Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-16, 05:46
  #49
Medlem
PH1s avatar
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av PH1 2011-06-16 kl. 05:52.
Citera
2011-06-16, 05:52
  #50
Medlem
PH1s avatar
Ibland namnges den med refrängen, men annars heter den Vorwärts, vorwärts.

Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Väldigt bra låt.

Men jag undrar om melodin är något som tyskarna kom på eller är det någon annan som gjort den innan och i så fall vad heter originalet? Jag är rätt säker jag hörde denna melodin i någon Hollywoodfilm.

Musik: Hans Otto Borgmann

Text: Baldur von Schirach (Ja, självaste Reichsjugendführern!)

Men det är faktiskt filmmusik från början. Den skrevs till filmen Hitlerjunge Quex 1933.
Citera
2011-06-21, 14:03
  #51
Medlem
Vet inte om dom här redan nämnts men enligt mig så hamnar dessa två i topp... kan inte avgöra vilken som är bäst dock...

Mit Mercedes Benz voran, Triumphmarsch der NSDAP
Citera
2015-02-15, 12:47
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOSIBAE
Vet inte om dom här redan nämnts men enligt mig så hamnar dessa två i topp... kan inte avgöra vilken som är bäst dock...

Mit Mercedes Benz voran, Triumphmarsch der NSDAP
skojar så klart... den här tråden är sick...
Citera
2015-05-17, 23:51
  #53
Medlem
Admiral Krags avatar
Hade Hitler verkligen en militär orkester?, vem var ministern som torde iscensatt
detta svängande spektakel med bjällror? eftersöker fakta!
https://www.youtube.com/watch?v=dw9MeT4LUaU
http://www.pzg.biz/cd260_blitzkrieg.html
__________________
Senast redigerad av Admiral Krag 2015-05-17 kl. 23:53.
Citera
2015-05-18, 01:07
  #54
Avstängd
I rubriken skriver ni Tredje Riket. Hitler använde aldrig det uttrycket. Han ansåg att det syftade på något religiöst. Fadern, sonen och den helige ande och förbjöd tom folk att använda det. Hitler talade bara om "Stor Tyskland". - Nazisterna hade aldrig för avsikt att erövra världen typ kommunisternas international, Muslimernas Ummah eller Japanernas Shintoism.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2015-05-18 kl. 01:09.
Citera
2015-06-03, 09:51
  #55
Medlem
Här finnes en tolv minuters lång video med en skön samling:
https://www.youtube.com/watch?v=G7zr7HaL-HU
Citera
2015-10-30, 16:15
  #56
Medlem
Veniconess avatar
De personliga favoriterna är följande:

1. Unsere fahne flattert uns voran - Hitler Jugends officiella "marschsång". Vacker melodi framförd av fasta, ljuvliga pojkröster med hörbar stålhård segervisshet gör att man faktiskt blir tårögd på riktigt.

2. Vorwärts nach Osten - Hurtig låt som skrevs med anledning av Operation Barbarossa. "Framåt mot öster" lyder titeln i svensk överättning.

3. SS marschiert in fiendesland (und singt ein Teufelslied) - Waffen SS egen "kampsång". Texten handlar i korta drag om att SS aldrig kommer vika ner sig trots umbäranden och frånfall i de egna leden till följd av striderna. Kuriosa: En norskpråkig version "På vikingtog" skrevs för den norska SS-divisonen Wiking. Dessutom används låten av dagens tyska armé, Bundeswehr, under titeln "Grüne Teufel" (Gröna djävulen) med samma melodi och endast mindre ändringar i texten, bland annat omnämns givetvis inte SS.

4. Bomben auf Engeland - Luftwaffes låt inför bombräderna mot Storbritannien och den sedermera inställda Operation Sjölejon.

5. Horst Wessel Lied - Som den egentligen heter trots att många tycks tro att titeln lyder "Die fahne hoch" vilket endast är första versraden i texten. Lite uttjatad i högerextrema sammanhang då den är så pass känd vilket tyvärr lett till att andra bra låtar från Tredje Riket hamnat i skymundan.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2015-10-30 kl. 16:18.
Citera
2015-10-31, 02:27
  #57
Medlem
Olegskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
De personliga favoriterna är följande:

1. Unsere fahne flattert uns voran - Hitler Jugends officiella "marschsång". Vacker melodi framförd av fasta, ljuvliga pojkröster med hörbar stålhård segervisshet gör att man faktiskt blir tårögd på riktigt.

2. Vorwärts nach Osten - Hurtig låt som skrevs med anledning av Operation Barbarossa. "Framåt mot öster" lyder titeln i svensk överättning.

3. SS marschiert in fiendesland (und singt ein Teufelslied) - Waffen SS egen "kampsång". Texten handlar i korta drag om att SS aldrig kommer vika ner sig trots umbäranden och frånfall i de egna leden till följd av striderna. Kuriosa: En norskpråkig version "På vikingtog" skrevs för den norska SS-divisonen Wiking. Dessutom används låten av dagens tyska armé, Bundeswehr, under titeln "Grüne Teufel" (Gröna djävulen) med samma melodi och endast mindre ändringar i texten, bland annat omnämns givetvis inte SS.

4. Bomben auf Engeland - Luftwaffes låt inför bombräderna mot Storbritannien och den sedermera inställda Operation Sjölejon.

5. Horst Wessel Lied - Som den egentligen heter trots att många tycks tro att titeln lyder "Die fahne hoch" vilket endast är första versraden i texten. Lite uttjatad i högerextrema sammanhang då den är så pass känd vilket tyvärr lett till att andra bra låtar från Tredje Riket hamnat i skymundan.

Fast nu är ju inte Horst Wessel Lied en bra låt. Kan du utveckla varför du gillar den? Melodin är långt ifrån bra.
Citera
2015-11-05, 17:19
  #58
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Jag söker hyllningsmusik till Adolf vår befriare men skönsång inblandat...som Adolf Hitler Platz fast med omnejd

Jag har ett vagt minne av en refräng "Adolf Hitler!!! Adolf Hitler!!!"
rillade polletten ner nu efter den entydiga informationen?
Citera
2015-11-05, 20:01
  #59
Medlem
Jag söker en låt jag hört tidigare där massa män skrattar som en del av sången. Riktigt fräkt!
Citera
2016-08-13, 04:21
  #60
Medlem
Veniconess avatar
Länge sedan någon postade något i den här tråden. Men här kommer en låt som konstigt nog inte nämnts hittills:

Stuka Lied - Vete fan om inte det är en av de allra bästa Tredje Riket - låtarna ändå. Oerhört svängig och klämkäck. Jag får en nästan oemotståndlig lust att kasta mig i ett Sturzkampfflugzeug, styra kosan mot London, störtdyka med tjutande Jerikotrumpeter och släppa bomberna på något skenbart oskyldigt mål. Bara för att. Bara för att det skulle vara så kul.

Hittade två bra versioner av denna låten. Personligen tycker jag den längst ner listade är bäst.

https://www.youtube.com/watch?v=LaFlZfzd8T0

https://www.youtube.com/watch?v=NrdyugYjiNU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback