är en kulturyttring med hänvisning till den där Timbuktu-låten?
Citera
2013-12-11, 14:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Ni kan ju rappa allt som sticker rektorn i ögonen/öronen och hävda yttrandefrihet eftersom det är en kulturyttring med hänvisning till den där Timbuktu-låten?
Njaäe, men en fin serenad med gitarrkomp om israels inflytande kanske inte skulle vara helt fel.
Blir fint på vårkantens festligheter
Citera
2013-12-11, 19:49
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.

Ja, du kan bli avstängd om du säger saker som bedöms som hets mot folkgrupp, eller delar ut flygblad från ditt nasseparti:http://www.skolverket.se/polopoly_fs...asieskolan.pdf

var nämner han att han hatar judar?
Citera
2013-12-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
även om någon ibland förstås varit på dåligt humör och sagt "släng ut alla negerjävlar" och sånt också, men det har inte varit ofta.

Fan vad du slingrar dig. Du är ju nynazist, stå för det då. Sålt din ryggrad för snuspengar eller?

Citat:
1. Är det ens lagligt att hota med avstängning p.g.a fel åsikter

Nej.

Citat:
eller attitydproblem?

Ja.

Citat:
Har inget minne av att någon i klassen någonsin sagt något olämpligt till en medlem av någon lättkränkt grupp

Ni talar inte med varandra alls? Inte konstigt att ni inte fungerar I skolan.

Citat:

Dessa lär ha ansökt om tillstånd först. Det bör dom ialla fall ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in