Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-06, 15:07
  #1
Medlem
PureRuperts avatar
Hejsan.

Igårkväll fungerade min USB 2 port utmärkt, men på kvällen då jag hade haft den i viloläge så kopplade jag in en hårddisk i porten. Då upptäcker datorn inte ens porten och övriga USB portar (v.1 och 3 tror jag) dog. Efter omstart så fungerade de andra portarna igen.

Har försökt med olika USB 2 sladdar men samma sak händer. Har testat en av dessa sladdar via "usb laddare" till vanligt elluttag och då fungerar allt som det ska.

USB 2 porten heter "Realtek usb 2.0 card reader".
Försökte uppdatera drivrutinerna via kontrollpanelen men det stod att jag hade de senaste. Har fö Windows 8.

Någon som vet hur jag kan lösa detta? Väldigt tacksam för svar!

Trevlig helg!
/PR
Citera
2013-12-06, 15:23
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureRupert
USB 2 porten heter "Realtek usb 2.0 card reader".
/PR

Det är inte en USB-port, utan en minneskortsläsare som sitter på USB.
Citera
2013-12-06, 15:52
  #3
Medlem
PureRuperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är inte en USB-port, utan en minneskortsläsare som sitter på USB.

Ok.

Under USB-styrenheter hittade jag bland annat dessa:
2 st "Generic USB hub", vilka båda hade iklickat att de stängs av för att spara ström ifall det behövs.
1 "USB- enhet (sammansatt)". Denna saknar avstängning för att spara ström.

Är inte haj på datorer och speciellt inte W8...
Citera
2013-12-06, 16:07
  #4
Medlem
Koppla ur den och USB sladden. Starta om datorn och vänta tills Windows startar helt klart innan du försöker koppla igen.

Om du har möjlighet så testa den med en annan dator. Är det samma sak där så är den nog trasig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback