2013-12-09, 22:51
Medlem
Hur effektiv är clozapine? Jag är i desperat behov efter en effektiv neuroleptika, har provat säkert tio stycken utan resultat och har kämpat mot psykotiska symtom i sex år. Är som ni förstår ganska desperat. Inatt var jag ute och vandrade mot järnvägen så nu är jag inlagd. Träffar läkare imorgon och vill bara ha något som funkar.
Citera
2013-12-17, 02:23
Medlem
Om du testat 10 kanske du ska börja fundera på vad du egentligen behöver annat än skitmedicin. Har de inte funkat än kommer de inte funka framöver. Ledsen om jag låter hård men är lite trött på synen att bara man hittar rätt medicin så löser sig allt. Kanske behövs något annat, yoga, ridning, vila, kärlek???
Hur många har egentligen blivit hjälpta av medicin? Bara att titta i detta forum. Ibland kan någon med hjälpa mot något, men att prova massa olika som en labbråtta kommer nog inte få någon friskare.
Hoppas att du kommer få mer frid och ro i ditt liv. Och ledsen att jag inte hade något positivt att skriva.
Citera
2013-12-25, 19:35
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassiopeja
Om du testat 10 kanske du ska börja fundera på vad du egentligen behöver annat än skitmedicin. Har de inte funkat än kommer de inte funka framöver. Ledsen om jag låter hård men är lite trött på synen att bara man hittar rätt medicin så löser sig allt. Kanske behövs något annat, yoga, ridning, vila, kärlek???
Hur många har egentligen blivit hjälpta av medicin? Bara att titta i detta forum. Ibland kan någon med hjälpa mot något, men att prova massa olika som en labbråtta kommer nog inte få någon friskare.
Hoppas att du kommer få mer frid och ro i ditt liv. Och ledsen att jag inte hade något positivt att skriva.

Exakt! Jag har ätit ett helt apotek i hela mitt liv och mår fortfarande kasst så varför skulle dem lösa livet för en..?

Äter Clozapine Actavis 100mg just nu och märker ingen skillnad, men jag har gått upp drygt 25 kg (har lyckats tappa 10 kg) och är ständigt trött, kan somna utan problem vid 4-tiden på eftermiddagen så... Jag tycker inte om den här medicinen, nej.
Citera
2013-12-25, 22:56
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Hur effektiv är clozapine? Jag är i desperat behov efter en effektiv neuroleptika, har provat säkert tio stycken utan resultat och har kämpat mot psykotiska symtom i sex år. Är som ni förstår ganska desperat. Inatt var jag ute och vandrade mot järnvägen så nu är jag inlagd. Träffar läkare imorgon och vill bara ha något som funkar.

Det brukar användas om ingen annan neuroleptika fungerat. Det anses generellt var den mest effektiva. Men det är ju ingen garanti för att den ska fungera. Varierar naturligtvis från person till person.
Citera
2013-12-25, 23:20
Medlem
Citat:
Du har inte funderat i banorna att de som skriver saker är de som är missnöjda oftast? Tänk istället på hur många som skriver kontra hur många som får det förskrivet. Det är en ofantlig mängd som blivit hjälpta av neuroleptika.
Citera
2013-12-26, 16:53
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Clozapine är enl nästan all forskning den mest effektiva antipsykotiska medicinen som finns men kruxet är att det ger en markant risk för blodbildspåverkan; anemi, brist på vita blodkroppar.
Men med nuvarande rutiner så testas patienterna regelbundet för att just förhindra att det uppkommer.
Så det kan funka även för de personer som inte fått tillfredställande svar på annat.

Har du skött ditt tablettintag? att man medicinerar enligt ordination och inte skippar piller är a och o för att behandlingen skall fungera medicinen kan vara hur bra som helst. Men om den ej tas så hjälper det ju inte.
Citera
2013-12-27, 01:17
Medlem
Du har inte funderat i banorna att de som skriver saker är de som är missnöjda oftast? Tänk istället på hur många som skriver kontra hur många som får det förskrivet. Det är en ofantlig mängd som blivit hjälpta av neuroleptika.

Det här blir väldigt off topic men svarar ändå.
Jättebra toppen om det är så. Visa gärna statistik, jag har väl blivit så desillusionerad under min tid inom psykiatrin och att jag ALDRIG hört någon säga ÄNTLIGEN har jag hittat en medicin som får mig att fungera och må bra (jo, de har känt sig uppåt en vecka och sedan är de tillbaka på samma mående), att jag helt enkelt ställer mig väldigt skeptisk. Undantaget adhd/add som verkar bli som nya människor, beroende på. Förmodligen har jag inte träffat personer med "lättare depression" eller dylikt, kanske fungerar det ofta bra för dem.
På riktigt är jag glad om det hjälper. Om det får ts att hålla hoppet uppe att prova en ny medicin så ska inte jag vara den som säger emot. Dessutom kan jag förstå om det är så att ts känner att hon måste prova för att visa vården att hon vill samarbeta och vill må bättre. Kanske fel av mig att ifrågasätta, jag gör det ändå.
Citera
2014-01-05, 00:32
Medlem
u-99s avatar
Åt det ett tag.
När jag var "vaken" satt jag och dreglade.
När jag sov pissade jag ner mig.
Ingen höjdare för mig.
Citera
2014-12-16, 16:51
Medlem
RefusedPoliticss avatar
Jag får clozapine - stor dos. Ger det drogsug och ångest?
Citera
2014-12-16, 17:02
Medlem
Citat:

Clozapine är en av de mest effektiva neuroleptika som finns. Den släcker ner halva skallbasen. hahaha.
Citera
2014-12-16, 17:47
Medlem
oj, någon väckte min gamla tråd till liv äter haldol just nu, funkar bra för mig.
Citera
2025-05-26, 16:38
Medlem
Är det någon som har en positiv erfarenhet av ha klozapin?

Har det som förslag för en rad olika symptom (har haft psykoser mm, och andra psykofarmaka innan dess).

Och det viktigaste av allt - hjälper clozapin även mot stark ångest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in