Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-09, 21:37
  #1
Medlem
Lecstacys avatar
Tjenare,

om jag lånar från min bank 50.000 kr för att starta ett aktiebolag. Kan jag då betala tillbaka detta lån direkt och således sitta på 0kr i tillgångar utan att hamna i skatteknipa och således slippa ränta och dylikt?

Har inget behov av kapital i skrivande stund då detta kommer från en annan part, vad jag däremot behöver är ett Aktiebolag så jag kan ansöka om diverse tillstånd och dylikt (antar att någon kommer fråga spydigt varför jag behöver ett tomt AB)

Tack på förhand!
Citera
2013-12-09, 21:41
  #2
Medlem
eXtremos avatar
Med vilka pengar hade du tänkt betala tillbaka lånet med? Aktiekapitalet är inte dina, utan bolagets tillgångar.
Citera
2013-12-09, 21:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecstacy
Tjenare,

om jag lånar från min bank 50.000 kr för att starta ett aktiebolag. Kan jag då betala tillbaka detta lån direkt och således sitta på 0kr i tillgångar utan att hamna i skatteknipa och således slippa ränta och dylikt?

Har inget behov av kapital i skrivande stund då detta kommer från en annan part, vad jag däremot behöver är ett Aktiebolag så jag kan ansöka om diverse tillstånd och dylikt (antar att någon kommer fråga spydigt varför jag behöver ett tomt AB)

Tack på förhand!

"Hur" tänkte du bokföra uttaget på 50.000 kr till dig själv?
För när du startar aktiebolag så finns det inget lån i aktiebolaget böcker!

Så kort svar på din fråga, NEJ, om du ska plocka ut 50.000 kr från ditt AB så kommer detta ses som en lön (även om du direkt skickar dem från företagets konto till banken som Du lånat 50.000kr ifrån). Notera att 50.000 kr netto blir ungefär, 86.500 kr brutto, lägg sedan på arbetsgivare avgiften och du är nu helt plötsligt uppe i 113.700 kr ungefär, detta är pengar som du måste få in i bolaget om du omgående ska kunna betala ut 50.000 kr i lön till dig själv.

Så låt oss säga du är en snickare och debiterar 400 kr ex moms per timme, ja det innebär att du behöver cirka 285 faktureringsbara timmar, cirka 7 veckors arbete i heltid.
Citera
2013-12-09, 21:54
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecstacy
Tjenare,

om jag lånar från min bank 50.000 kr för att starta ett aktiebolag. Kan jag då betala tillbaka detta lån direkt och således sitta på 0kr i tillgångar utan att hamna i skatteknipa och således slippa ränta och dylikt?

Jag säger som de andra: "nej".

Men tillägger också att så fort halva bolagets aktiekapital är förbrukat så måste man omedelbart upprätta en kontrollräkning och lämna in. Ungefär där sitter man i en "skatteknipa" som du säger det.
Citera
2013-12-09, 21:57
  #5
Medlem
Lecstacys avatar
Tack för det, då avvaktar jag tills resterande kapital kommer in, eller så suger jag bara på räntan istället
Citera
2013-12-09, 21:58
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Rekommenderar även att du läser på vad ett AB är, och vad det inte är, då du inte verkar förstå vad du kan göra, och inte kan göra, som delägare i ett sådant.
Citera
2013-12-09, 22:02
  #7
Medlem
Lecstacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Rekommenderar även att du läser på vad ett AB är, och vad det inte är, då du inte verkar förstå vad du kan göra, och inte kan göra, som delägare i ett sådant.

Tack, men det teoretiska har jag nog bra koll på, detta var en praktisk kapitalfråga och ingenting annat.
Citera
2013-12-09, 22:08
  #8
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecstacy
Tack, men det teoretiska har jag nog bra koll på, detta var en praktisk kapitalfråga och ingenting annat.
Du har knappast koll på det "teoretiska". Alla vet att det inte går att göra på det sätt du föreslog i ditt första inlägg.
Citera
2013-12-13, 13:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecstacy
Tack för det, då avvaktar jag tills resterande kapital kommer in, eller så suger jag bara på räntan istället

Har du ingen bil eller nått som är värt 50k så kan du trycka in den som apportegendom istället för 50k i aktiekapital, tänk på att du ska förmånsbeskattas för att du kan använda bilen om du just väljer en bil.

Tar du lånet privat kan du dra av 30% av räntan mot annat du tjänar privat. Tar du lånet i bolaget och borgar för lånet privat kan bolaget dra av räntorna.

läs på om skillnaden mellan villkorat aktieägartillskott och ovillkorat aktieägartillskott.

Och jag som insatt kan utan att på något sätt försöka vara en översittare garantera att du måste läsa på allmänt om vad ett aktiebolag är och innebär annars kommer du sitta på feta problem i framtiden efter dina rundor hos skatteverket och i domstol.

lycka till!
__________________
Senast redigerad av FLASHBACKE 2013-12-13 kl. 14:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback