Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-18, 21:25
  #1
Banned
spetznass avatar
Med lite inspiration från tårgas, pepparsprays och senapsgas tråden så vill jag starta en tråd som handlar om framställande om kemiska vapen.

De flesta nervgaser är organfosforförgreningar som har en fosforkärna i sin förgrening, de brukar så ut så här:

P = fosfor
R1 = Okänd?
R20 = Okänd?
X = Okänd?
R2O = Okänd?
O = ??Syre??
( I insekticider så har P=O ersatts med P=S, som är mindre reaktiv grupp i nervgaser än P=O)

..R1
.....\....=0
.......P
...../...\
..R2O....X

Formeln för VX-gas (byt ut grupper mot formler):
R1= -CH3 Acetyl
R2= -C2H5 Etyl
X= SCH2CH2N[CH(CH3)2]2
O= syre
1. Så vad består VX-gas av/vad är shynten för VX?
2. Vad betyder grupperna: R1, R2, R2O samt X för och vad har de för funktion?

(actylgrupp, atomgruppering med den generella formeln RCO4, där R är en godtycklig organisk grupp. För R=CH3 erhålls. Källa: Ne. )
Citera
2005-07-18, 22:51
  #2
Medlem
*gräva i hårddiskens gömmor*

Host..damma... Letade upp gammalt skit på hårddisken. Det var inte syntes av VX. men väl sarin.

Metod 1.

1) RCl(solv) + AlCl3(solv) -> [R]+(solv) + [AlCl4]-(solv)
2) PCl3(solv) + [R]+(solv)-> [RPCl3]+(solv)
3) [RPCl3]+(solv) + H2O -> R(P=O)Cl2(solv) + H+(solv) + HCl(solv)
4) R(P=O)Cl2(solv) + R´OH(solv) -> R(P=O)(Cl)OR´(solv) + HCl(solv)
5) R(P=O)(Cl)OR´(solv) + NaF(s) -> R(P=O)(F)OR´(solv) + NaCl(s)

Sarin: R = CH3 , R´ = (CH3)2CH

Annars får jag nog gräva lite i min litteratur, och läsa på lite mer om fosfororganiska föreningar. Just de neuronerna har rostat ihop lite *host* .

På tal om P=S. Det fanns ett gammalt otäckt bekämpningsmedel i Sverige som förbjöds 1970, gick under handelsnamnet paration. I praktiken rena nervgasen. Tror det var (få se om minnet sviker mig...) O,O´-dietyl-O-paranitrofenylfosfortionat. Ändelsen fosfortionat härrör från P=S - gruppen. Om det istället är en grupp av typen P-S-R, dvs enkelbindning P-S, så kallades det visst fosfortiolat. En ännu värre analog till paration vara syreanalogen paraoxon, dietylparanitrofenylfosfat. Ännu giftigar, har dödat många lantbrukare.

HUVALIGEN!!

Sådana fosfororganiska föreningar som malation är inte fullt så farliga. Har använts i puder för att bekämpa ohyra hos pälsdjur.
Citera
2005-07-18, 23:04
  #3
Medlem
Phels avatar
För mer spännande (teoretisk) läsning:

The War gasses - Dr. Mario Sartori:
http://rapidshare.de/files/1856774/w...jbig2.pdf.html

Silent Death - Uncle Fester
http://rapidshare.de/files/1899037/tr012.zip.html
(lösenord är poisons)
Citera
2005-07-18, 23:09
  #4
Banned
spetznass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Host..damma... Letade upp gammalt skit på hårddisken. Det var inte syntes av VX. men väl sarin.

Metod 1.

1) RCl(solv) + AlCl3(solv) -> [R]+(solv) + [AlCl4]-(solv)
2) PCl3(solv) + [R]+(solv)-> [RPCl3]+(solv)
3) [RPCl3]+(solv) + H2O -> R(P=O)Cl2(solv) + H+(solv) + HCl(solv)
4) R(P=O)Cl2(solv) + R´OH(solv) -> R(P=O)(Cl)OR´(solv) + HCl(solv)
5) R(P=O)(Cl)OR´(solv) + NaF(s) -> R(P=O)(F)OR´(solv) + NaCl(s)

Sarin: R = CH3 , R´ = (CH3)2CH
isopropylmetylfluorofosfonat [ CH3P(O)(F)OCH(CH3)2 ] då får vi lista ut vad som är vad..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sarin finns även en trevlig bild på det...
Citera
2005-07-18, 23:10
  #5
Medlem
Oj!!!

NEJ! Jag har lagt ut syntes av nervgas på ett allmänt forum. Kommer SÄPO och hämtar mig nu? *darra*

Vänta, det knackar på dörren...
Citera
2005-07-18, 23:16
  #6
Banned
spetznass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
På tal om P=S. Det fanns ett gammalt otäckt bekämpningsmedel i Sverige som förbjöds 1970, gick under handelsnamnet paration. I praktiken rena nervgasen. Tror det var (få se om minnet sviker mig...) O,O´-dietyl-O-paranitrofenylfosfortionat. Ändelsen fosfortionat härrör från P=S - gruppen. Om det istället är en grupp av typen P-S-R, dvs enkelbindning P-S, så kallades det visst fosfortiolat. En ännu värre analog till paration vara syreanalogen paraoxon, dietylparanitrofenylfosfat. Ännu giftigar, har dödat många lantbrukare.

HUVALIGEN!!

Sådana fosfororganiska föreningar som malation är inte fullt så farliga. Har använts i puder för att bekämpa ohyra hos pälsdjur.

paration [-tio:´n] (nylat. parathio´num), organisk tiofosforsyraester av nervgastyp, använd som insekticid. Medlet är sedan 1970 förbjudet i Sverige p.g.a. sin giftighet. Det utvecklades som kemiskt stridsmedel av tyskarna under andra världskriget. Källa NE.

Hittar inget om, dietylparanitrofenylfosfat, men däremot om fosfortiolat:
fenitrotion [-tio:´n], ett fosfortioat använt som kemiskt bekämpningsmedel mot skadeinsekter i lantbruk, frukt- och trädgårdsodling. Det är en kolinesterashämmare. Källa NE.

Där har en "sann" nerv"gas"..
Citera
2005-07-18, 23:30
  #7
Medlem
Förrädiskt

På Wikipeidasidan står listat trimetyfosfit.

Här kan en varning vara på sin plats. Organiska fosfiter är INTE derivat av oorganiska! Trimetylfosfit är 3 metoxigrupper bundna till en fosforatom. Det är alltså syre mellan P och resp metylgrupp. Däremot ser den oorganiska fosfitjonen helt annorlunda ut. Fosforsyrlighet H3PO3 är egentligen H2PHO3, med en väteatom direktbunden till P-atomen, samt 2 OH-grupper bundna till P-atomen. Den är alltså en tvåbasisk syra, inte trebasisk. Och än värre med underfosforsyrlighet, H3PO2. Den bör rätteligen skrivas HPH2O2, med 2 väteatomer direktbundna till P-atomen, samt endast en OH-grupp bunden till P-atomen. Den är alltså en enbasisk syra.

Här ses alltså att trimetylfosfit skiljer sig från de oorganiska fosfitjonerna. Håll tungan rätt i mun alltså.
Citera
2005-07-18, 23:36
  #8
Banned
spetznass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
För mer spännande (teoretisk) läsning:
Silent Death - Uncle Fester
http://rapidshare.de/files/1899037/tr012.zip.html
(lösenord är poisons)
*Gruuuaghh* *dropp* *dropp* (dreglar)
Den där boken var minsta sagt spännande, den inehåller ju nästan allt man behöver veta. Tänka sig att phosgen var en så viktigt ingridigens i nervgaser..


Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Här ses alltså att trimetylfosfit skiljer sig från de oorganiska fosfitjonerna. Håll tungan rätt i mun alltså
Vad menar du? Ich bin vervirret!!!
Citera
2005-07-18, 23:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Vad menar du? Ich bin vervirret!!!

Som skoläraren sa: detta verkar enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat det!

Jo, fosforns kemi är lite udda, diplomatiskt uttryckt. De oorganiska fosforsyrorna har faktiskt väteatomer direktbundna till P-atomen. Har inte hittat några andra (oorganiska) oxosyror med den egenskapen (inte orkat googla).
Citera
2005-07-18, 23:45
  #10
Medlem
Phels avatar
Citat:
*Gruuuaghh* *dropp* *dropp* (dreglar)


Tänkte väl det skulle falla i din smak
Citera
2005-07-18, 23:51
  #11
Medlem
Väntar på att ...

...den ska ladda ner. Sen ska jag oxå börja drägla.
Citera
2005-07-19, 00:06
  #12
Medlem
Phels avatar
Själv tycker jag Sartoris bok är bättre, särskild eftersom Uncle Fester har ett dåligt rykte med sina andra böcker (och hans fårkondom).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback