Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-07, 22:43
  #13
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Kan det inte vara så enkelt som att det är en kraftig övervikt av gamlingar på vischan som finner spelet intressant? Ungefär som Bingolotto? Hur många 20-25-åringar i innerstan tycker det är en bra idé att lägga några hundringar i månaden på en postkodslotteri-prenumeration?

Tvärsom, hur många gamlingar på vischan vinner på JackVegas/roulette/poker?

Det är antagligen sant att lotteriet lockar mer äldre p landet. Men det heter ju Postkodlotteriet, dvs det ska vara postnumret som lottas fram.
Jag har aldrig sett en käck Magdalena G springa varken på fina gatan på Östermalm eller i betongkasern i Tensta. Oavsett om det är färre deltagare där borde de ha samma chans, eller?
Citera
2013-12-07, 23:00
  #14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Det är antagligen sant att lotteriet lockar mer äldre p landet. Men det heter ju Postkodlotteriet, dvs det ska vara postnumret som lottas fram.
Jag har aldrig sett en käck Magdalena G springa varken på fina gatan på Östermalm eller i betongkasern i Tensta. Oavsett om det är färre deltagare där borde de ha samma chans, eller?
Om ingen i betonkasernen spelat så lär ju inte heller deras postnummer dras.. Om endast Jenny 24 spelat på fina gatan på Östermalm så är nog hennes odds ganska låga jämfört med postnumret för äldreboendet i Bollebygd där 140 tanter spelar regelbundet.
Citera
2013-12-07, 23:42
  #15
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om ingen i betonkasernen spelat så lär ju inte heller deras postnummer dras.. Om endast Jenny 24 spelat på fina gatan på Östermalm så är nog hennes odds ganska låga jämfört med postnumret för äldreboendet i Bollebygd där 140 tanter spelar regelbundet.

Vilket var min poäng. TS har då rätt att det är en scam. Lotteriet marknadsförs som att det är postkoden som vinner. I verkligheten är det alltså lottnummer - som vilket annat lotteri som helst. Fast jag vet som sagt inte. Nåt för Carolina Neurath att bita i...
Citera
2013-12-07, 23:51
  #16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Vilket var min poäng. TS har då rätt att det är en scam. Lotteriet marknadsförs som att det är postkoden som vinner. I verkligheten är det alltså lottnummer - som vilket annat lotteri som helst. Fast jag vet som sagt inte. Nåt för Carolina Neurath att bita i...
Då får du nog läsa på lite bättre, står klart och ytligt på deras hemsida hur det går till:
Om du vinner, vinner också alla lottköpande grannar i samma postnummer.
Vad är scamen menar du?
Citera
2013-12-07, 23:55
  #17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om ingen i betonkasernen spelat så lär ju inte heller deras postnummer dras.. Om endast Jenny 24 spelat på fina gatan på Östermalm så är nog hennes odds ganska låga jämfört med postnumret för äldreboendet i Bollebygd där 140 tanter spelar regelbundet.

Vänta nu....menar du att dragningen går efter vilka som har spelat och inte efter vilka postkoder det finns?
Jag trodde i min enfald att alla postkoder i hela Sverige var med i dragningen och att det inte spelar någon roll om det är 1 person som bor på postkoden som vinner eller 140...


Ska tyvärr erkänna att jag själv var med i lotteriet i ett par år, men det var ALDRIG någon postkod ens i min närhet som vann. Jag tyckte det verkade konstigt, och lägger nu pengarna på annat kul. Det var några år sedan, och det är FORTFARANDE ingen postkod i min närhet som har vunnit. Otur för folket här? Ingen aning vad det beror på....
__________________
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-12-07 kl. 23:58.
Citera
2013-12-08, 00:07
  #18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Vänta nu....menar du att dragningen går efter vilka som har spelat och inte efter vilka postkoder det finns?
Jag trodde i min enfald att alla postkoder i hela Sverige var med i dragningen och att det inte spelar någon roll om det är 1 person som bor på postkoden som vinner eller 140...


Ska tyvärr erkänna att jag själv var med i lotteriet i ett par år, men det var ALDRIG någon postkod ens i min närhet som vann. Jag tyckte det verkade konstigt, och lägger nu pengarna på annat kul. Det var några år sedan, och det är FORTFARANDE ingen postkod i min närhet som har vunnit. Otur för folket här? Ingen aning vad det beror på....
Ja inte lär de dra lott/postnummer som ingen spelat på, om ni tycker det är illa nu så kan ni ju försöka gissa vilket liv det skulle bli om en massa postnummer helt utan lotter vann... Då kunde man verkligen börja prata om konspirationsmisstankar...
Citera
2013-12-08, 00:10
  #19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det är förstås som vilket lotteri som helst, men med den skillnaden att alla i samma lottserie(postnummerkod) får åka snålskjuts på vinnaren och får dela på prispengarna.
Citera
2013-12-08, 00:11
  #20
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja inte lär de dra lott/postnummer som ingen spelat på, om ni tycker det är illa nu så kan ni ju försöka gissa vilket liv det skulle bli om en massa postnummer helt utan lotter vann... Då kunde man verkligen börja prata om konspirationsmisstankar...

Det borde ju i sådana fall vara så att alla postkoder dras, och finns inga spelare på postkoden som drogs, så görs det en ny dragning. Och så borde det då fortsätta tills man får upp en postkod där det finns spelare.


Fast i och för sig så spelar det ingen roll i slutändan. Man kan lika gärna bara dra de postkoder som det finns spelare på. Resultatet blir ju det samma.
Citera
2013-12-08, 10:00
  #21
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja inte lär de dra lott/postnummer som ingen spelat på, om ni tycker det är illa nu så kan ni ju försöka gissa vilket liv det skulle bli om en massa postnummer helt utan lotter vann... Då kunde man verkligen börja prata om konspirationsmisstankar...

Du säger alltså att postnumren är riggade på nåt sätt. Precis det TS trodde...
Citera
2013-12-08, 10:34
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Du säger alltså att postnumren är riggade på nåt sätt. Precis det TS trodde...
Alla lotterier är riggade på något sätt. Det kallas för vinstplan. Tex finns det en vinstplan på baksidan av skraplotter. Det ska gå att få fatt i en exakt beskrivning på vinstplanen för postnumren annars kan du anmäla dom till Lotteriinspektionen.
Citera
2013-12-08, 11:02
  #23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Du säger alltså att postnumren är riggade på nåt sätt. Precis det TS trodde...

Nej, jag säger att man drar vinstlotterna ur en pott av alla spelade lotter. Om vi ponerar att endast fyra personer i hela Sverige spelade på postkodslotteriet skulle de alltså lägga deras fyra nummer i en tombola och dra vinsten. Att dra vinsten från alla existerande postkoder vore ju rätt korkat och man skulle få hålla på rätt länge innan man hittade en vinnare...
Citera
2013-12-08, 11:48
  #24
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej, jag säger att man drar vinstlotterna ur en pott av alla spelade lotter. Om vi ponerar att endast fyra personer i hela Sverige spelade på postkodslotteriet skulle de alltså lägga deras fyra nummer i en tombola och dra vinsten. Att dra vinsten från alla existerande postkoder vore ju rätt korkat och man skulle få hålla på rätt länge innan man hittade en vinnare...

Fast namned Postkodslotteriet är ju helt missvisande när det inte är postkoder som dras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback