Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 18:47
  #2125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Varför ska det alltid överdrivas här så att det blir tramsigt? Givet frågar jag inte män det första jag gör hur många de legat med. Mer så att jag inte brukar ligga med dem förrän jag känner dem hyfsat och det är inte några principer inblandat där, utan att attraktion hänger ihop med annat än bara utseende för mig. Med ligga runt menar jag människor som gärna drar hem med första bästa person de finner intressant ute på stan en lördagkväll, alt. folk som dejtar på löpande band ( typ Tinder) och då gärna ligger med folk omedelbart, första eller andra dejten typ. Sedan går man vidare till nästa person och kör samma där. Blir rätt mycket liggande bland folk och det är det jag menar att jag inte finner särskilt attraktivt och inte vill vara en del av.
Sen är det inte så att bara för att en man haft en del sexpartners tidigare är han oattraktiv, utan jag pratar om det som händer i nutid, alltså om jag skulle träffa en kille som jag vet / märker har denna mentaliteten, skulle jag inte ligga med honom.

Vad gäller slutshaming eller fuckboy eller vad det nu heter ( tycker allt sånt är skitfjantigt), har jag samma åsikt som dig. Ingen ska kallas för någonting för att man ligger med folk. Framförallt inte när det hela bygger på dubbelmoral. Jag anser att fuckboy och slutshaming är i princip samma sak, bygger på samma tes.

Som sagt, för mig är bra samhälle för människor och sexualitet, ett samhälle som accepterar alla icke skadliga former av sexuellt beteenden. Kort sagt så länge du kan finna någon att ha "ditt" sex med så är det acceptabelt. Du har ditt sätt av att vilja lära känna en människa mer, andra har inte detta behovet utan kan tända på människor de just träffat. Jag förstår inte varför någon av dessa beteenden ska vara mer eller mindre "attraktivt" eller mer eller mindre bra för samhället?
Finns inget problem enligt mig.

Sen om du nu träffar en man som du efter att nu har sniffat på honom tillräckligt länge blir "galen" i, men så får du berättat för dig att han för kanske 1 år sen "låg runt" hej vilt...skulle han då bli mindre attraktiv i dina ögon?

Sen nej vi har inte samma åsikt om "fuckboy" och slutshaming.
Fuckboy är ett epitet på ett beteende som faktiskt objektivt är rätt taskigt. Man ljuger, luras, beter sig som skit för att få ett ligg, eller man är snäll och trevlig, får därför ligg för att sen ägna sig åt att slutshama/ hänga ut den man just legat med. dvs ett klart negativt beteende och förkastligt.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=fuckboy

Att man nu har kommit upp med ett begrepp för detta, som är första takten i s.k. socialt skambeläggande, är för mig faktiskt ok och berättigande. Dåligt beteende ska skambeläggas.
Vi kan gärna börja använda "fuckgirl" också när tjejer beter sig på detta sättet.

Att ha sex som kvinna, oavsett om man nu har det på "ditt" sätt eller på det mer impulsiva sättet, är däremot inget negativt beteende. Man lurar ingen, man kränker inte sin sexpartner. Vissa män får ju tycka vad de vill om detta men från ett samhällsperspektiv så är det inte det. Så den typen av skambeläggande bör läggas på hyllan.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-21 kl. 19:00.
2018-06-21, 18:48
  #2126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Så om en tjej knäpper upp byxorna på sin pojkvän och börjar suga hans kuk så kan hon dömas för att hon inte först frågade om hans samtycke?

ja.
2018-06-21, 18:53
  #2127
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men om jag vill inleda en relation med någon så gör jag det. Om han stannar är det för att han gillar MIG och ingen annan. Vad har hur många han legat med med saken att göra?

Jag kan tycka att det spelar roll om han haft massvis av sexpartners. Om inte annat med risk för sjukdomar. Då hade han snällt fått knalla till en mottagning och genomföra diverse tester.

Men nä har man väl kommit underfund med att man ska fortsätta ihop så spelar det ingen jätteroll, förutom vetskapen om att om han varit väldigt lösaktig förr kan han nog återgå till det igen. Men det handlar om personens beteende i nutid, och då föredrar jag att inte ha sex det första man gör. Känns som ni missuppfattat mig lite, som att jag pratade främst om mannens historia. Är inte det det gäller.

Om vi säger såhär: jag är intresserad av tillfälliga sexuella kontakter, och inte intresserad av att bli någons nummer 89, så jag avvaktar sexet ofta till jag vet om det är någon jag vill fortsätta träffa och om han vill fortsätta med mig.

Jag förstår inte vad som är så konstigt med detta.
2018-06-21, 18:57
  #2128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22

Jag kan tycka att det spelar roll om han haft massvis av sexpartners. Om inte annat med risk för sjukdomar. Då hade han snällt fått knalla till en mottagning och genomföra diverse tester.

Men nä har man väl kommit underfund med att man ska fortsätta ihop så spelar det ingen jätteroll, förutom vetskapen om att om han varit väldigt lösaktig förr kan han nog återgå till det igen. Men det handlar om personens beteende i nutid, och då föredrar jag att inte ha sex det första man gör. Känns som ni missuppfattat mig lite, som att jag pratade främst om mannens historia. Är inte det det gäller.

Om vi säger såhär: jag är intresserad av tillfälliga sexuella kontakter, och inte intresserad av att bli någons nummer 89, så jag avvaktar sexet ofta till jag vet om det är någon jag vill fortsätta träffa och om han vill fortsätta med mig.

Jag förstår inte vad som är så konstigt med detta.

Är ingen som säger att ditt sätt är konstigt eller fel eller icke attraktivt. Är du som säger att andras sätt, är icke attraktivt, och är där som jag i vart fall reagerar.
2018-06-21, 18:59
  #2129
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som sagt, för mig är bra samhälle för människor och sexualitet, ett samhälle som accepterar alla icke skadliga former av sexuellt beteenden. Kort sagt så länge du kan finna någon att ha "ditt" sex med så är det acceptabelt. Du har ditt sätt av att vilja lära känna en människa mer, andra har inte detta behovet utan kan tända på människor de just träffat. Jag förstår inte varför någon av dessa beteenden ska vara mer eller mindre "attraktivt" eller mer eller mindre bra för samhället?
Finns inget problem enligt mig.

Sen om du nu träffar en man som du efter att nu har sniffat på honom tillräckligt länge blir "galen" i, men så får du berättat för dig att han för kanske 1 år sen "låg runt" hej vilt...skulle han då bli mindre attraktiv i dina ögon?

Sen nej vi har inte samma åsikt om "fuckboy" och slutshaming.
Fuckboy är ett epitet på ett beteende som faktiskt objektivt är rätt taskigt. Man ljuger, luras, beter sig som skit för att få ett ligg, eller man är snäll och trevlig, får därför ligg för att sen ägna sig åt att slutshama/ hänga ut den man just legat med. dvs ett klart negativt beteende och förkastligt.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=fuckboy

Att man nu har kommit upp med ett begrepp för detta, som är första takten i s.k. socialt skambeläggande, är för mig faktiskt ok och berättigande. Dåligt beteende ska skambeläggas.
Vi kan gärna börja använda "fuckgirl" också när tjejer beter sig på detta sättet.

Att ha sex som kvinna, oavsett om man nu har det på "ditt" sätt eller på det mer impulsiva sättet, är däremot inget negativt beteende. Man lurar ingen, man kränker inte sin sexpanter. Vissa män får ju tycka vad de vill om detta men från ett samhällsperspektiv så är det inte det. Så den typen av skambeläggande bör läggas på hyllan.

Det sista stycket håller jag helt med om.

Nej, om jag träffat en man och vi haft ihop det länge skulle jag inte bry mig om att han haft många sexpartners, om det inte var ett helt orimligt antal. Skulle inte dumpa honom för det oavsett, men kanske undra lite. Men då skulle det ju ligga i det förflutna och han har visat sig värdig ens tillit.

Det jag främst pratar om är att jag inte sysslar med tillfälliga sexuella kontakter i allmänhet. Med det inte sagt att jag aldrig haft en.
2018-06-21, 19:58
  #2130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Hur ställer du dig till trådstartens topic? Att kvinnor i allmänhet inte är horor det vet vi ju. Jag menar mer det som diskuteras, lösaktighet och vad det innebär för kvinnor och män.
Jag tycker inte att en del mäns känslor inför sex som att definitionen på hora är att bli penetrerad eller att sex är en kvinnlig valuta och promiskuösa kvinnor är värdelösa osv ska diktera hur kvinnor ska bete sig sexuellt. Det verkar onaturligt och självutplånande att kvinnor ska hålla på sig för att behålla sitt värde i vissa mäns ögon och inte ses som en hora eller att kvinnor ska fånga män i monogami genom att "hålla inne med belöningen" istället för att utgå från sina egna känslor. Men paradoxalt (?) tror jag många kvinnor inklusive jag själv har behov av ungefär samma känslor när det gäller sex som när det gäller en faktisk relation som är sexuell men det handlar om något annat än moral och madonnaideal. Det finns nog många kvinnor som använder sex på ett sätt som är känslomässigt destruktivt för de själva. Om sedan en man känner av det som något negativt i hennes beteende men ligger med henne ändå kanske jag kan förstå varför det kan uppstå känslor av avsmak. Men det är ju mannens eget val att ligga med kvinnor han inte respekterar och känslorna som uppstår är hans eget ansvar, inte något att skapa moralsystem av för andra att följa.
__________________
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-06-21 kl. 20:05.
2018-06-21, 20:58
  #2131
Medlem
Och de eventuella känslor som uppstår när en kvinna har sex med en man som inte respekterar henne är hennes ansvar, men jag menar inte det på ett hårt sätt, ansvar som i att man får skylla sig själv för att man inte föds med alla svar.
__________________
Senast redigerad av Emmy.Ha 2018-06-21 kl. 21:03.
2018-06-21, 21:42
  #2132
Medlem
Det verkar också finnas män som ganska automatiskt ser ner på tjejer som är promiskuösa även om de inte är särskilt självdestruktiva men jag tror det är en viss typ av man som är väldigt moraliskt lagd och har idén om "fina" flickor och hur de beter sig. Och de tror att alla män känner likadant, men helt uppenbart finns det män som inte är särskilt moraliska och inte känner så och även män som kan förstå och relatera till en del självdestruktivitet utan att känna förakt. Det är fånigt att tro att män som inte är så moraliskt lagda (jag skiljer på moral och empati) är cucks eller att de bara inte bryr sig för att de inte bryr sig om tjejen. Folk fungerar olika helt enkelt. Det finns moraliskt lagda kvinnor också så det är ju inget problem.
2018-06-21, 21:58
  #2133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja.

...och precis därför är lagen helt *@@!&@@@$fgh bsth
2018-06-21, 22:00
  #2134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det finns moraliskt lagda kvinnor också
Länk?
2018-06-21, 22:50
  #2135
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Som sagt, för mig är bra samhälle för människor och sexualitet, ett samhälle som accepterar alla icke skadliga former av sexuellt beteenden. Kort sagt så länge du kan finna någon att ha "ditt" sex med så är det acceptabelt. Du har ditt sätt av att vilja lära känna en människa mer, andra har inte detta behovet utan kan tända på människor de just träffat. Jag förstår inte varför någon av dessa beteenden ska vara mer eller mindre "attraktivt" eller mer eller mindre bra för samhället?
Finns inget problem enligt mig.

Sen om du nu träffar en man som du efter att nu har sniffat på honom tillräckligt länge blir "galen" i, men så får du berättat för dig att han för kanske 1 år sen "låg runt" hej vilt...skulle han då bli mindre attraktiv i dina ögon?

Sen nej vi har inte samma åsikt om "fuckboy" och slutshaming.
Fuckboy är ett epitet på ett beteende som faktiskt objektivt är rätt taskigt. Man ljuger, luras, beter sig som skit för att få ett ligg, eller man är snäll och trevlig, får därför ligg för att sen ägna sig åt att slutshama/ hänga ut den man just legat med. dvs ett klart negativt beteende och förkastligt.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=fuckboy

Att man nu har kommit upp med ett begrepp för detta, som är första takten i s.k. socialt skambeläggande, är för mig faktiskt ok och berättigande. Dåligt beteende ska skambeläggas.
Vi kan gärna börja använda "fuckgirl" också när tjejer beter sig på detta sättet.

Att ha sex som kvinna, oavsett om man nu har det på "ditt" sätt eller på det mer impulsiva sättet, är däremot inget negativt beteende. Man lurar ingen, man kränker inte sin sexpartner. Vissa män får ju tycka vad de vill om detta men från ett samhällsperspektiv så är det inte det. Så den typen av skambeläggande bör läggas på hyllan.

Gällande "fuckboy", om defintionen är det du beskriver så håller jag med. Jag trodde att definitionen var en man som låg runt i princip, och som i detta spelet då "lurade" tjejer att tro att han var intresserad på riktigt. Det är klart ett vidrigt beteende men inte så att det behöver ett namn, utan snarare en man med ett vidrigt beteende, räcker att använda som beskrivning. Är det däremot så att det ingår i beteendet att efter ligget dessutom sprida runt att den han legat med är lösaktig / horig, då är det ytterligare en dimension av vidrigheten. Sen är Fuckboy ett tramsigt ord, kanske därför jag inte gillar det.
2018-06-21, 22:59
  #2136
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag tycker inte att en del mäns känslor inför sex som att definitionen på hora är att bli penetrerad eller att sex är en kvinnlig valuta och promiskuösa kvinnor är värdelösa osv ska diktera hur kvinnor ska bete sig sexuellt. Det verkar onaturligt och självutplånande att kvinnor ska hålla på sig för att behålla sitt värde i vissa mäns ögon och inte ses som en hora eller att kvinnor ska fånga män i monogami genom att "hålla inne med belöningen" istället för att utgå från sina egna känslor. Men paradoxalt (?) tror jag många kvinnor inklusive jag själv har behov av ungefär samma känslor när det gäller sex som när det gäller en faktisk relation som är sexuell men det handlar om något annat än moral och madonnaideal. Det finns nog många kvinnor som använder sex på ett sätt som är känslomässigt destruktivt för de själva. Om sedan en man känner av det som något negativt i hennes beteende men ligger med henne ändå kanske jag kan förstå varför det kan uppstå känslor av avsmak. Men det är ju mannens eget val att ligga med kvinnor han inte respekterar och känslorna som uppstår är hans eget ansvar, inte något att skapa moralsystem av för andra att följa.

Nä detta med kvinnlig valuta är trams, det fungerar inte så. Gillar man någon så gör man det, oavsett det är sex på tredje dejten eller efter tre månader. Och kärlek är ju inget som går att köpa, varesig för pengar eller "kvinnlig valuta".


"Det verkar onaturligt och självutplånande att kvinnor ska hålla på sig för att behålla sitt värde i vissa mäns ögon och inte ses som en hora eller att kvinnor ska fånga män i monogami genom att "hålla inne med belöningen" istället för att utgå från sina egna känslor."

Ja herregud, det är absolut ingenting någon ska syssla med bara för att någon annan tycker det. Vill man ha sex ska man ha det. Och vill man inte ha sex, då ska man inte ha det. Och återigen, detta med att fånga in någon, med den "kvinnliga valutan", fungerar inte. Det är bara tomt skitprat och det vet alla kvinnor som levt ett litet tag.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback