Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-10, 15:04
  #1
Medlem
AlexMHs avatar
Har en liten snabb fundering kring ovanstående ämne, är helt novis inom företagsekonomi, struktur etc.

Lite bakgrund:
För drygt ett halvår sedan gick jag blåögt in i ett delägarskap i ett aktiebolag, det är jag och min kompanjon (firmatecknare) som äger bolaget.
Min kompanjon har gjort klart med en extern part som köper upp hela verksamheten och menar då med det att jag inte kommer vara kvar som delägare längre. När jag frågar vad som händer med insatsen som jag gick in med får jag inga raka besked men på tonen låter det typ som att "hoppas inte på för mycket nu".
Då jag inte blivit riktigt insläppt i hur bolaget mår så har jag inte haft alla pusselbitar framför mig, men kompanjonen meddelar att detta händer pga att bolaget annars kommer gå i konkurs "och det kommer kosta".

Jag vill försöka samla på mig lite information om vad jag kan förvänta mig. Kan verksamheten överlåtas till en extern part över mitt huvud? Vad har jag för rättigheter?

Strukturen är alltså:

Verksamheten ägs idag av bolag 1 (Jag + kompanjon)
Verksamheten överlåts till bolag 2 (extern part)
Bolag 1 antar jag finns kvar men verksamheten har överlåtits till bolag 2.
Bolag 1 tordes ju tappa allt sitt värde om verksamheten inte längre finns kvar till det?

Hoppas att jag förklarat tydligt nog, det är i alla fall så här långt som jag har greppat det hela och i och med att jag inte är insatt i dessa saker vet jag inte vad jag kan förvänta mig heller.
Citera
2013-12-10, 15:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexMH
Har en liten snabb fundering kring ovanstående ämne, är helt novis inom företagsekonomi, struktur etc.

Lite bakgrund:
För drygt ett halvår sedan gick jag blåögt in i ett delägarskap i ett aktiebolag, det är jag och min kompanjon (firmatecknare) som äger bolaget.
Min kompanjon har gjort klart med en extern part som köper upp hela verksamheten och menar då med det att jag inte kommer vara kvar som delägare längre. När jag frågar vad som händer med insatsen som jag gick in med får jag inga raka besked men på tonen låter det typ som att "hoppas inte på för mycket nu".
Då jag inte blivit riktigt insläppt i hur bolaget mår så har jag inte haft alla pusselbitar framför mig, men kompanjonen meddelar att detta händer pga att bolaget annars kommer gå i konkurs "och det kommer kosta".

Jag vill försöka samla på mig lite information om vad jag kan förvänta mig. Kan verksamheten överlåtas till en extern part över mitt huvud? Vad har jag för rättigheter?

Strukturen är alltså:

Verksamheten ägs idag av bolag 1 (Jag + kompanjon)
Verksamheten överlåts till bolag 2 (extern part)
Bolag 1 antar jag finns kvar men verksamheten har överlåtits till bolag 2.
Bolag 1 tordes ju tappa allt sitt värde om verksamheten inte längre finns kvar till det?

Hoppas att jag förklarat tydligt nog, det är i alla fall så här långt som jag har greppat det hela och i och med att jag inte är insatt i dessa saker vet jag inte vad jag kan förvänta mig heller.

Hur stor del äger ni var för sig och är det ett företagsförvärv eller ett inkråmsförvärv?
Citera
2013-12-10, 15:34
  #3
Medlem
AlexMHs avatar
Jag 15% han 85% i bolag 1

Så som jag fick det förklarat så kommer bolag 2 att överta verksamheten från bolag 1. Jag har inte blivit insläppt i detaljerna, men det jag vet är att bolag 2 tar över allt, dvs lokal, inventarier, skulder etc så det tordes vara ett inkromsförvärv.
Citera
2013-12-10, 18:56
  #4
Medlem
troglodytens avatar
Eftersom det är ett aktiebolag är det bolaget som får eventuell köpeskilling från överlåtelsen, inte huvudägaren. Alltså tillfaller 15% av överskottet från en likvidation av bolaget dig, 85 % tillfaller huvudägaren.

Beroende på hur stora belopp det rör sig om, i din insats och i överlåtelseersättning, bör du överväga att ta kontakt med en jurist för att hjälpa dig, det låter inte som att din kompanjon kör med helt öppna kort.
Citera
2013-12-10, 19:54
  #5
Medlem
Är det ett AB eller ett HB? Jag kan inte hitta någon information om det. Om det bara är en inkromsaffär spelar det dock inte så stor roll. Är det däremot tal om att den tredje parten vill köpa upp bolagets aktier så har du möjlighet att sätta ditt eget pris på din andel och du bör ju då inte gå under det pris som din kompanjon ger per aktie.

Om det är så att det är en inkromsaffär så kommer ni ju få in en del pengar i bolaget. Om ni därefter likviderar bolaget så har du givetvis rätt till 15% av de pengar som blir kvar efter att ni har betalat bolagets eventuella skulder. Men om det inte finns några pengar så finns det inga pengar.

Oavsett vad så ska du ha 15% av allt det som din kompanjon plockar ut ur bolaget.
Citera
2013-12-10, 20:23
  #6
Medlem
Du är för liten aktieägare för att i praktiken kunna hindra affären men du är tillräckligt stor aktieägare för att tvinga fram en extra bolagsstämma. Din kompanjon kan heller inte stänga dig ute från bolagets räkenskaper, att han "inte släpper in dig" är inte okej. Men om det sedan är värt att tvista om beror ju på hur stor din insats har varit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback