• 1
  • 2
2013-12-06, 11:38
Medlem
zorzes avatar
Har fått en dator som enbart har FreeDos installerat.

Har försökt att få in Ubunto12.04 ,men det tar stopp.

Har läst runt lite och kommit fram till några viktiga saker ,att Bios måste boota från USB.
Prio ordning i Bios är;
1.Win Boot manager
2.SATA HDD
3.SATA CD
4.USB CD
5.USB FDD
6.USB HDD
7.Network

Det här menas väl att datorn scannar av samtliga vid start för att hitta något bootbart?..eller måste jag ändra/markera något ?

Har laddat hem ISO filen på USB och DVD.
Även tankat hem unetbootin-Linux till USB stickan.

Jag har försökt med den brända DVD står C: och jag skriver A: så får jag svaret error Reading

(Jag har glömt bort de flesta doskommandona..)

Hittar ingen hjälp på Ubuntu Sverige.

Hittade en engelsk sida(hittar den inte nu) där det stod att nedladdningen är fel ifall det enbart har skapats en ISO fil på DVD/USB det ska finnas flera filer om det ska fungera.??....

Har laddat ned desktopversion härifrån
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Hur får man det att fungera?...litar på att Flaschbackeliten har lösningen
Citera
2013-12-06, 11:42
Medlem
Hans.Landas avatar
Du väljer vilket media du vill boota från med t.ex. F9 för HP eller F12 för Lenovo, det googlar du snabbt upp för din modell.
Citera
2013-12-06, 11:43
Medlem
kurdiss avatar
Det betyder inte att den scannar den bootordningen vid start, utan snarare väljer det första gångbara alternativet i den ordningen. Lägg USB först.
Citera
2013-12-06, 12:16
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Det betyder inte att den scannar den bootordningen vid start, utan snarare väljer det första gångbara alternativet i den ordningen. Lägg USB först.

Ok,har nu flyttat upp så att USB CD står först,men får ingen förbättring.
Citera
2013-12-06, 12:22
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ok,har nu flyttat upp så att USB CD står först,men får ingen förbättring.

Stickan betraktas nog som USB FDD, inte USB CD.
Citera
2013-12-06, 12:35
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Stickan betraktas nog som USB FDD, inte USB CD.

Ok tack,inget nytt händer .....men vilket kommando gör man i dos?...prompten står ju alltid på C:

Kan nog vara fel bootprogram unetbootin-Linux ,läste just att det kan vara problematiskt med att göra en bootbar USB sticka i dos.
Senast redigerad av zorze 2013-12-06 kl. 12:55.
Citera
2013-12-06, 14:43
Medlem
zorzes avatar
Nu har jag en bränd skiva med 13st separata filer som de menade i en installationstext.

Bla annat finns wubi.exe och en autorun fil ,boot och install kataloger,skivan startar inte automatiskt i Dos och skriver jag A: så blir det error.

Ska leta vidare om ingen har något bra tips.......
Citera
2013-12-06, 15:07
Moderator
vhes avatar
Alltså... låt oss ta ett steg tillbaks. Har jag förstått följande rätt:

1) Du har en maskin (A) med FreeDOS, men du bryr dig egentligen inte om FreeDOS och vill ersätta det med Ubuntu.
2) Du har ytterliggare en maskin (B) med annat OS som du använder för att posta här?

Om detta stämmer, varför inte hämta ner en image till maskin B och lägg på din sticka på för OS:et rekommenderat vis. Problemet ditt verkar ju vara att du saknar verktyg på A (FreeDOS-maskinen) för att göra din sticka bootbar?
Citera
2013-12-06, 15:28
Medlem
TorrentLovers avatar
Du menar kanske Ubuntu?
Citera
2013-12-06, 16:11
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Alltså... låt oss ta ett steg tillbaks. Har jag förstått följande rätt:

1) Du har en maskin (A) med FreeDOS, men du bryr dig egentligen inte om FreeDOS och vill ersätta det med Ubuntu.
2) Du har ytterliggare en maskin (B) med annat OS som du använder för att posta här?

Om detta stämmer, varför inte hämta ner en image till maskin B och lägg på din sticka på för OS:et rekommenderat vis. Problemet ditt verkar ju vara att du saknar verktyg på A (FreeDOS-maskinen) för att göra din sticka bootbar?

1.Exakt

2.Precis

3.Har provat både att tanka hem på sticka enligt rekommendation på Ubuntu Sweden+ de rek.som finns på andra ställen.

Har också bränt version på DVD enligt rekommendation.

Inget fungerar,har läst runt och det är tydligt att fler har samma problem,de har en dator med enbart DOS installerat.

Tydligen är det något fix med bootning eftersom man på USB stickan enligt vad de skriver på andra ställen ,rekommenderat unetbootin-Linux.Vilket jag inte får att fungera.

På något ställe skrev de något om att det var nödvändigt att formatera USB stickan så att Dos kunde känna av den.

Kan det vara lösningen?..en lösning som såg krånglig ut dessutom.....

När man skriver a: så pekar man på cd men vad ska man skriva för att peka mot USB?

Citat:
Du menar kanske Ubuntu?

Ja,Ubuntu..såg att jag skrivit Ubunto....men har du något tips?
Senast redigerad av zorze 2013-12-06 kl. 16:23.
Citera
2013-12-06, 16:28
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
På något ställe skrev de något om att det var nödvändigt att formatera USB stickan så att Dos kunde känna av den.

Jadu.. jag har svårt att se vad det skulle spela för roll vad det är för OS på burken redan. Det existande OS:et skall ö.h.t. inte vara relevant, eftersom du bootar från ett annat media. Jag tror helt enkelt du misslyckats med att lägga din ISO på stickan på rätt sätt.

Pröva att följa någon av dessa instruktioner (beroende på nuvarande OS på maskin B, som jag kallade den i posten ovan):

http://www.ubuntu.com/download/deskt...ick-on-windows
http://www.ubuntu.com/download/deskt...ick-on-mac-osx
Citera
2013-12-06, 16:46
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Jadu.. jag har svårt att se vad det skulle spela för roll vad det är för OS på burken redan. Det existande OS:et skall ö.h.t. inte vara relevant, eftersom du bootar från ett annat media. Jag tror helt enkelt du misslyckats med att lägga din ISO på stickan på rätt sätt.

Pröva att följa någon av dessa instruktioner (beroende på nuvarande OS på maskin B, som jag kallade den i posten ovan):

http://www.ubuntu.com/download/deskt...ick-on-windows
http://www.ubuntu.com/download/deskt...ick-on-mac-osx

ISO filerna har jag gjort enligt rek.har laddat hem USB installer på stickan,såg en notice om att stickan måste vara formatterad.

Har använt stickan förut men vet ej hur den är formatterad?!..den borde vara formatterad på något sätt eftersom den fungerat förut.

Citat:
IMPORTANT NOTE: Your USB drive must be Fat16/Fat32/NTFS formatted, otherwise Syslinux will fail and your drive will NOT Boot.[/SIZE]

Nä är trött nu ,kanske det kommer in fler inlägg under kvällen med tips,tack iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in