Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-04, 23:31
  #6805
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negus89
Vilken/vilka bostadsköer ska man stå i för att få studentlägenhet i Uppsala? Står för tillfället bara i K2A Student, finns det flera för studentbostäder?

Uppsala Bostadsförmedling, heimstaden, gå med i nation när du kan.
Citera
2022-08-05, 11:24
  #6806
Medlem
Vad får man för första bostad? Ställt mig i nation, ställt i bostadsförmedlingen, står hos k2a osv ska ev plugga till våren
Citera
2022-08-05, 19:52
  #6807
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Vad får man för första bostad? Ställt mig i nation, ställt i bostadsförmedlingen, står hos k2a osv ska ev plugga till våren

Beror såklart på hur lång tid du har stått i köerna. Antar att du ställde dig i köerna nyligen. I bostadsförmedlingen kommer du på sin höjd få ett korridorsrum. Om gick med i nation förra terminen så kommer du ha runt 2-3 poäng beroende på när du söker boendet. Med de poängen kan du få ett korridorsrum, och med en del tur en etta. K2a har jag dålig koll på.

Rekommenderar även heimstaden. Där kan man få en lägenhet på väldigt kort tid.

Antar att du redan studerar i uppsala då du gått med i nation? Hur bor du nu?
Citera
2022-09-06, 18:01
  #6808
Medlem
Hur svårt skulle det vara att få korridorsrum i V-dala med 1 poäng? Omöjligt?

I övrigt vad är det för tid man får räkna med för att få bostad genom heimstaden?
Citera
2023-07-11, 20:10
  #6809
Medlem
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt till en studentlägenhet på Rackarberget i Uppsala. Därför har jag nu många frågor som rör boendet och flytten som främst riktar sig till er som bott i en studentkorridor på Rackis.

1. Vad behöver jag ha med mig till studentrummet (allt från skrivbord till tallrikar)?
2. Hur funkar “gemensamma” inköp som t.ex. disktrasor, diskmedel, soppåsar osv.? Finns det något annat som jag bör veta eller tänka på?
3. Vad finns det för köks- och städrutiner?
4. Vad är era erfarenheter av att bo i studentkorridor?
5. Sitter man ofta tillsammans och äter, umgås man mycket varandra och skiljer det sig mycket mellan olika korridorer?
6. Brukar bredband ingå i hyran?
7. Hur ofta och bra är korridorsfesterna?


Ni får gärna lista det som är nödvändigt.
Citera
2023-07-12, 09:32
  #6810
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molvira
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt till en studentlägenhet på Rackarberget i Uppsala. Därför har jag nu många frågor som rör boendet och flytten som främst riktar sig till er som bott i en studentkorridor på Rackis.

1. Vad behöver jag ha med mig till studentrummet (allt från skrivbord till tallrikar)?
2. Hur funkar “gemensamma” inköp som t.ex. disktrasor, diskmedel, soppåsar osv.? Finns det något annat som jag bör veta eller tänka på?
3. Vad finns det för köks- och städrutiner?
4. Vad är era erfarenheter av att bo i studentkorridor?
5. Sitter man ofta tillsammans och äter, umgås man mycket varandra och skiljer det sig mycket mellan olika korridorer?
6. Brukar bredband ingå i hyran?
7. Hur ofta och bra är korridorsfesterna?


Ni får gärna lista det som är nödvändigt.

Jag hyrde mitt korridorsrum i andra hand så kan inte svara på allt. Det var dessutom väldigt längesedan så det kan ju ha ändrats.

2. De funkar inte. Åtminstone inte överallt. Den som köper köper men var inte säker på att få betalt eller kunna ta pengarna ur någon gemensam kassa.

3. Det fanns någon rutin som inte följdes.

4. Det grisigaste boendet jag haft. Det jag minns bäst är köket där ALLA ytor var klibbiga och där det aldrig gick att laga mat pga att det var smutsig disk och bananflugor ÖVERALLT. Kommer ihåg när någon gjorde en insats och tog itu med disken bara för att få se en korridorsgranne komma hem på fyllan och spy över diskstället

5. Skiljer sig säkert en del mellan korridorer. Ibland gick man ut och söp ihop men hände aldrig att vi åt tillsammans. Oftast tog alla med sig maten in på rummet och åt framför datorn. På engångstallrikar givetvis, eftersom rena tallrikar som sagt aldrig fanns att tillgå.

7. Skiljer sig också mycket. Har varit på många korridorsfester i samma korridor samtidigt som vi i vår korridor aldrig hade någon. Ett tydligt minne från en av korridorsfesterna jag var på var när en kille i hemlighet pissade i handtvålen och tandkrämstuben i ett rum och sedan avslöjade det för mig när vi var på väg därifrån

Välkommen!
Citera
2023-12-01, 08:18
  #6811
Medlem
Är varje bostad som kommer upp på bostadsförmedlingen nyproduktion? Varför är hyran på lägenheterna typ 6000+?
Citera
2023-12-13, 00:02
  #6812
Medlem
Pga Uppsala har blivit dyrt. Rekommenderar inköp av bostad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback