Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-10, 14:50
  #1
Medlem
Har tänkt skaffa mig en peruk på grund av sjukdom och undrar om det finns någon som vet om Göteborgs Perukmakeri är bra och pålitliga. Hur länge håller en peruk frå dom? Vad är det för skillnad mellan peruker/toupéer i syntet och äkta hår?
Citera
2013-12-10, 14:52
  #2
Medlem
Rakad skalle är snyggare!!
Citera
2013-12-10, 14:55
  #3
Medlem
Om man har cancer eller någon annan sjukdom och har tappat håret då kan det vara en stor lättnad att ha sådana människor som Hans Hallberg att gå till, en otroligt bra människa.
Citera
2013-12-10, 14:57
  #4
Medlem
Jag har haft en peruk i två år på grund av ”normal” skallighet från dem och har bara positiva erfarenheter. Det enda som kan upplevas lite negativt är priset (väldigt dyrt ) men perukerna är handgjorda och har extremt bra kvalitet. Jag är nöjd. Det bästa är att åka ditt och testa och skapa dig en egen uppfattning.
Citera
2013-12-10, 14:59
  #5
Medlem
Jag tyckte att det var för dyrt där.
Citera
2013-12-10, 15:03
  #6
Medlem
Hasse lovade saker han inte hade möjlighet att hålla!
Citera
2013-12-10, 15:05
  #7
Medlem
Jättefin liten butik, trevlig personal, rekommenderas varmt till alla!
Citera
2013-12-10, 15:07
  #8
Medlem
Du som vill ha peruk, välj en med omsorg. Ge inte upp innan du får tag i rätt. Känner du att peruk inte är något för dig, då har du gjort ett val. Tryck inte på dig en peruk som du inte trivs i. Att känna dig utspökad med en peruk på huvudet gör inte läget lättare.
Citera
2013-12-13, 08:45
  #9
Medlem
Titta på denna video den handlar om Susanne Rehlin när hon gick igenom sin cancerbehandling.
För ett stort antal är det faktum att håret ofta trillar av på grund av cytostatika en smärtsam händelse, medan andra inte menar att det är lika känsligt. När håret försvinner kan det upplevas som att ens identitet förändras.

Det blir också ett synligt tecken på att man har en allvarlig sjukdom som man behandlas för. Håret har för vana att börja växa ut igen efter några veckor efter den sista cytostatikakuren.
Susanne Rehlin gick inte ens hemma utan peruken på. I videon talar hon om sina minnen från tiden utan hår.
http://www.1177.se/Skane/Tema/Cancer...tan-min-peruk/
Citera
2013-12-13, 08:51
  #10
Medlem
Välj äkta hår det är alltid bäst
Syntetperukerna ser ut som de gör, hela tiden. Väljer du äkta hår ser det mer naturligt i alla lägen. Du kan stajla det, locka och föna.
Ha det bäst
Citera
2013-12-13, 08:56
  #11
Medlem
tänk på att du kan få perukbidrag på ca 5000kr från ditt Landsting.
Citera
2013-12-13, 09:02
  #12
Medlem
Tänk på att du måste vara född i rätt landsting
Hos Stockholms landsting får en person 4 000 kronor per år i bidrag, medan en person i Västra Götalandsregionen får 7 000 kronor per år.

sjukt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback