Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 22:30
  #1
Medlem
remixutoheavens avatar
Jag har suttit nu ett tag och funderat länge på om vi verkligen har några kompetenta politiker i dagsläget. Vilket i mina ögon vi inte har, inom bägge kanter. När hade vi senaste en så kallad landsfader, en politiker som majoriteten såg upp till, i detta land? Efter Palme. En bra talare som fått med sig massorna att vilja forma och förändra landet? Som tex Kennedy, Churchill och andra stora politiker genom historien. Visst, de hade en fördel eftersom de hade krig och oroligheter under sitt styre men borde de inte finnas politiker som har utmärkt sig även om världen har varit välmående.


Jag vet inte om jag är alldeles för ung eller dum, för jag kommer verkligen inte på någon sådan politiker som har funnits de senaste 10-40 åren i Sverige. Kanske den tiden är borta, men om ni har någon svensk politiker som ni tycker har förändrat Sverige på ett positivt sätt så berätta gärna vem det är och vad denne har gjort. Skulle bara vara intressant att veta vad folk tycker och tänker om vilka deras ledande stjärnpolitiker är. Då menar jag en som har utmärkt sig i positiva drag och gjort några 'stordåd' inom svensk politik eller landet för övrigt.
__________________
Senast redigerad av remixutoheaven 2013-12-04 kl. 22:42.
Citera
2013-12-04, 22:36
  #2
Medlem
Fel
Citera
2013-12-04, 22:37
  #3
Medlem
Nu blir jag nog bespottad, men Palme skulle jag säga var en person som kunde axla manteln och hävda sig utåt.

Han betedde sig som han var president över ett imperium.

Synd att han åsikterna han hade.
Citera
2013-12-04, 22:40
  #4
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Nu blir jag nog bespottad, men Palme skulle jag säga var en person som kunde axla manteln och hävda sig utåt.

Han betedde sig som han var president över ett imperium.

Synd att han åsikterna han hade.

Håller med dig, Palme var något av en landsfader även om hade fel åsikter egentligen mig också. Men jag menar vad har vi haft efter honom? Ingen?
Citera
2013-12-04, 22:47
  #5
Medlem
Lycifirs avatar
Palme var en typ av landsfader förstås, en stor gigant och högt ansedd i flera aspekter. Dessvärre efter honom kom bara bleka kopior. Ingen man vill komma ihåg. Anna Lindh var en stor kandidat att axla manteln, men sorgligt nog kom en ondsint man i hennes väg. Men jag är övertygad om att nya friska generationer i riksdagen mm är på ingående. Det finns hopp. Nästa år är snart här.
Citera
2013-12-04, 22:47
  #6
Medlem
C-3POs avatar
Jag skulle nog säga att vår senaste landsfader var Tage Erlander. Han var visserligen före min tid men jag uppfattar att han hade respekt med sig även hos sina politiska motståndare.

Lika omtyckt som Palme var hos sina anhängare lika avskydd var han hos sina motståndare. Palme var kontroversiell och berörde de flesta på ett eller annat sätt. För oss som gillade Olof Palme så ingav han hopp och en tro på att en bättre värld var möjlig men det faktum att han på sätt och vis polariserade den politiska debatten gör att han kanske inte kan räknas som en landsfader.
Citera
2013-12-04, 22:57
  #7
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Före min tid också men Tage Erlander och Per-Albin Hansson är för mig landsfädrar. Olof Palme var snarare den första av landsförrädarna, som inte jobbade för samhällelig enhet utan för splittring. Tätt följt av Bildt och Ledsna Hunden. Göran Persson med sin bufflighet och grandiosa självbild var kanske ingen landsfader per se men det närmaste vi kommer efter det gamla gardet.
Citera
2013-12-04, 23:07
  #8
Medlem
Vad gäller Palme som "landsfader"...En diplomat svarade på min frågan vilket land kunde tänkas vara ansvarig för mordet? Hans oförglömliga svar var: "Det var inte vi men en sak är säker - kön var enorm för att fimpa ....(censurerat)."
Citera
2013-12-04, 23:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Före min tid också men Tage Erlander och Per-Albin Hansson är för mig landsfädrar. Olof Palme var snarare den första av landsförrädarna, som inte jobbade för samhällelig enhet utan för splittring. Tätt följt av Bildt och Ledsna Hunden. Göran Persson med sin bufflighet och grandiosa självbild var kanske ingen landsfader per se men det närmaste vi kommer efter det gamla gardet.
Håller i stort sett med, även om jag inte vill se Göran Persson och "landsfader" nämnda i samma mening


Sverige har enbart haft landsförrädare vid rodret efter Tage Erlanders tid. Medan Erlander och hans kvinnliga minister (vars namn jag inte minns) talade om att vi levde i en så oändligt mycket mer lyckligt lottad situation än amerikanerna på grund av vår homogenitet i rasliga och övriga avseenden, samt att vi bör bevara vårt land som det är (var) utan uppblandning med alltför främmande folkelement, körde Palme med första klassens PK-ism i såväl tal som handling. Han var den förste svenske ledaren skolad i den judiska kulturmarxismen.
Citera
2013-12-05, 10:26
  #10
Medlem
Gwass avatar
Göran Persson. En del förstår nog inte vidden av att ha en stabil familjefar som skapar verklig ordning i ekonomin när det är kris. Finns fortfarande folk som lever med skulder sedan 90-talet.

Plus att han var en sådan härlig och rolig karaktär, satte sig på alla under debatterna.
Citera
2013-12-05, 22:15
  #11
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwas
Göran Persson. En del förstår nog inte vidden av att ha en stabil familjefar som skapar verklig ordning i ekonomin när det är kris. Finns fortfarande folk som lever med skulder sedan 90-talet.

Plus att han var en sådan härlig och rolig karaktär, satte sig på alla under debatterna.

Ja, Göran hade vissa sådana kvaliteter, även om han kanske inte var ett klockrent exempel. Jag minns när jag läste hans text i Aftonbladet, med tillhörande helsidesbild, efter World Trade Center-attackerna. Det stillade faktiskt delvis min oro inför det kaotiska världsläget, även om jag, både då och senare, varit starkt kritisk till vissa av Görans idéer och påhitt. Vår nuvarande statsminister har definitivt inga sådana egenskaper.
Citera
2013-12-06, 21:57
  #12
Medlem
Europes avatar
Landsförrädare börjar på samma 6 bokstäver som landsfader, så det är i alla fall 60% av ordet. Det är det bästa jag kan bjuda på under rådande omständigheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback