Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-01-11, 05:20
  #37
Medlem
drinkandfuckgoods avatar
Jag åker ner som ensam 25-årig kille 14 jan och stannar 1½ månad. Jag landar i Mumbai och kommer tågluffa runt. Om jag tycker om landet så kommer jag åka igen, eller så stannar jag utomlands. Jag tar resan lite dit den tar mig. Vad vill du få ut av din resa?
Citera
2014-01-27, 00:11
  #38
Medlem
Fitipaldis avatar
Måste bara fråga: alla ni som avråder med hänvisning till gruppvåldtäkter osv. Har ni varit i Indien själva? För vad jag har förstått är det inte turister dessa attacker riktas mot, även om det självklart är tragiskt ändå. Sen att det har skett några våldtäktsfall även mot turister är ju egentligen ingen anledning att avråda kvinnor att resa ensamma där. Jag är övertygad om att turister våldtagits även i Thailand, Grekland, Spanien, Berlin osv. och om dessa destinationer hör man ju aldrig någon avråda från.

Eftersom jag är en man i 20-årsåldern så kan jag inte uttala mig om hur det är för ensamma kvinnor att resa runt i Indien. Men jag har spenderat sammanlagt ett år på resande fot i landet, och en stor del av denna tid har jag varit ensam.

Jag tycker absolut att du ska ta chansen. För det första är det mycket lätt att hitta tillfälliga och långvariga reskamrater på plats. Börjar du i turisttäta områden, såsom Goa eller Mumbai är det lätt att hitta någon eller några som man kan haka på ett tag. Sen är det ju så att backpackers i Indien till stor utsträckning besöker ungefär samma resmål. Vet att jag flertalet gånger stötte ihop med folk jag träffat någon månad tidigare på helt andra platser i landet. Många av platserna du kommer besöka kommer alltså krylla av andra turister som det är lätt att hänga med.

Sen vad gäller säkerheten: givetvis är det viktigt att i Indien, som på alla andra ställen, ha ett visst säkerhetstänk. Lulla inte runt på New Delhis bakgator ensam mitt i natten, lifta inte (som någon länkade en artikel om), åk inte ensam ut till helt avskärmade byar mitt i ingenstans där lokalbefolkningen så gott som aldrig ser en västerlänning (här brukar kulturkrocken bli mycket mer intensiv) osv. osv. Givetvis kommer kulturkrocken också spela in här. Folk kommer stirra, och det gäller även för oss män - det är bara att vänja sig vid det. För att göra det lite mer uthärdligt rekommenderar jag att du tänker på hur du klär dig - undvik att visa bara ben och axlar, och undvik plagg som för indier kan vara utmanande.

Under mina resor i underlandet träffade jag ett flertal tjejer som reste ensamma. Vissa klagade på indier som ville ta foto när de låg i bikini på stranden (vilket lustigt nog även hände mig några gånger), en hade varit med om någon som tafsat (men efter att ha skrikit till tog lokalbefolkningen hennes parti och skällde ut mannen) och vissa hade inget obehagligt alls att berätta om förutom hetsiga debatter om priser, något som gäller även för oss män.

Sen slutligen: såg att många avråder från resor till Kashmir? Varför? Är det bara för att ni har hört att det är oroligt där? Själv tyckte jag att Kashmir var det i särklass lugnaste området jag besökte, och här träffade och såg jag många tjejer som reste runt ensamma. Visst - det finns en viss politisk instabilitet, det ska inte förnekas, men jag tror tvärt om att när det kommer till våldtäktsfall så är nog Kashmir ett av de bättre ställena att befinna sig på. Sen skadar inte den fantastiska atmosfären och naturen i Kashmir heller...

Usch, nu blev jag brutalt sugen på att åka tillbaka, så jag hoppas mitt svar gav något mer än ångest över att vara fast i detta kalla jävla land.
__________________
Senast redigerad av Fitipaldi 2014-01-27 kl. 00:20.
Citera
2014-03-19, 07:23
  #39
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spilag
Hej,
Har funderingar på att åka till Indien i vår och eftersom ingen jag känner vill följa med så funderar jag på att resa själv. Är 21 år, har tidigare rest i Thailand, Laos, Malaysia, Indonesien och Australien tillsammans med andra. Aldrig själv.

De jag pratat med har avrått mig från att åka själv. Någon där ute som åkt själv som tjej och inte haft några problem?

Är mest intresserad av norra och östra Indien.

Det är inga problem att resa i Indien själv som tjej om man tänker på ett par saker. Ta kulturen på allvar. Klä dig ordentligt. Visa inga bröst, axlar, ha långärmat, täckande kläder och långbyxor, lösa kläder, inte tajta, inga linnen (om du inte är på en stand i Goa) det handlar om att ta kulturen man besöker på allvar, sen kommer du hitta nån att resa med förmodligen redan på första hotellet du bor på. Du kommer ha kul på din resa! :-)
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2274971

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback