Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-05, 13:50
  #1
Medlem
Här hittade jag ett vad jag tycker tydligt exempel på skillnaden mellan jämstäldist och feminist
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor...ministiska-man

Om man läser denna artikel ser man att det handlar bara om hur män skall förhålla sig till kvinnor. Mycket i artikeln handlar om saker som helt enkelt baseras på respekt. Hade en jämstäldist skrivit detta hade han/hon skrivit om att dessa tips gällde både män och kvinnor gentemot både män och kvinnor.

Håller ni med?
Citera
2013-12-05, 16:04
  #2
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
En jämställdist är en antifeminist som anser att det i själva verket är män som är förtryckta. Exempel, Pär Ström, Peter Billing och papparättsrörelsen.

En feminist är en kvinna som vill ha ett rättvisare samhälle med lika villkor för både kvinnor och män och alla människor ska samma värde. Jag anser inte att en man kan kalla sig för feminist. Dom får hitta på något annat namn. Manliga feminister klingar falskt.
Citera
2013-12-05, 16:32
  #3
Avstängd
Burross avatar
Jämställdister ville lyfta problematiken från båda sidor, så säg att vi talar om relationsvåld så vill man prata utifrån ett rättvise-perspektiv till skillnad från feminister som är stenhårda könsrasister och bara fokuserar på kvinnor och deras utsatthet och sedan struntar i resten eftersom deras lilla låda är så otroligt liten och alltid utgår från ett offerkoftsperspektiv så därför handlar feminism aldrig någonsin om någon rättvisa egentligen.
Nu är jag inte särskilt förtjust i jämställdister heller då jag tycker att man bör ha en rak och brutal linje mot den feministiska ohyran och inte den lite lätt våpiga och mesiga inställning som många jämställdister tyvärr har.
Citera
2013-12-05, 16:34
  #4
Medlem
Nja, i min värld är det en helt annan definition. En jämstäldist är en som anser att båda könen är förtryckta i olika lägen. Sen arbetar vissa mer för kvinnors del av det, andra för mäns del av det.
Citera
2013-12-05, 16:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
En jämställdist är en antifeminist som anser att det i själva verket är män som är förtryckta. Exempel, Pär Ström, Peter Billing och papparättsrörelsen.

En feminist är en kvinna som vill ha ett rättvisare samhälle med lika villkor för både kvinnor och män och alla människor ska samma värde. Jag anser inte att en man kan kalla sig för feminist. Dom får hitta på något annat namn. Manliga feminister klingar falskt.

Finns det enligt dig INGET tillfälle då en man är förtryckte gentemot en kvinna? Inte i ett endaste fall?
Citera
2013-12-05, 16:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
En jämställdist är en antifeminist som anser att det i själva verket är män som är förtryckta. Exempel, Pär Ström, Peter Billing och papparättsrörelsen.

En feminist är en kvinna som vill ha ett rättvisare samhälle med lika villkor för både kvinnor och män och alla människor ska samma värde. Jag anser inte att en man kan kalla sig för feminist. Dom får hitta på något annat namn. Manliga feminister klingar falskt.

Finns många insiktsfulla och intelligenta män som fattar vad detta handlar om och därför håller med om den feministiska ideologin i stort och därför med rätta kan kalla sig för just feminist.

Sen finns det folk som inte är ärliga och försöker ge sken av något som inte är sant (kapten klänning som gott exempel). Men det är ju en annan sak.
Citera
2013-12-05, 17:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Finns det enligt dig INGET tillfälle då en man är förtryckte gentemot en kvinna? Inte i ett endaste fall?

Jo det tycker jag det finns, lagligt, i vårdnadsfall t.ex.
I det sociala samspelet, hån mot män, när de ger sig i kast med typiskt kvinnliga saker.
Hade en väninna t.ex. som alltid slog sin kille på fingrarna (på riktigt!) så fort han gjorde "fel" enligt henne i köket, samt hånade honom. Fruktansvärt beteende, vilket jag också sa åt henne om.
Citera
2013-12-05, 17:26
  #8
Medlem
-vaas-s avatar
Hon förespråkar medberoendebeteende från mäns sida emot feminist-häxors egotrippande, sen lite projektion över att hon inte kan ta till sig av vad andra säger och därför tycker som hon gör - och det vanliga obligatoriska psykotiska snacket som feminister har där det är män som bär på de beteenden som de själva har men är för rubbade för att se.

Hon är gravt psykiskt störd och dum i huvudet rent av, kan se hur hon kan ha problem med att stöta på människor som dumförklarar henne och inte vill låta hon få plats i "paneler" för intelligenta personer för det verkar vara en reflexmässig reaktion på vad hon säger.
Citera
2013-12-05, 18:24
  #9
Avstängd
Burross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerslamp
Nja, i min värld är det en helt annan definition. En jämstäldist är en som anser att båda könen är förtryckta i olika lägen. Sen arbetar vissa mer för kvinnors del av det, andra för mäns del av det.

Att överhuvudtaget prata om förtryck i Sverige visar dock enbart hur dålig kontakt med verkligheten man faktiskt har.
Citera
2013-12-05, 20:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo det tycker jag det finns, lagligt, i vårdnadsfall t.ex.
I det sociala samspelet, hån mot män, när de ger sig i kast med typiskt kvinnliga saker.
Hade en väninna t.ex. som alltid slog sin kille på fingrarna (på riktigt!) så fort han gjorde "fel" enligt henne i köket, samt hånade honom. Fruktansvärt beteende, vilket jag också sa åt henne om.

Då är det väl inte fel att det finns de som försöker rätta till även dessa problem?
Förstår inte många som hävdar att bara kvinnors situation behöver ses över.
Citera
2013-12-05, 23:14
  #11
Medlem
Mojokiis avatar
Håller bara delvis med. Du har valt en ganska extrem feminist, och alltså anser jag inte att hennes uttalanden bör representera feminism (utan snarare radikalfeminism). Jag har mött många feminister som är väldigt mycket mer resonliga än denna väldigt ensidiga person.
__________________
Senast redigerad av Mojokii 2013-12-05 kl. 23:20.
Citera
2013-12-06, 08:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Håller bara delvis med. Du har valt en ganska extrem feminist, och alltså anser jag inte att hennes uttalanden bör representera feminism (utan snarare radikalfeminism). Jag har mött många feminister som är väldigt mycket mer resonliga än denna väldigt ensidiga person.

Nja, jag tycker det är väldigt vanligt bland dem som kallar sig feminister som man ser att de säger:
Män skall...
Män skall...
Män är...
Jag har nog aldrig sett någon säga att:
Kvinnor skall... gentemot män

Så jag upplever denna text inte särskilt radikal. Det är så här feminsmen ser ut för många "utomstående"
Kanske borde de feminister som inte håller med ta lite plats då för att återta namnet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback