Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-08, 03:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitsirk72-test
Hur gick det med länka det?

Epic fail på hela idén.

Länk på vad? Hylla som kostar 3000 kr?

Kikade på dina senaste 3-4 inlägg och inser direkt vilken nivå din kunskap ligger på så var vänlig och lär dig googla så kommer du hitta jättemånga. Och lämna tråden tack.
Citera
2013-12-08, 03:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Att konkurrera med de större möbelkedjorna rent prismässigt är nog helt omöjligt så det gäller ju att du gör riktigt bra grejer som folk är bredda att betala bra för. Det finns ju en hyfsad marknad för svindyra designermöbler som kostar väldigt mycket. Nu gissar jag att du inte är någon möbeldesigner(i alla fall inte någon som har gjort sig ett namn) så att ta betalt för det går ju inte. Det gäller att du hittar din nisch som folk är villiga att betala för.

Jag tror de kalkyler som gjorts hittills i tråden är väldigt optimistiska. Jag skulle nog tro att man åtminstone får dubbla det priset för en medelstor möbel om man ska göra det bra och i fina material. Det tillkommer en hel del kostnader för verksamheten och försäljningen som ska täckas in i priset. Du måste lägga mycket tid på att sälja och att hantera beställningar. Det blir även en hel del kostnader för lokalen och för verktyg samt en hel del andra kringkostnader för att få företaget att fungera. Du har nog väldigt tur om du kan lägga mer än 50% av din tid på att faktiskt bygga möbler.

Minst 5000 - 8000 för t.ex. ett enklare köksbord måste du nog ta om du kan bygga det på 5-6 timmar.

Jag tror absolut inte det är omöjligt om man är duktig. Det kan nog vara lite kämpigt i början, men om man duktig och är smart när det gäller marknadsföringen kommer man nog kunna göra sig ett namn så småningom och då kunna få det att blomma ut i en fungerade och relativt lukrativ verksamhet.

Sant, men jag vill som sagt bara göra 2-4 möbler på helger. Tycker det är avkopplande och kul, sen får vi se om jag lyckas sälja några =)
Citera
2013-12-08, 04:31
  #15
Medlem
Tja - Idén är ju inte helt orealistisk.

Men du måste välja möbler som kan säljas i kvantiteter, inte typ en enda hylla. Varför inte stolar, det köper man fyra, sex eller åtta åt gången. Ta t ex Malmstens Lilla Åland - en lättsåld klassiker - som inte är alltför svår att tillverka. Bäst är om du har en CAM-svarv för pinnarna och en dito fräs för sitsens urgröpning. Hålen kan du borra exakt med hjälp av fixturer som du mäter upp och tillverkar själv.

En färdig L-Å säljs på marknaden idag för ca 1500-2200. Kan du serietillverka Lilla Åland i björk och måla dem i lite ovanliga färger så tror jag att du kommer att lyckas. Att ABER - du måste låta tillverka en "kopia" av originalstämpeln som måste finnas på undersidan av varje stol.
Det går rykten om att Lilla Åland finns i en försöksserie i teak - som ingen har sett - ännu. Tillverka ett dussin L-Å i teak och placera dem på auktionsmarknaden i Gbg eller Helsingborg. Sedan är isen bruten och flera prototyper i teak kan börja komma ut. Glöm inte "prototyp"-stämpeln.

Den som för första gången ser en L-Å (Googla själv) tycker att det är en väldigt trivial stol, men L-Å är magisk bland överklassen, den måste man ha om man bor på den soliga sidan av Karlavägen - eller vill tillhöra den samhällsklassen. Det gör ingenting om du gör några pytte-pytte-missar i tillverkningen, bara stämpeln sitter där den ska.
Citera
2013-12-08, 05:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinYOLO
Länk på vad? Hylla som kostar 3000 kr?

Kikade på dina senaste 3-4 inlägg och inser direkt vilken nivå din kunskap ligger på så var vänlig och lär dig googla så kommer du hitta jättemånga. Och lämna tråden tack.

Det som efterfrågades.


Skriver i vilka trådar jag känner för. Du har noll att säga till om.
Citera
2013-12-08, 13:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Tja - Idén är ju inte helt orealistisk.

Men du måste välja möbler som kan säljas i kvantiteter, inte typ en enda hylla. Varför inte stolar, det köper man fyra, sex eller åtta åt gången. Ta t ex Malmstens Lilla Åland - en lättsåld klassiker - som inte är alltför svår att tillverka. Bäst är om du har en CAM-svarv för pinnarna och en dito fräs för sitsens urgröpning. Hålen kan du borra exakt med hjälp av fixturer som du mäter upp och tillverkar själv.

En färdig L-Å säljs på marknaden idag för ca 1500-2200. Kan du serietillverka Lilla Åland i björk och måla dem i lite ovanliga färger så tror jag att du kommer att lyckas. Att ABER - du måste låta tillverka en "kopia" av originalstämpeln som måste finnas på undersidan av varje stol.
Det går rykten om att Lilla Åland finns i en försöksserie i teak - som ingen har sett - ännu. Tillverka ett dussin L-Å i teak och placera dem på auktionsmarknaden i Gbg eller Helsingborg. Sedan är isen bruten och flera prototyper i teak kan börja komma ut. Glöm inte "prototyp"-stämpeln.

Den som för första gången ser en L-Å (Googla själv) tycker att det är en väldigt trivial stol, men L-Å är magisk bland överklassen, den måste man ha om man bor på den soliga sidan av Karlavägen - eller vill tillhöra den samhällsklassen. Det gör ingenting om du gör några pytte-pytte-missar i tillverkningen, bara stämpeln sitter där den ska.

Tack så jättemycket för all information <3

Jag har googlat lite och det verkar vara den perfekta stolen att börja med. Jag kommer nog köra på den så får vi se vad som händer, i värsta fall så har jag nya köksstolar =)
Citera
2013-12-08, 21:50
  #18
Medlem
Även jag är intresserad av länk till en möbel som kostar 3-4000kr som du gör på några timmar.
Citera
2013-12-09, 09:45
  #19
Medlem
Argh123s avatar
http://www.prylbanken.se/search/3677106/

Gör om stolarna. I ärlighetens namn har jag själv stolar som behövs göras i ordning. (men då PMar jag dig). Jag tror det är bättre att göra om antika möbler. Annars kan man fara till IKEA.
Jag kan tänka mig att om du lyckas få till kuddar på stolar och soffor så kan du få ett betydligt bättre pris. Tänk även på att guldramar kring kuddarna kan vara slitna och ben brukar kunna bli "skakiga".
http://www.prylbanken.se/annons/mobl...saljes/454461/ kolla ser dock bra ut.
Men åk runt o fråga gamla personer. Du kan ju alltid söka upp åldringens barn (för barnen gillar inte att du "lurar" tanter). Btw, denna annons är från v-botten så se till att du antingen har bra transportsnubbar eller att du endast håller dig inom ditt närområde.
http://www.prylbanken.se/annons/mobl...saljes/474012/
här har du en sån där "risig" stol som du skulle kunna öka värdet på rejält.
Tycker dock det är bra om du köper parti om flera stolar. EN blir svårt att sälja. Vart bor du förresten?
Citera
2013-12-09, 10:46
  #20
Medlem
Det är ett långt steg från att kunna snickra möbler till att sälja möbler – framförallt behöver du marknadsföring och säljkanaler. Men möjligen om du hittar en möbel som säljer som du kan sälja över blocket.

Skall du plagiera annans design så får du vara försiktig. Lär dig var gränsen går.

Men jag tror att ett sätt att tjäna pengar är att ligga nära en känd design utan att gå över gränsen. Hitta en möbel som är billig att tillverka med som är dyr i original.

Till exempel: hylla Pilaster är ju extremt enkel (tror jag):

http://www.svenssons.se/mobler/1039-...ork_natur.aspx
Citera
2013-12-09, 18:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Tja - Idén är ju inte helt orealistisk.

Men du måste välja möbler som kan säljas i kvantiteter, inte typ en enda hylla. Varför inte stolar, det köper man fyra, sex eller åtta åt gången. Ta t ex Malmstens Lilla Åland - en lättsåld klassiker - som inte är alltför svår att tillverka. Bäst är om du har en CAM-svarv för pinnarna och en dito fräs för sitsens urgröpning. Hålen kan du borra exakt med hjälp av fixturer som du mäter upp och tillverkar själv.

En färdig L-Å säljs på marknaden idag för ca 1500-2200. Kan du serietillverka Lilla Åland i björk och måla dem i lite ovanliga färger så tror jag att du kommer att lyckas. Att ABER - du måste låta tillverka en "kopia" av originalstämpeln som måste finnas på undersidan av varje stol.
Det går rykten om att Lilla Åland finns i en försöksserie i teak - som ingen har sett - ännu. Tillverka ett dussin L-Å i teak och placera dem på auktionsmarknaden i Gbg eller Helsingborg. Sedan är isen bruten och flera prototyper i teak kan börja komma ut. Glöm inte "prototyp"-stämpeln.

Den som för första gången ser en L-Å (Googla själv) tycker att det är en väldigt trivial stol, men L-Å är magisk bland överklassen, den måste man ha om man bor på den soliga sidan av Karlavägen - eller vill tillhöra den samhällsklassen. Det gör ingenting om du gör några pytte-pytte-missar i tillverkningen, bara stämpeln sitter där den ska.

Blir nog svårt att slå denna med tanke på prissättningen...
http://www.chilli.se/sv/artiklar/got...-oljad-ek.html

Vill inte vara pessimistisk men det finns ganska gott om exempel på möbler som finns "kopierade" för bara några hundra lappar i vanliga affärer. Mitt råd är isf att hitta på något eget, skissa lite på möbel-idéer och testa dig fram Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback