Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-07, 22:19
  #1
Medlem
Jag har tillgång till en verkstadslokal och ser mig själv som rätt så händig.

Det jag tänkte var att hitta lite fina möbler/hyllor ja you name it. Och sen göra liknande och sälja dom.

Jag har googlat lite och har hittat möbler som kostar flera tusen som jag kan gör på nån timme.

Vad tror ni om det? Eller ska jag satsa på nåt annat? Har en rätt så stor lokal med fri el som jag kan använda hur jag vill.
Citera
2013-12-07, 22:22
  #2
Medlem
Snälla skicka en länk till en av de möbler du påstår du kan skapa på nån timme, som är värd flera tusen? När man är ''rätt så händig'' ROFLD
Citera
2013-12-07, 22:28
  #3
Medlem
Asså. Det finns inte såna här möbler du talar om! Om du sätt något du tror du kan tillverka som ser lätt ut, och kanske är bland de lättare och är värt flera tusen så kan jag direkt säga att det inte är formen/själva möbeln i sig som gör att priset är dyrt. Det är antigen på grund av vem som skapat möbeln ''känd möbel tillverkare'' eller materialet av möbeln ''alltså vilket trä det är gjort av'' Och här snackar vi inte vanligt trä, utan extremt fint trä. Och en ''händig'' kvinna/karl som du är väl ingen ''möbelkonstnär'' iallafall. Men GL
Citera
2013-12-07, 22:57
  #4
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Jag tycker att du ska köra på den idén!

Vackra möbler är alltid lättsålda och du behöver ju inte ta ut överpris till att börja med. Skaffa dej en kundkrets och ett bra rykte först.
Citera
2013-12-07, 23:09
  #5
Medlem
Gabriel-Meijers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinYOLO
Jag har tillgång till en verkstadslokal och ser mig själv som rätt så händig.

Det jag tänkte var att hitta lite fina möbler/hyllor ja you name it. Och sen göra liknande och sälja dom.

Jag har googlat lite och har hittat möbler som kostar flera tusen som jag kan gör på nån timme.

Vad tror ni om det? Eller ska jag satsa på nåt annat? Har en rätt så stor lokal med fri el som jag kan använda hur jag vill.


Akta dig så att du inte råkar ut för tråkigheter på grund av upphovsrättsliga skäl. Det finns kanske risk för att om du "kopierar" exakt att du inte får sälja. Om du bara blir inspirerad och har tillgång till lokal så kör!

Hur har du tänkt sälja dina möbler? Ska du sälja på blocket eller liknande? Har du tillgång till bil så att du kan köra ut möbler som i vissa fall kan vara svårt att få in i vanlig bil? Tycker det här lät jättespännande och hoppas att du går vidare med det
Citera
2013-12-07, 23:33
  #6
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel-Meijer
Akta dig så att du inte råkar ut för tråkigheter på grund av upphovsrättsliga skäl. Det finns kanske risk för att om du "kopierar" exakt att du inte får sälja. Om du bara blir inspirerad och har tillgång till lokal så kör!

Hur har du tänkt sälja dina möbler? Ska du sälja på blocket eller liknande? Har du tillgång till bil så att du kan köra ut möbler som i vissa fall kan vara svårt att få in i vanlig bil? Tycker det här lät jättespännande och hoppas att du går vidare med det

Precis vad jag tänkte säga. Akta dig för plagiat utan gör variationer på möblerna så att de blir i enligt din design. Fundera också på hur mycket du måste sälja om du vill ta ut en månadslön på X tusen kronor och täcka övriga kostnader. Är du bara klar över det så tuta och kör. Lycka till - spännande!
Citera
2013-12-08, 01:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinfri
Snälla skicka en länk till en av de möbler du påstår du kan skapa på nån timme, som är värd flera tusen? När man är ''rätt så händig'' ROFLD

Citat:
Ursprungligen postat av Nikotinfri
Asså. Det finns inte såna här möbler du talar om! Om du sätt något du tror du kan tillverka som ser lätt ut, och kanske är bland de lättare och är värt flera tusen så kan jag direkt säga att det inte är formen/själva möbeln i sig som gör att priset är dyrt. Det är antigen på grund av vem som skapat möbeln ''känd möbel tillverkare'' eller materialet av möbeln ''alltså vilket trä det är gjort av'' Och här snackar vi inte vanligt trä, utan extremt fint trä. Och en ''händig'' kvinna/karl som du är väl ingen ''möbelkonstnär'' iallafall. Men GL


Ja men jag har inte sagt nåt annat? Självklart är det inte Ikea hyllor jag pratar om.

Säg att den kostar 3000 kr, så blir det 2400 ex moms. Räkna med 6 timmar (4-5 timmar att göra den och 1-2 timmar att förbereda, köpa in allt).

Det är 400 kr i timmen och då har jag inte ens räknat med material. Alltså vad den som tillverkar den får.

När jag hyr ut mina tjänster via mitt företag så tar jag 600 kr i timmen, så att det låter så orimligt som du försöker få det att låta håller jag inte med om. Även städföretag tar ju runt 350 kr i timmen så jag förstår inte vad som är så orimligt?
Citera
2013-12-08, 01:23
  #8
Medlem
Tänk på att nästan 60 % av inkomsterna försvinner i avgifter mm. Så om du bygger tex ett bord kanske det tar 5-10 timmar. Du borde ta ut iaf 300-400kr timlön till dig själv för att det ska gå runt. Det blir 1500-4000kr beroende på tid och timlön. Sen kostar ju materialet en slant också, virke färg mm. Säg cirka 1000kr det blir totalt 2500-4000kr som bordet borde säljas för. Cirka 60 % av det beloppet försvinner sedan i skatt och andra avgifter. Det blir inte så billigt som man kan tro.
Citera
2013-12-08, 01:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Jag tycker att du ska köra på den idén!

Vackra möbler är alltid lättsålda och du behöver ju inte ta ut överpris till att börja med. Skaffa dej en kundkrets och ett bra rykte först.

Tack. Jag kommer definitivt testa då jag tycker att det är kul, vill bara få lite tips och idéer här =)
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel-Meijer
Akta dig så att du inte råkar ut för tråkigheter på grund av upphovsrättsliga skäl. Det finns kanske risk för att om du "kopierar" exakt att du inte får sälja. Om du bara blir inspirerad och har tillgång till lokal så kör!

Hur har du tänkt sälja dina möbler? Ska du sälja på blocket eller liknande? Har du tillgång till bil så att du kan köra ut möbler som i vissa fall kan vara svårt att få in i vanlig bil? Tycker det här lät jättespännande och hoppas att du går vidare med det

Ja, det hade varit tråkigt, men nu i början så tänket jag ta 4-5 möbker och göra en av dom =) Ta det bästa från alla och göra en superverk =)

Ja, lär bli blocket till en början. Tillgång till en skåpbil finns i verkstan och min förre detta pojkvän äger den så den får jag också låna.

Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Precis vad jag tänkte säga. Akta dig för plagiat utan gör variationer på möblerna så att de blir i enligt din design. Fundera också på hur mycket du måste sälja om du vill ta ut en månadslön på X tusen kronor och täcka övriga kostnader. Är du bara klar över det så tuta och kör. Lycka till - spännande!

Det här blir nåt jag gör på helgen bara då jag redan har ett jobb. Ska akta mig för att kopiera för mycket dock, tack för tipset =)
Citera
2013-12-08, 01:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KivDnas
Tänk på att nästan 60 % av inkomsterna försvinner i avgifter mm. Så om du bygger tex ett bord kanske det tar 5-10 timmar. Du borde ta ut iaf 300-400kr timlön till dig själv för att det ska gå runt. Det blir 1500-4000kr beroende på tid och timlön. Sen kostar ju materialet en slant också, virke färg mm. Säg cirka 1000kr det blir totalt 2500-4000kr som bordet borde säljas för. Cirka 60 % av det beloppet försvinner sedan i skatt och andra avgifter. Det blir inte så billigt som man kan tro.

Ja men exakt. Dock så är det här nåt jag kommer göra på helger bara, så det blir 2-4 verk i veckan. Jag kommer nog sälja "svart" nu i början.
Citera
2013-12-08, 01:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinYOLO
Ja men jag har inte sagt nåt annat? Självklart är det inte Ikea hyllor jag pratar om.

Säg att den kostar 3000 kr, så blir det 2400 ex moms. Räkna med 6 timmar (4-5 timmar att göra den och 1-2 timmar att förbereda, köpa in allt).

Det är 400 kr i timmen och då har jag inte ens räknat med material. Alltså vad den som tillverkar den får.

När jag hyr ut mina tjänster via mitt företag så tar jag 600 kr i timmen, så att det låter så orimligt som du försöker få det att låta håller jag inte med om. Även städföretag tar ju runt 350 kr i timmen så jag förstår inte vad som är så orimligt?


Hur gick det med länka det?

Epic fail på hela idén.
Citera
2013-12-08, 03:07
  #12
Medlem
Att konkurrera med de större möbelkedjorna rent prismässigt är nog helt omöjligt så det gäller ju att du gör riktigt bra grejer som folk är bredda att betala bra för. Det finns ju en hyfsad marknad för svindyra designermöbler som kostar väldigt mycket. Nu gissar jag att du inte är någon möbeldesigner(i alla fall inte någon som har gjort sig ett namn) så att ta betalt för det går ju inte. Det gäller att du hittar din nisch som folk är villiga att betala för.

Jag tror de kalkyler som gjorts hittills i tråden är väldigt optimistiska. Jag skulle nog tro att man åtminstone får dubbla det priset för en medelstor möbel om man ska göra det bra och i fina material. Det tillkommer en hel del kostnader för verksamheten och försäljningen som ska täckas in i priset. Du måste lägga mycket tid på att sälja och att hantera beställningar. Det blir även en hel del kostnader för lokalen och för verktyg samt en hel del andra kringkostnader för att få företaget att fungera. Du har nog väldigt tur om du kan lägga mer än 50% av din tid på att faktiskt bygga möbler.

Minst 5000 - 8000 för t.ex. ett enklare köksbord måste du nog ta om du kan bygga det på 5-6 timmar.

Jag tror absolut inte det är omöjligt om man är duktig. Det kan nog vara lite kämpigt i början, men om man duktig och är smart när det gäller marknadsföringen kommer man nog kunna göra sig ett namn så småningom och då kunna få det att blomma ut i en fungerade och relativt lukrativ verksamhet.
__________________
Senast redigerad av pekz0r 2013-12-08 kl. 03:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback